Saturday, September 04, 2010

Penggal Saja Kepala Geert Wilders -Ulama Australia

amagoya
Geert Wilder

AMSTERDAM 4 SEPT 10: Seorang ulama ternama Australia menyeru supaya dipenggal kepala politikus anti-Islam asal Belanda, Geert Wilders. Demikian tulis akhbar terbesar di Belanda, De Telegraaf, mengutip pidato ulama Australia, Feiz Muhammad.

Dalam klip audio berbahasa Inggeris, pidatonya, ulama kelahiran Sydney itu menyebut Wilders sebagai syaitan. Dia berseru agar siapa sahaja yang melecehkan Islam seperti yang dilakukan Wilders perlu dipenggal kepalanya. Namun De Telegraaf tidak menyebutkan bila pidato itu disampaikan oleh Feiz. Akhbar itu hanya menjelaskankan pihaknya dan jabatan rahsia Belanda telah mempunyai salinan pidato tersebut.

Wilders merupakan pemimpin Partai Kebebasan. Partainya mendapat sokongan suara yang cukup besar pada pemilihan 9 Jun lalu di Belanda. Menurut Radio Belanda RNW hari ini usaha membentuk kabinet minoriti terdiri dari partai Liberal Konservatif VVD dan partai Kristian Demokrat CDA dengan sokongan Partai untuk Kebebasan PVV gagal. Pemimpin PVV Geert Wilders keluar perundingan.

Kepada Reuters, Wilders mengaku berita itu sangat buruk bagi dirinya. Dia menganggap serius ancaman yang disampaikan tersebut. ''Saya akan meminta klarifikasi Menteri Dalam Negeri dan Kehakiman Belanda mengapa jabatan rahsia dan unit anti terorisme NCTb tidak memberitahu saya dan apa konsekuensinya bagi saya,'' katanya melalui email.

Wilders kerap mengeluarkan kenyataan yang melecehkan Islam. Bahkan, dia pernah membuat filem yang melecehkan Alquran pada 2008. Bahkan dia pernah menyamakan Islam dengan fasisme, dan Alquran dipandangnya tidak beda dengan buku karya Adolf Hitler, 'Mein Kampf'. Politikus ini sekarang masih menghadapi pengadilan di Belanda dengan tuntutan telah menghasut, menyebarkan kebencian, dan bersikap diskriminasi terhadap Muslim. (AK)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails