Friday, September 03, 2010

Pagi Tadi, 2 Terbunuh Di Thailand Selatan.

Seorang askar penjaga berdiri di luar sebuah masjid di Thailand selatan wilayah Pattani September 6, 2009. - Reuters pic

BANGKOK, September 3 10: Pertembungan tentera dengan pemberontak Muslim di selatan Thailand dipercayai sewaktu fajar menyinsing hari ini di sebuah pondok senjata mengorbankan seorang tentera dan seorang militan, yang menurut pihak tentera, keganasan terbaru itu berlaku di wilayah bergolak bersempadan dengan Malaysia.

Dua tentera juga luka oleh tembakan semasa memasuki rumah tertuduh pembuat bom Mohammad Sarai, di wilayah Yala pada waktu subuh, kata Kolonel Yutthana Petchmuang. Tentera ditembak mati oleh Sarai, yang telah mendapat beberapa arahan perintah penangkapan terhadapnya, termasuk pertama kerana membunuh seorang polis pada tahun 2005. Penembak bersenjata lain, melarikan diri melalui belakang rumah.

Lebih dari 4,000 orang, Muslim dan Buddha, telah terkorban dalam enam tahun rusuhan di wilayah selatan Thailand, yang dianggap sebagai memerangi etnik Muslim Malaysia untuk majoriti Buddha autonomi dari negara di wilayah yang kaya dengan getah itu.

Secara berasingan, seorang ketua kampung Muslim ditembak mati malam terakhir semasa memandu di wilayah Pattani dari masjid. Polis menyalahkan pemberontak Islam. Pemberontak sering mensasarkan pegawai kerajaan seperti polis, kakitangan kerajaan dan guru sekolah. Warga Muslim juga mengeluh penahanan sewenang-wenangnya dan pembunuhan di luar undang-undang oleh pasukan keselamatan negara.

Tiga wilayah selatan, Pattani, Yala dan Narathiwat, adalah sebahagian daripada kesultanan Muslim Malaysia sehingga diambil oleh Thailand pada 1909. Sekitar 80 peratus daripada penduduknya adalah Muslim. (Sumber: Reuter)

1 comment:

Acinetobaxter said...

setiap kali berlaku pembunuhan muslim, pihak tentera akan menuduh pemberontak islam yang melakukannya...

adakah pemberontak Islam sehingga tergamak membunuh orang yang sedang berjemaah dimasjid atau pulang dari masjid?

terasa diperbodoh2kan oleh kerajaan Thailand itu...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails