Wednesday, October 21, 2009

Antara Arak/ Wine Di Gaza & Malaysia, Masa Kini..








OKTOBER 2009. ABU Muhammad bukan nama sebenar, kena bersusah payah untuk minum wine di Gaza. Nahas teruk jika diketahui Hamas yang menguasai wilayah itu. Dia menyelinap ke atap sebuah rumah kosong untuk buat wine sendiri. Di sini, di tempat persembunyian rahsianya. Abu Muhammad dengan hati-hati membuat buah anggur, diracik kemudian akan dijadikan minuman wine dan meminum di rumah sendiri, jauh dari pengawasan polis Hamas dan masyarakat Gaza.

"Saya mula membuat wine saya sendiri setelah Hamas mendapat kuasa di jalur Gaza," kata seorang pegawai kerajaan (40 tahun), seperti semua pembuat minuman keras lainnya di Gaza yang diwawancara oleh AFP. Mereka tidak mahu guna nama asli mereka.

"Saya minta kawan-kawan ajarkan bagaimana membuatnya dan juga mempelajari di internet," katanya. Gaza setelah diperintah oleh Hamas, sedikit demi sedikit menerapkan aturan Islam dan minuman alkohol dilarang di sana. Sebelum Hamas menang pilihan raya parlimen Januari 2006 lalu, siapa pun boleh bawa alkohol dari Israel dan Mesir bahkan ada restoran atau bar yang menyediakan minuman beralkohol.

Namun hal tersebut terhenti, setelah Hamas 'mengusir' faksi Fatah yang sekuler dari wilayah itu pada Jun 2007 setelah seminggu terjadi perlawanan mengorbankan kedua belah pihak. Sejak itu, penjualan alkohol dilarang di Gaza, walaupun masih ada yang menyeludup atau membuat sendiri.

Seorang lagi yang dipanggil Hussein (56 tahun) telah membuat wine dalam tong kayu kecil. Dia bukan sahaja takut diketahui oleh polis Hamas, tetapi juga takut kepada masyarakat sekelilingnya. Begitu juga Ziad (30 tahun) menurut AFP lagi. Jurucakap Hamas Taher Al-Nunu mengatakan, "Pegawai kerajaan Islam Gaza bertindak berdasarkan kes demi kes sesuai dengan perundangan Palestin. Kita hormati undang-undang."

Komen Blog Ibnu Hasyim: Dalam suasana perangpun undang-undang Islam perlu dilaksanakan, apa lagi di masa damai seperti di Malaysia! Kalau nak laksanakan hukum Islam kena pilih parti Islam seperti HAMAS di Gaza atau PAS di Malaysia dan kumpulannya. Bukan parti Asobiah sempit. (AK)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails