Thursday, August 19, 2010

Yusuf Qardhawi Sertai Konvoi Laut Ke Jalur Gaza.

Sheikh Yusuf Al-Qardhawi ketika menerima kunjungan tiga orang Rabai Yahudi Neturei Karta yang anti gerakan Zionisme.

RABU OGOS 18 10: Sheikh Yusuf Al-Qardhawi, Ketua Dewan Ulama Muslim se-Dunia (IUMS) akan mengambil bahagian dalam konvoi laut ke Jalur Gaza. Hal ini diungkapkan oleh Ihsan Hendrik, yang juga menjadi anggota Dewan Ulama Muslim se-Dunia di Cape Town (Afrika Selatan) mengatakan, bahawa Sheik Al-Qardhawi akan ikut mengambil bahagian dalam sebuah konvoi laut ke Jalur Gaza.

Hendricks, yang juga anggota IUMS, mengatakan bahawa sejumlah besar ulama lain dan tokoh-tokoh Arab dan Islam senior akan bergabung dengan konvoi laut yang diselenggarakan oleh Dewan Ulama Dunia (IUMS). Ihsan mengatakan hal itu pada masa berada perbatasan Rafah di Gaza, Sabtu lalu. Konvoi bantuan dibiayai oleh sejumlah aktivis di Afrika Selatan telah berada di Rafah, mereka pernah mengalami penindasan rejim apartheid.

Hendrik menegaskan bahawa konvoi bantuan ke Gaza akan terus berlangsung, baik itu melalui darat dan laut sampai pengepungan terhadap rakyat Palestin di Gaza dihentikan. Delegasi itu akan melihat penderitaan rakyat Gaza dan ketabahan mereka. Mereka akan mendesak terhadap pembebasan rakyat Gaza, kata Hendricks.

Sementara itu, Menteri Luar Negeri Spanyol Miguel Angel Moratinos mengatakan kepada media, "Sepanyol yang menjadi salah satu negara Kesatuan Eropah telah mengambil sikap yang jelas terhadap Israel, dan mengutuk penggunaan kekerasan yang berlebihan terhadap penduduk Jalur Gaza."

Perkembangan lainnya menyatakan bahawa perusahaan 'Canada Post Corporation' mengumumkan mereka telah berhenti menerima surat-surat dari Jalur Gaza yang diblok Israel. Layanan pos Kanada mencari cara baru untuk mengirim surat dari Kanada ke Jalur Gaza.

Komen Blog Ibnu Hasyim: Lihat pandangan Prof Dr Yusuf Al-Qardhawi mengenai Yahudi dan Zionis. Pada Jan 25, 2009, beliau menerima kunjungan tiga orang Rabai Yahudi 'Neturei Karta' yang anti gerakan Zionisme. Antara kata-kata beliau...

Satu: Syeikh Yusuf al-Qaradhawi menegaskan, "..ummat Islam tidak memusuhi orang-orang Yahudi. Umat Islam hanya menentang gerakan orang-orang Zionis yang agresif dan menyebarkan permusuhan."

Dua: Menurut Qaradhawi, "Selama berabad-abad orang-orang Yahudi hidup aman damai di negara-negara ummat Islam. Orang-orang Yahudi adalah bangsa yang paling kaya di Mesir dan banyak negara ummat Islam yang lain. Tidak ada permusuhan antara Muslim dan Yahudi," tegas Qardhawi sewaktu menerima ketiga Rabai itu di rumahnya di Qatar.

Tiga: Kenyataan Qaradhawi dibenarkan oleh Rabai Aharon Cohen, yang mengatakan bahawa orang-orang Yahudi yang tinggal di negara-negara ummat Islam tidak mengalami banyak masalah. Para Rabai Yahudi Neturei Karta yang mengunjungi Qaradhawi, mengenakan lencana bertuliskan 'Saya orang Yahudi, bukan Zionis'.

Empat: Syeikh Qaradhawi turut mengatakan bahawa Muslim dan Yahudi adalah sama-sama pengikut dua agama Ibrahim. Mereka adalah kelompok Yahudi yang meyakini kitab suci Taurat yang asli dan sangat dekat dengan umat Islam.

"Pengikut dua agama ini memiliki ritual dan ajaran agama yang sama seperti, kewajipan berkhatan bagi lelaki, memotong haiwan dengan cara yang halal, mengharamkan daging babi dan melarang patung-patung diletakkan di dalam masjid", tegas Qaradhawi. Ummat Islam dan Yahudi, tambah Qaradhawi, sama-sama diburu ketika kekuasaan Islam di Andalusia jatuh.

Lima: Kini, kata Qaradhawi, umat Islam dan Yahudi yang sama-sama meyakini Tuhan Yang Maha Esa, seharusnya bekerjasama untuk memerangi ateisme, pornografi, lesbian dan homoseks serta ketidak-adilan.

Enam: Ia juga menekankan betapa pentingnya memperkuatkan hubungan antara Muslim dan Yahudi, untuk menghadapi ancaman Zionisme dan negara Israel yang didirikan di atas kehancuran bangsa Palestin. "Umat Islam menentang penjajahan dan gerakan Zionisme yang menindas, bukan orang-orang Yahudi."

Tujuh: Rabai Cohen menambahkan, "Yudaisme, yang berdasarkan pada ajaran Taurat yang benar, tidak mengakui Zionisme. Taurat dan Yudaisme tidak membenarkan penjajahan, pembunuhan dan pengusiran orang dari rumah-rumah mereka."
Zionisme adalah gerakan politik antarabangsa yang bergerak untuk mencipta tanah air bagi orang-orang Yahudi Zionis di Palestin. Gerakan ini berjaya mewujudkan negara Zionis Israel pada 15 Mei 1948 dengan merampas tanah dan mengusir bangsa Palestin
.

Lapan: Jurucakap Neturei Karta, Rabai Yisrael Weiss menyatakan, ajaran-ajaran yang diamalkan oleh Israel bertentangan dengan ajaran Yudaisme. Neturei Karta sendiri adalah organisasi yang mewakili ratusan ribu penganut Yahudi Ortodoks di seluruh dunia yang menentang gerakan Yahudi Zionis.

Neturei Karta meyakini, tegaknya negara Palestin dan dihapusnya negara Israel akan membawa perdamaian di Timur Tengah. "Taurat dan sejarah Yahudi mengatakan bahawa suatu hari negara Israel akan runtuh," tegas Rabbi Weiss. (Pelbagai sumber/AK)

3 comments:

ahmed said...

Hendrik menegaskan bahawa konvoi bantuan ke Gaza akan terus berlangsung, baik itu melalui darat dan laut sampai pengepungan terhadap rakyat Palestin di Gaza dihentikan. Delegasi itu akan melihat penderitaan rakyat Gaza dan ketabahan mereka. Mereka akan mendesak terhadap pembebasan rakyat Gaza, kata Hendricks.

ali said...

Lihat pandangan Prof Dr Yusuf Al-Qardhawi mengenai Yahudi dan Zionis. Pada Jan 25, 2009, beliau menerima kunjungan tiga orang Rabai Yahudi 'Neturei Karta' yang anti gerakan Zionisme. Antara kata-kata beliau...

zaid said...

Zionisme adalah gerakan politik antarabangsa yang bergerak untuk mencipta tanah air bagi orang-orang Yahudi Zionis di Palestin. Gerakan ini berjaya mewujudkan negara Zionis Israel pada 15 Mei 1948 dengan merampas tanah dan mengusir bangsa Palestin.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails