Saturday, November 14, 2009

Haji Percuma Di Chechnya: Antara Strategi Dakwah Atau...

JENDELA GLOBAL
President of the Chechen Republic Ramzan Kadyrov (left) prays at a service memory of his father, the assassianted former president of the republic.
President of the Chechen Republic Ramzan Kadyrov at the 11th International St. Petersburg Economic Forum, June 7, 2007
GROZNY: Chechnya akan membiayai beratus-ratus penduduknya menunaikan haji tahun ini. Penghantaran jemaah ke Makkah secara percuma itu diberikan atas arahan Presiden Ramzan Kadyrov. Sebelum ini beliau mengarahkan agar hadiah diberikan kepada ibu bapa yang menamakan anak mereka yang baru lahir Muhammad di samping mengharamkan arak secara berkala dan mewajibkan golongan wanita di pejabat kerajaan memakai tudung.

Beberapa penganalisis berkata, Ramzan menggunakan agama sebagai cara untuk menarik hati penduduk ketika wilayah itu berdepan dengan keganasan yang semakin meningkat. Minggu lalu, Ramzan yang juga bekas pemberontak, merasmikan pertandingan di kalangan arkitek untuk membina ‘masjid paling cantik di dunia’ di Chechnya.

Jurucakapnya, ALvi Karimov berkata, mereka yang terpilih untuk menunaikan haji secara percuma itu ialah penduduk yang tidak berkemampuan, yang belum berkahwin dan golongan muda. Empat ratus orang yang bernasib baik itu akan berlepas dari Grozny terus ke Arab Saudi dan pulang selepas mengerjakan ibadah itu.

Perjalanan mereka akan dibiayai menerusi dana yang diwujudkan oleh Ramzan sebagai penghormatan kepada bapanya yang juga bekas presiden, Akhmad, yang terbunuh dalam serangan bom pada 2004.

Komen Blog Ibnu Hasyim: Apakah itu strategi dakwah kerajaan atau strategi untuk menghapus pejuang-pejuang Islam di Chechnya.. (Sumber: Reuters dll/2MA)

Sila lihat...

Hibur, Hibur Sikit...04 -Chenchen Fighters

1 comment:

Anonymous said...

Kemerdekaan Untuk Chechnya
Haji percuma adalah satu propaganda untuk meraih sokongan dari Caucassian/Chechen

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails