Friday, September 03, 2010

Ramadhan: Penyanyi Rap Jadi Pendakwah.

HALAMAN HIBURAN


PENYANYI rap terkenal Aljazair Lotfi Double Kanon membuat peminatnya terkejut ketika ia mendadak jadi pendakwah dan mula beri ceramah agama sejak awal bulan suci Ramadhan ini. Dalam video di situs resmi dari Lotfi Belamri, yang juga dikenal sebagai Lotfi Double Kanon, dia beri ceramah agama yang ditujukan kepada pemuda Aljazair.

Ceramah tersebut juga di upload ke situs berbagai video You Tube, sehingga membuat terkejut penggemarnya dan pengkritik yang mempersoal niat berhenti menyanyi. Ketiadaan program ceramah dalam dialek Aljazair yang mendorong Double Kanon untuk memulai khutbahnya sendiri di bawah judul Ramadaneyat.

"Saya berceramah lebih didorong ketika saya menyedari bahawa majoriti fans saya adalah pemuda religius yang tidak memiliki bimbingan yang tepat," katanya kepada Al Arabiya.

Menurut Lotfi Double Kanon, kegiatan para pendakwah di Aljazair hampir terbatas pada masjid, sehingga pemuda yang tidak teratur pergi ke masjid sering tidak mendapat kesempatan untuk mempelajari ajaran Islam. "Khutbah yang diberikan di masjid juga dalam bahasa Arab klasik yang membuat mereka tidak dapat memahaminya, kerana sejumlah besar warga Aljazair adalah anak muda."

Projek baru, seperti dikatakan Double Kanon , tidak hanya untuk bangsanya di Aljazair tetapi juga di luar negara kerana ramai dari mereka yang tidak akrab dengan agama mereka. "Mereka perlu belajar tentang Islam sejati yang berbeda dari citra yang sering disampaikan oleh media Barat."

Double Kanon berpendapat, khutbah atau ceramahnya adalah sejalan dengan karier menyanyi, kerana keduanya membawa banyak pesan. "Sejak awal karier saya, saya telah mengatakan, saya membawa pesan. Khutbah merupakan kelanjutan dari pesan ini."

Sebelum memulai projeknya, Double Kanon memposting jajak pendapat di situsnya, yang dikunjungi oleh ribuan penggemar tiap hari, meminta penggemarnya beri komen jika mereka suka gagasan itu. "Bila mereka setuju, saya siapkan sebuah bilik di rumah saya dan saya merakam khutbah tentang Islam, dengan fokus khusus pada Ramadhan dan erti puasa."

Double Kanon mengajar anak muda tentang esensi puasa, tidak hanya sekitar pantang dari makan minum, tetapi dari melakukan segala macam dosa selama puasa atau setelah berbuka. Reaksinya baik, tidak ada kontra antara khutbah dan bernyanyi. "Apa yang saya sampaikan sudah ada di buku-buku agama. Perbedaannya adalah bahasa yang lebih mudah bagi remaja memahaminya."

Menurutnya, belum ada pendakwah muda Aljazair yang mengambil inisiatif sepertinya dan menjadikan remaja yang jarang ke masjid sebagai target dakwah. Meskipun ada tuduhan mengatakan projeknya itu adalah propaganda, dan penyanyi tidak boleh jadi pendakwah, Double Kanon menyatakan hasil dari ceramahnya, ialah dengan meningkatnya jumlah pegunjung website yang ingin melihat video khutbah yang ia sampaikan.

"Saya sampai sekarang dapat lebih dari 200,000 pengunjung dari berbagai penjuru dunia," katanya.

Dia juga menerima penghargaan terima kasih atas inisiatif meningkatkan kesedaran keagamaan di kalangan remaja Aljazair dari pejabat agama di sana. Kepada pengkritiknya dia berkata, "Saya tidak ada niat untuk berhenti dari kerja ini, kerana saya benar-benar percaya pada apa yang saya buat."

Kanon, kini tinggal di Paris, terlibat dalam beberapa projek amal. Dia mengambil bahagian dalam inisiatif mengedarkan 10,000 buku untuk kanak-kanak sekolah pada awal tahun baru. Dia juga telah ambil bahagian dalam memberikan kambing korban Bairam Greater kepada penduduk miskin kota kelahirannya Annaba.(AK)

1 comment:

Anonymous said...

Dia ini ada tauliah atau tidak ?

Tidak boleh memberi sebarang khutbah atau ceramah tanpa tauliah dari sultan.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails