Thursday, September 02, 2010

Korban Tentera AS Di Afghan Catat Rekod Tertnggi



1 SEPT 10: Jumlah korban tentara Amerika Syarikat (AS) di Afghanistan tahun ini telah mencapai tingkat tertinggi sejak awal invasi atas negara itu sembilan tahun lalu. AFP mengutip data yang dipublikkan oleh situs icasualties.org melaporkan, tercatat sebanyak 323 tentara AS yang tewas di Afghanistan tahun 2010. Sementara jumlah korban tewas pada tahun 2009 hanya mencapai 317.

Jumlah korban tewas di pihak pasukan asing di Afghanistan mendekati 2,000 yang 1,270-nya adalah tentara AS. Sejak Jumaat lalu, serangan bom sporadis oleh milisi telah menewaskan 25 tentara AS di Afghanistan. Presiden AS Barack Obama Selasa lalu memperingatkan bahawa AS akan menghadapi "pertarungan sangat sulit " di Afghanistan, dengan korban lebih banyak.

"Jelas kita masih perlu berjuang sangat keras di Afghanistan," kata Obama kepada pasukan militer AS di Texas ketika ia mengumumkan akhir operasi perang di Irak. Menurut Obama peningkatan jumlah korban tewas disebabkan militer Amerikat perlu berhadapan dengan al-Qaeda dan Taliban sekaligus. (IRIB/AK)

1 comment:

Redhuan D. Oon said...

Yalaa... dah tumpu kat Afghanistan.. Iraq dah keluar dah.. kita kata dia kalah.. dia kata dia menang...

Sekarang apa lagi dia cari kat Afghan?.. Osama itu seorang saja... tak boleh jumpa-jumpa ke? Sampai hari-hari membunuh je umat Islam.

Di Iraq 1.5 juta umat Iraq dah terbunuh akibat AS. Jauh lebih banyak dari zaman Saddam. Yalaaa.. AS bukan Islam.. patutla jelas angkaranya.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails