Saturday, November 13, 2010

Syabas Zaidi, Bush Tak Boleh Lupa, Kasut Terbang

Inilah hero pembela hak asasi manusia...

KL 13 NOV 10
: MANTAN Presiden AS, George W Bush rupanya masih kesal dengan tindakan wartawan TV Irak Muntazer al-Zaidi yang melempar kasut ke arahnya selama kunjungan resmi ke Baghdad, Irak. Umpatan kekesalan Bush tertuang dalam memoir bukunya "Decision Points".

"Saya harap, saya telah menangkap si sial itu," papar Bush seperti dikutip AFP, Jum'at (12 Nov). Menurutnya, insiden pelemparan kasut menjadi pengalaman tidak pernah terjadi pada dirinya selama menjawat Presiden AS.

Begitu marahnya Bush hingga ia akan mencemuh orang yang bertanya dan mengajaknya makan malam bersama Perdana Menteri Irak. "Tidak, saya kira takkan ada lagi kasut terbang pada sebuah konferensi pers," katanya.

Sementara itu, Zaidi mengatakan kepada hakim pengadilan pada bulan Februari 2009, bahawa dia tidak mampu mengendalikan emosinya ketika Bush berkata,"Saya merasakan, darah orang yang tidak bersalah itu jatuh di kaki saya ketika dia tersenyum dan datang untuk mengucapkan selamat tinggal kepada Irak." katanya.

"Jadi, saya ambil kasut pertama dan melemparknya, tapi itu tidak kena. Spontan, saya baling kasut kedua tetapi tidak berjaya juga." Selain melempar kasut, Zaidi juga menghina Bush dengan memanggil ' anjing' kepada anak dari George Bush senior itu, dalam bahasa Arab, sebelum pasukan keamanan menyergapnya.

Apa yang dilakukan Zaidi membuat kagum seluruh Jazirah Arab. Banyak tawaran yang datang pada dirinya, mulai dari perkawinan, pekerjaan bahkan karir politik. Pengadilan Irak awalnya menghukum Zaidi tiga tahun penjara kerana menyerang seorang ketua negara asing, lalu dikurangi menjadi satu tahun sebagai contoh, dan dibebaskan pada September 2009 kerana berkelakuan baik. (AK)

Kisah sebelumnya..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails