Friday, September 03, 2010

Lembu Minum Susu Manusia, Bagaimana Sepatutnya?


SEORANG wanita India bernama Couthi Bai dengan senang hati menyusui anak lembu yatim piatu demi untuk menghidupinya. Anak sapi (pedhet) berusia 46 hari itu disusui dengan payudara Couthi sehari 3-4 kali. Kadang juga diberikan jari-jarinya untuk dimasukkan ke mulut anak lembu itu.

Wanita yang sudah memiliki anak itu rela memberikan susunya kepada anak lembu. Sebagaimana keyakinan warga di desa di India, lembu dianggap sebagai binatang suci sehingga ada ikatan psikologis dengan anak anak lembu. "Setelah ibunya mati, aku selalu memeluknya dan kuberikan air susuku untuk dia (anak lembu) minum juga," kata Couthi yang tinggal di Kilchu, negara Rajasthan, India utara.

Anak lembu itu ditinggal ibunya beberapa hari sesudah kelahiran. "Dia masih sangat muda ketika ibunya mati. Bagi saya tak ada perbedaan anak (manusia) dengan anak lembu,"

Couthi makan tiga hari sekali, sama halnya dengan pemberian air susu ibu kepada anak lembu itu. Kadang anak lembu itu diberi makan chapati (roti) dan air minum untuk melatihnya biar cepat tumbuh membesar. "Para dewa akan senang jika saya menyusuinya," kata Couthi.

Seorang warga desa mengatakan "Ini pertama kali terjadi di desa kami. Setiap kali dia pergi ke ladang, anak lembu itu juga diajaknya (dituntun) sama halnya juga memberinya susu dan makanan berzat bagi anak lembu itu,"

Anak lembu itu seolah-olah menganggap Couhti sebagai ibunya sehingga selalu ikut kemana pun dia pergi. (Sumber
Harian Telegraph dll)

Komen Blog Ibnu Hasyim: Di saat di negara kita wanita-wanita sibuk tidak sempat memberi susu ibu kepada anaknya dengan berbagai alasan, di utara India ada manusia sanggup meluangkan masa dan khidmatnya memberi susu aslinya kepada seekor anak lembu kesayangannya yang yatim piatu. Lembu minum susu manusia, ganti menusia minum susu lembu..

Sedangkan kini, berapa banyak bayi-bayi lahir tetapi tidak dapat susu dari ibunya sendiri, padahal susu ibu merupakan zat dan makanan terbaik bagi bayi. Dalam Al-Quran Allah SWT berfirman...

"Ibu-ibu hendaklah menyusukan anak-anaknya selama dua tahun penuh, iaitu bagi yang ingin menyempurnakan penyusuan. Dan kewajiban ayah memberi makan dan pakaian kepada ibu dengan cara ma’ruf. Seseorang tidak dibebani melainkan menurut kadar kesanggupannya. Janganlah seorang ibu menderita kesengsaraan kerana anaknya dan seorang ayah kerana anaknya, dan warispun berkewajiban demikian.

Apabila keduanya ingin menyapih (berhentikan menyusu sebelum dua tahun) dengan kerelaan keduanya dan bermesyurat, maka tidak ada dosa atas keduanya. Dan jika kamu ingin anakmu disusukan oleh orang lain, maka tidak ada dosa bagimu apabila kamu memberikan pembayaran menurut yang patut. Bertakwalah kamu kepada Allah dan ketahuilah bahawa Allah Maha Melihat apa yang kamu kerjakan

-
Al-Baqarah (Surah 2): Ayat 233


Hikmah ayat yang terkandung dalam kitab Suci Alqur’an tersebut, setidaknya menekankan bahawa susu ibu sangat penting. Tidak main-main, seorang ibu sepatutnya memberikan susunya sampai anaknya genap usia 2 tahun.


Difahamkan, usu ibu mempunyai kelebihan luar biasa bagi manusia. Keunggulan susu ibu berbandingkan dengan 'susu formula' adalah...

(i) Kadar susu ibu boleh berubah sesuai dengan fase-fase pertumbuhan bayi.
(ii) Jumlah kalori dan zat berubah berdasarkan keadaan bayi waktu lahir. Samada bayi lahir prematur atau tepat waktu. Bila bayi lahir prematur, kadar lemak dan protein susu ibu lebih tinggi dari keperluan bayi umumnya, kerana kelahiran bayi prematur memerlukan kalori lebih banyak.

Inilah yang tiada pada susu formula.Unsur-unsur sistem kekebalan tubuh yang diperlukan bayi, seperti anticore atau sel pertahanan tubuh, sangat tersedia dalam susu ibu. Ibaratnya mereka sebagai Paspampres, mempertahankan tubuh bayi yang sebenarnya asing bagi mereka, dan melindungi bayi dari musuh.

Selain itu, susu ibu merupakan
antibakteri. Perbedaanya dengan bakteri pada susu formula, ialah bakteri dapat tumbuh dalam susu biasa yang disimpan pada suhu bilik selama enam jam. Namun, tidak ada bakteri yang muncul dalam susu ibu yang disimpan dalam suhu dan jangka waktu yang sama. Ilmu biologi tetap menganggap, susu ibu sangat diperlukankan bayi dalam perkembangan otak dan tubuhnya.

Susu formula adalah berbentuk fermentasi dan modifikasi dari susu lembu. Sedangkan di dalam susu ibu, terdapat tiga unsur protein yang jauh lebih tinggi dibandingkan susu lembu, sehingga, terasa sampai dewasa, dalam menjaga kesehatanya. Sebab, ianya akan memperbaiki dan mempertahankan sistem kekebalan tubuh. Ini boleh ditemukan pada air susu ibu pertama keluar atau
colustrum yang meningkatkan produksi antibodi, menjadi anti-oksidan dan anti radikal bebas (free radicals), bahkan akan menghancurkan plasma sel.

Selain itu, kadar 3.5-4.5% lemak menjadi sumber utama susu ibu dalam kandungan nutrien. Kemudian karbohidrat, yang kandungan utamanya adalah laktose, kadarnya paling tinggi dibanding susu mamalia lain (7%). Protein, dengan kadar 0,9%. Susu ibu mengandung garam dan mineral lebih rendah dibanding susu lembu. Vitamin susu ibu cukup banyak mengandung vitamin yang diperlukan bayi. Iaitu,
vitamin K yang berfungsi sebagai katalisator pada proses pembekuan darah, dengan jumlah yang cukup, dan mudah diserap, juga mengandung vitamin E dan D.

Selanjutnya, susu ibu juga mengandung
zat protektif. Iaitu flora normal akibat bakteri Laktobacilus sp, yang berfungsi mengubah laktose menjadi asam laktat dan asam asetat. Keduanya bersifat asam dalam pencernaan, yang mampu menghambat pertumbuhan mikro organisme, seperti bakteri E.Coli. Juga laktoferin, iaitu protein yang berkaitan dengan zat besi. Dengan mengikat zat besi, maka laktoferin bermanfaat untuk menghambat pertumbuhan kuman tertentu, seperti Stafilokokus dan Escericia sp.

Kemudian mengandung enzim yang dapat memecah dinding bakteri (Lizozim). Antistreptokokus, yang melindungi bayi dari infeksi kuman tertentu. Antibodi, yang dapat mencegah bakteri patogen dan enterovirus masuk kedalam usus.
Akhirnya, tidak ada alasan bagi ibu membuang susunya untuk hak anaknya. Di zaman Rasulullah, pernah ada seorang ibu yang air susunya terus mengalir tanpa berhenti. Itulah Halimah, yang menyusui Nabi Muhammad.SAW.

Ringkasnya, lihat 10 manfaat susu ibu bagi bayinya..

1.
Pemberian susu ibu pada bayi akan meningkatkan perlindungan terhadap banyak penyakit seperti radang otak dan diabetes.

2. Susu ibu juga membantu melindungi dari penyakit-penyakit biasa seperti infeksi telinga, diare demam dan melindungi dari
Sudden Infant Death Syndrome
(SIDS) atau kematian mendadak pada bayi.

3. Ketika bayi yang sedang menyusui sakit, mereka perlu perawatan hospital jauh lebih kecil dibanding bayi yang minum susu botol.


4. Air susu ibu memberikan zat nutrisi yang paling baik dan paling lengkap bagi pertumbuhan bayi.


5. Komponen air susu ibu akan berubah sesuai dengan perubahan nutrisi yang diperlukan bayi ketika ia tumbuh.


6. Air susu ibu akan melindungi bayi terhadap alergi makanan, jika makanan yang dikonsumsi ibu hanya mengandung sedikit makanan yang menyebabkan alergi.


7. Pemberian susu ibu akan menjimatkan perbelanjaan keluarga yang digunakan untuk membeli susu formula dan segala perlengkapnya.


8. Air susu ibu sangat sesuai dan mudah, tidak perlukan botol untuk mensterilisasi, dan tidak perlu campuran formula.


9. Menyusu merupakan kegiatan eksklusif bagi ibu dan bayi. Kegiatan ini akan meningkatkan kedekatan antara anak dan ibu.


10. Resiko terjadinya barah ovarium dan payudara pada wanita yang beri susu ibu pada bayinya lebih kecil daripada wanita yang tidak menyusui anaknya.


Oh. Ada lagi dikatakan, bayi yang guna susu ibu sebelum 2 tahun insyaAllah akan sangat mudah diberi makanan, tidak susah makan, dan tidak pilih-pilih makan. Allahu 'aklam. (Dikutib dari pelbagai sumber).

4 comments:

armouris said...

info tentang penyusuan bayi di SIHAT SELALU - Masalah Penyusuan Bayi

ahmed said...

Wanita yang sudah memiliki anak itu rela memberikan susunya kepada anak lembu. Sebagaimana keyakinan warga di desa di India, lembu dianggap sebagai binatang suci sehingga ada ikatan psikologis dengan anak anak lembu. "Setelah ibunya mati, aku selalu memeluknya dan kuberikan air susuku untuk dia (anak lembu) minum juga," kata Couthi yang tinggal di Kilchu, negara Rajasthan, India utara.

ali said...

Oh. Ada lagi dikatakan, bayi yang guna susu ibu sebelum 2 tahun insyaAllah akan sangat mudah diberi makanan, tidak susah makan, dan tidak pilih-pilih makan. Allahu 'aklam. (Dikutib dari pelbagai sumber).

zaid said...

Kemudian mengandung enzim yang dapat memecah dinding bakteri (Lizozim). Antistreptokokus, yang melindungi bayi dari infeksi kuman tertentu. Antibodi, yang dapat mencegah bakteri patogen dan enterovirus masuk kedalam usus. Akhirnya, tidak ada alasan bagi ibu membuang susunya untuk hak anaknya. Di zaman Rasulullah, pernah ada seorang ibu yang air susunya terus mengalir tanpa berhenti. Itulah Halimah, yang menyusui Nabi Muhammad.SAW.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails