Friday, November 12, 2010

Sosej Babi: Bapa, Anak Disebat Akui Bukan Islam.


KL 12 NOV 10: Beginda Minda, bapa kepada pelajar 10 tahun yang dirotan baru-baru ini kerana membawa sosej babi ke sekolah mendakwa bahawa beliau bukan beragama Islam, lapor The Star.

“Saya akui, saya pernah memeluk Islam sebelum ini. Tetapi pada 1999, saya sudah tukar agama. Sekarang saya bukan Islam,” kata Beginda, semalam. Status agama lelaki itu menjadi kontroversial apabila isu merotan anaknya timbul.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nazri Abdul Aziz berkata Jakim telah diarahkan menentus status agama Beginda. “Hanya selepas itu, kesimpulan boleh dibuat mengapa anaknya itu dirotan,” kata Nazri.

Perdebatan dan pertikaman lidah berlarut di Dewan Rakyat sejak dua hari lalu sama ada anaknya, Basil - yang dipelihara oleh ibunya yang beragama Kristian - adalah seorang Muslim. Namun menurut Beginda, anaknya itu bukan beragama Islam.

“Anak saya beragama Kristian. Dia dibesarkan mengikut agama ibunya,” katanya.

Beginda berkata pada tahun 2004, apabila dia memohon MyKad, beliau telah menukar namanya semula kepada Beginda Anak Minda. Anaknya dilahirkan pada 8 Mei 2000.

Di sijil kelahirannya, tiada agama dicatatkan untuk Beginda. Semalam, ahli parlimen Bebas, Zulkifli Noordin menggesa Kementerian Dalam Negeri supaya menyiasat kemungkinan bapa kanak-kanak yang dirotan itu mempunyai dua identiti.

Ahli parlimen Kulim-Bandar Baru itu, pada Rabu lalu mendakwa kanak-kanak itu adalah anak seorang Muslim bernama Norazman Abdullah @ Beginda anak Minda. Beliau membayangkan kemungkinan Beginda murtad kerana dia telah didakwa mempunyai dua nama yang berlainan. Katanya, Beginda yang dikatakan bapa kepada pelajar tersebut - pada tahun 1998, sewaktu kes Datuk Seri Anwar Ibrahim - namanya adalah Norazman Abdullah @ Beginda Minda dan beragama Islam.

Zulkifli berkata, sijil perkahwinan dikeluarkan pada 29 Julai 2009 sedangkan perkahwinan berlangsung pada 25 Disember 1999 iaitu setahun selepas kes Anwar, ketika Beginda seorang Islam. Menurut fatwa yang dikeluarkan oleh Majlis Fatwa Kebangsaan, jika seseorang ibu atau bapa beragama Islam, maka anak itu juga semestinya beragama Islam.

Basil dirotan 10 kali di tapak tangannya kerana memakan nasi goreng dengan sosej babi yang dibekalkan oleh ibunya. Isu itu kali pertama didedahkan pada sidang media yang dianjurkan oleh PKR di Kuching di mana Angela Jabing, ibu kepada pelajar Sekolah Rendah St Thomas itu mendakwa seorang guru merotan anaknya kerana membawa makanan tidak halal ke sekolah.

Sekolah berkenaan kemudian memohon maaf kepadanya.

Komen Blog Ibnu Hasyim: Kembali kepada perundangan Islam. Di dalamnya ada formula penyelesaian menurut Islam, termasuk hak bukan Islam dalam negara Islam, hukum murtad dan lain-lain. Apa-apa pun kembali kepada pokok. Sebab itulah tegakkan negara Islam yang di dalamnya ada sistem perundangan tersendiri amat penting. Islam agama keselamatan, tidak pilih Islam, tidak selamat. Hal itu yang perlu ditanamkan, barulah berfikir secara Islam. Itulah yang perlu dimotivasikan. (AK)

Sebelum ini....

2 comments:

Anonymous said...

Saint thomas adalah sebuah sekolah Christian......adakah ini satu malaysia????

Anonymous said...

http://www.themodernreligion.com/misc/hh/pork.html

Is Pork Forbidden to Muslims Only?
The Jews and Christians are also forbidden from eating pork. Here is a quote from the Old Testament to that effect: "And the swine, because it divideth the hoof, yet cheweth not the cud, it is unclean unto you: ye shall not eat of their flesh, nor touch their dead carcase." Deuteronomy 14:8
Many Christians believe that this verse was directed only at the Jews. But Jesus himself says during the Sermon on the Mount; "Think not that I am come to destroy the Law, or the Prophets: I am not come to destroy, but to fulfill." Some Christians say that, after a vision by St. Peter, God cleansed all animals and made them fit and lawful for human consumption. If ALL animals are cleansed by Peter's vision, this includes dogs, cats, vultures, and rats: but you just don't see people getting excited about a cat-meat sandwich like they do over barbecued pork or bacon. Others say that it was Paul who rescinded the law forbidding pork to humans, in order to appease the Romans, who enjoyed the taste of pig-meat. Many excuses have been given, but none are very sound.
Many Far Eastern traditions also discourage the eating of pork. The 3,000 year old Confucian Book of Rites says, "A gentleman does not eat the flesh of pigs and dogs." Although many Chinese are avid eaters of pork today, physicians of ancient China recognized pork-eating as the root of many human ailments. Buddhists, Jains and Hindus usually avoid eating any kind of meat.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails