Friday, September 03, 2010

3 Gambar Ini, Askar AS Merogol Muslimah..


SEORANG pembaca blog Ibnu Hasyim.com mengirim berita ini untuk disiarkan kepada orang ramai mengenai keganasan AS di Irak.. Gambar ini diambil pada 2006 dan terdedah pada 2009. Ya, Sila lihat, di atas dan seterusnya di bawah...

Perkosaan Wanita Iraq oleh Pasukan AS sebagai Senjata Perang: Foto dan Data Terbit

Sat, 2009/10/03 05:19 - editor
Daya Gamage - US koresponden Asia Nasional Tribune
Washington, DC Oktober 3 (Asiantribune.com): Pada bulan Mac 2006 empat tentera AS dari Divisi 101 Airborne geng, memperkosa seorang gadis Iraq berusia 14 tahun yang dibunuh dan keluarganya, termasuk seorang anak berusia 5 tahun. Seorang tentera tambahan terlibat dalam cubaan menutup kes tersebut.

Salah satu pembunuh, Steven Green, dinyatakan bersalah pada 07 Mei 2009 di Mahkamah Daerah AS Paducah dan sekarang menunggu hukuman.

Kebocoran Public Affairs Bimbingan menempatkan pasukan 101 media kepada sikap "pasif" - maklumat.
Ia menyembunyikan kewujudan kedua-dua anak korban, dan menggambarkan korban perkosaan, sebagai "seorang wanita muda".

Tentera Darat AS Divisi Investigasi Jenayah tidak memulakan siasatan hingga tiga setengah bulan selepas kejahatan itu, laporan berita pada waktu itu berkomentar. Ini bukan hanya gambaran suram keluar dari Iraq Pasukan AS yang dituduh menggunakan pemerkosaan sebagai senjata perang.

Keluaran, penyiksaan oleh CBS News, dari foto-foto yang menunjukkan gangguan seksual keji dan POW Iraq di penjara Abu Ghraib terkenal membuka Peti Pandora bagi rejim Bush menulis Ernesto Cienfuegos di La Vo ^ de Aztlán pada tarikh 2 Mei 2004.

Wartawan Cienfuegos menyatakan lebih banyak, "Rupanya, komandan AS bergantung dari penjara tempat penyalahgunaan terburuk terjadi, Brigadier Jeneral Janis Karpinski, telah menolak untuk memuat sendiri dan telah melibatkan CIA, Intelijen Tentera dan kontraktor kerajaan swasta AS yang menyeksa dari POW, dan dalam merogol tahanan perempuan Iraq juga. "

Brigadier Jeneral Karpinski, yang memimpin Briged Polis Tentera 800, menggambarkan tekanan tinggi Perisikan Tentera dan perintah CIA yang berharga berjaya interogasi.
Sebulan sebelum dugaan pelanggaran dan perkosaan terjadi, katanya, sebuah pasukan CIA, Intelijen Militer pegawai dan perunding swasta yang dipekerjakan kerajaan AS datang ke Abu Ghraib. "Misi mereka utama dan khusus adalah untuk memberikan interogator teknik baru untuk mendapatkan maklumat lebih lanjut dari tahanan," katanya.

Setidaknya satu gambar menunjukkan seorang tentera Amerika sedang merogol seorang tahanan wanita, sementara yang lain dikatakan menunjukkan penterjemah lelaki wsedang memperkosa seorang tahanan lelaki.

Foto lebih banyak dikatakan untuk menggambarkan kekerasan seksual pada tahanan dengan benda-benda termasuk pentungan, kawat dan balang pendar.
Lain nampaknya menunjukkan seorang tahanan perempuan mempunyai pakaian dihapuskan secara paksa untuk mengekspos teteknya.
Detail kandungan muncul dari Major Jeneral Antonio Taguba, bekas pegawai tentera yang melakukan penyelidikan ke dalam penjara Abu Ghraib di Iraq. Tuduhan perkosaan dan gangguan termasuk pada tahun 2004 laporannya tetapi kenyataannya ada foto-foto tidak pernah terungkap. Ia kemudian mengukuhkan keberadaan mereka dalam sebuah wawancara dengan Daily Telegraph pada Mei 2009.

Surat khabar London lebih banyak mencatat "alam grafik dari beberapa gambar mungkin menjelaskan usaha Presiden AS Obama untuk menyekat sebuah pelepasan dianggarkan 2.000 foto dari penjara di Iraq dan Afghanistan meski janji dahulu untuk membolehkan mereka untuk diterbitkan."

Mayjen Taguba, yang bersara pada Januari 2007, mengatakan bahawa beliau menyokong keputusan Presiden, menambah: "Foto-foto ini menunjukkan penyiksaan, gangguan, pemerkosaan dan setiap perbuatan keji.
"Gambaran ini hanya gambar yang cukup menghebohkan, percayalah untuk itu."

Pada bulan April, pentadbiran Mr Obama berkata, gambar tersebut akan dibebaskan dan akan menjadi "berguna untuk kemukakan rayuan" terhadap keputusan mahkamah yang berpihak pada American Civil Liberties Union (ACLU).

Namun, setelah lobi dari tokoh tentera senior, Mr Obama berubah fikiran dengan mengatakan mereka boleh menempatkan pasukan keselamatan di tempat kejadian. Pada bulan Mei, dia berkata: "Konsekuensi paling langsung ialah melepaskan mereka, saya yakin, akan mengobarkan opini awam untuk anti-Amerika dan untuk menempatkan tentera kami dalam bahaya yang lebih besar."

Pada bulan April 2004, foto-foto baru yang dihantar ke La Vo ^ de Aztlán dari sumber-sumber rahsia yang menggambarkan perkosaan mengejutkan dua perempuan Iraq oleh apa yang kononnya Perisikan Tentera AS dan swasta personel tentera bayaran AS yang memakai seragam tentera. Sekarang sudah dikenal, Cienfuegos menulis dalam Mei 2004, bahawa ratusan foto-foto ini telah beredar di antara pasukan di Iraq. Foto-foto grafik sedang bertukar antara tentera seperti kad bisbol.

Asia Tribune di sini membawa tiga dari 'foto Pemerkosaan' yang membawa kritikan bahawa pasukan Amerika di Iraq telah menggunakan pemerkosaan sebagai senjata perang.

- Asian Tribune -

7 comments:

Acinetobaxter said...

kenapa celoreng uniformnya bukan celoreng amerika?

Anonymous said...

--kesiann..itulah akibat negara dalam cengkaman orang asing...
masa duk dalam zaman sadam hussin pasti takjadi cam ni..inilah akibat melawan sadam..
--gara2 ghairah obses nak jatuhkan sadam,pihak pembangkang bodoh bersekutu ngan amerika..last2 akhirnya rakyat dirogol segala bagai-diorang takpikir amerika nak minyak aje---rakyat iraq,, mereka bunuh pun takper!! who cares-janji masyuk

Anonymous said...

Ya Allah, selamatkan semua wanita islam dari penindasan dan kezaliman. Kenapa negara2 islam tak dapat besatu untuk menentang semua ini..amat menyedihkan..

Anonymous said...

Sebaiknya dapatan sumber ini dikekalkan dalam asal (BI ke??) Bila diubah @ diterjemah kepada BM inilah dia....bahasa yg lintang pukang sampai nak paham pun susah. Please, jgn seksa netizen cam nie. :-)

Ibnu Hasyim said...

T.kasih atas komen anda. Terutama yang ke 1 dan ke 4.

HemoHemo's Owner said...

Salam kpd Ibnu Hasyim..
first..sy setuju dgn Acinetobaxter kerna celoreng itu bknlah seperti celoreng amerika..celoreng seperti itu mudah dijumpai dipakai oleh orang awam di negara2 lain..
second..saya kasihan dengan gadis itu..sudah la dirogol dan dibunuh..saudara seislamnya sendiri menyebarkan gmbrnya diperlakukan sebegitu di internet..berilah sedikit penghormatan kepadanya..kita bukan lah Tuhan untuk menghakimi dirinya..

Anonymous said...

makanya..baca..ini...biar ....mengerti apa yang terjadi....
dan berdoalah selalu....pagi dan petang...
Ya Tuhan Kami...lindungilah harta-harta jamaah...orang orang jamaah......amien...
Baca komentar seorang di artikel dajjal di:
komentarnya bukan artikelnya..
copy paste url.
niochengyam.wordpress.com/2012/12/09/3/

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails