Monday, November 15, 2010

Sendiket Nikah Diserbu, Mengapa Jadi Begitu?


Antara tetamu yang ditahan pada majlis pernikahan yang didalangi Pak Hashim di Pantai Dalam, Kuala Lumpur malam kelmarin.

Pasangan nikah sindiket diserbu

KL 15 NOV 10: Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi) berjaya mematahkan kegiatan satu sindiket nikah palsu apabila menyerbu sebuah rumah tidak bernombor di kawasan setinggan Pantai Dalam di sini malam kelmarin.

Ketika serbuan dibuat, sindiket berkenaan disyaki sedang berurusan untuk menikahkan secara haram satu pasangan kekasih dengan menggunakan khidmat jurunikah palsu. Dalam serbuan itu, pasukan penguat kuasa Jawi menahan sepasang kekasih yang kedua-duanya merupakan warga Indonesia yang mempunyai status penduduk tetap berumur lingkungan 30-an yang berhasrat untuk melangsungkan pernikahan secara haram.

Turut ditahan 25 orang yang terdiri daripada lelaki dan wanita dipercayai warga Indonesia yang berada di dalam rumah itu bagi membantu siasatan. Pasangan tersebut telah didakwa atas tiga pertuduhan iaitu menikah tanpa kebenaran pendaftar, menikah tanpa jurunikah bertauliah dan gagal memberi penjelasan mengenai lokasi pernikahan di Mahkamah Rendah Syariah Kuala Lumpur semalam.

Sindiket tersebut dipercayai didalangi oleh seorang jurunikah yang tidak bertauliah dan lebih dikenali oleh penduduk setempat dengan gelaran Pak Hashim yang merupakan warga Indonesia. Bagaimanapun, Pak Hashim berjaya meloloskan diri dalam serbuan itu menerusi pintu belakang rumah tersebut. Pasangan nikah sindiket diserbu. (Sumber Kosmo! Online).

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Pihak berwajib kena siasat, mengapa orang yang mahu nikah halal dari sudut agama, terpaksa memilih tidak mengikut peraturan negara ini? Apakah peraturan negara ini bercanggah dengan agama seperti menyusahkan nikah, tidak boleh menghukum orang berzina suka sama suka, walaupun pelakunya mengaku berzina? Kerana hukum khalwat lain, zina lain. Apa lagi tidak hukum Islam sebenarnya seperti hudud dan sebagai.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails