Friday, July 24, 2009

One Malaysia, One Israel. Sama?



DALAM perutusan pertama sebagai Perdana Menteri ke 6, Datuk Seri Najib Tun Razak mengajak seluruh rakyat melaksanakan transformasi besar-besaran atas semangat "Satu Malaysia, Rakyat Didahulukan dan Pencapaian Diutamakan".

Tiba-tiba keluar pula
tulisan dari blog Ibnu Yaacob 'Satu Lagi Kebetulan: One Malaysia dan One Israel' pagi ini..


"Sebelum Perdana Menteri Malaysia mengumumkan konsep One Malaysia, negara Israel telah pun berbuat demikian pada 1980 dengan melancarkan kempen One Israel
. Adalah amat memeranjatkan, semua yang dilakukan oleh Malaysia sentiasa berkebetulan dengan Israel malah dari segi perkataan dan angka juga amat tepat penggunaannya.

Konsep One Israel 1980


Konsep One Israel telah diumumkan oleh Yitzhak Yitzhaky pada 14 Oktober 1980 sebagai langkah menarik perhatian rakyat Israel bagi pilihanraya yang akan berlangsung pada 1999. Konsep One Israel diisytihar sebagai menunjukkan gabungan tiga parti utama Israel iaitu Labour, Gesher dan Memad. Kemudian, One Israel diperkuatkan semula oleh pemimpin Parti Buruh iaitu Ehud Barak dalam persediaan menghadapi pilihanraya Israel 1999. Dengan pelancaran konsep One Israel, Barak mengharakan Parti Buruh berjaya menarik sokongan rakyat Israel.

Namun begitu, gagasan One Israel yang dipromosikan Parti Buruh tidak bertahan lama. Pada tahun 2000, Barak telah menyertai perjanjian Camp David bersama Yassir Arafat. Tindakan Barak menyebabkan salah satu parti gabungan iaitu Parti Gesher menarik diri. Keluarnya Gesher dari gabungan menyebabkan berakhirnya gagasan One Israel yang dipromosikan Parti Buruh selama ini.

Kesimpulan


Namun demikian, tiada teori konspirasi yang boleh dikaitkan antara Malaysia dan Israel dalam memperkenalkan konsep ini. Sama ada ia satu lagi kebetulan selepas Wawasan 2020 adalah terserah kepada penelitian pihak pembaca. Konsep One Malaysia dan One Israel setakat ini kami mentafsirkan sebagai satu lagi kebetulan. Mungkin selepas ini Malaysia akan melancarkan lagi beberapa dasar yang berciri-cirikan kebetulan. Sebagai rakyat Malaysia, kami mengharapkan tiada unsur-unsur pengaruh luar (Israel) yang menyelubungi pentabdbiran kerajaan Malaysia sekarang. Mudah-mudahan Malaysia sentiasa aman makmur lagi berdaulat!"

Apakah jalur gemilang Malaysia sama secara kebetulan jalur gemilang Amerika? Dasar satu Malaysia sama dengan dasar satu Israel yang tidak berlandaskan hukum Allah? Malaysian Malaysia? No komen kerana kebetulan?
(2MA)

Sila lihat...
Zahid Jumpa Netanyahu Tagih Keamanan, Siapa Tipu Siapa?

18 comments:

budak kampung online said...

KAH... KOH... KEH... Nampak sangat si najib main hentam semberono. Bak kata orang Taruk dulu research kemudian. Tu sebab najib ambil berbulan-bulan memikirkan apa perlu buat setelah 1Malasia diumumkan rakyat ditipukan.

Anak KL said...

Tak kebetulan kot. AS/Israel rancang untuk dia. Kan Obama pun dah ucap salam di Mesir hari tu.

Anonymous said...

Takkanlah jika israel pernah buat konsep 1 israel maka adalah salah jika najib buat konsep 1 malaysia. Ini bukan soal meniru atau berkonspirasi sebab setiap pemimpin negara bertanggungjawab menyatupadukan seluruh rakyat mereka. Tambahan di Msia ada banyak bgsa apalah salahnya najib buat konsep 1 malaysia kalau bertujuan untuk menyatukan rakyat malaysia. sepatutnya negara2 arab islam tu pun patut kena buat konsep macam itu juga demi memastikan kekuatan orang islam.

Anonymous said...

Anak KL, apa salahnya Obama ucap salam pada Najib? sebagai pemimpin apa salahnya mereka bertegur sapa. takkanlah Obama ucap salam, dah mula fikir benda2 negatif.

Anonymous said...

Political junkies,biasalah.
Cakap bukan-bukan.

Anonymous said...

Salam wahai sahabat-sahabat yang dikasihi sekalian. Pada pandangan peribadi saya, jangan cepat menuduh tanpa usul periksa,tanpa fakta dan hanya membuat tomahan berdasarkan apa yang didengar. Adanya 1 Malaysia bukanlah kebetulan kepada 1 ISRAEL. tetapi merujuk kepada "perpaduan" yang telah diterapkan sejak dari kita merdeka lagi.. hanya namanya sahaja di "re-branding". perlu kita igt bahawa terjadinya 13 mei 1969 adalah kerana perpecahan kaum. Maukah anda semua muda-mudi yang tidak lagi lahir pada tika itu merasai apa yg terjadi oleh generasi sebelum ini? cukuplah sekadar saya katakan perpecahan umat islam yakni MELAYu ni malaysia ini hanya membawa kepada bala. klu anda semua sayangkan negara.. please.. UNITE. - salam- hamba Allah

Anonymous said...

pemerintah telah terang-terangan membelakangkan hukum Allah(undang2 Islam)..itulah punca segala masalah yg berlaku dan tidak akn selesai selagi ia menggunakan hukum ciptaan manusia (sekular)..
kembalilah kpd Islam sepenuhnya dan buangkanlah segala kesekularan yg telah mendarah daging dlm diri maka sejahteralah di dunia & akhirat.Wallahualam

“Barangsiapa yang tidak memutuskan menurut apa yang diturunkan Allah, maka mereka itu adalah orang-orang yang kafir”. [TMQ al-Mai'dah (5) : 44].


“Barangsiapa tidak memutuskan perkara menurut apa yang diturunkan Allah, maka mereka itu adalah orang-orang yang zalim”. [TMQ al-Mai'dah (5) : 45].


Barangsiapa tidak memutuskan perkara menurut apa yang diturunkan Allah, maka mereka itu adalah orang-orang yang fasik”. [TMQ al-Mai'dah (5) : 47]

Tun Faisal Ismail bin Aziz said...

APCO Denies Anwar's Claim It's Working With Israeli Government
KUALA LUMPUR, March 30 (Bernama) -- International communications consultancy APCO Worldwide on Tuesday reiterated that it neither worked with the Israeli government nor helped to create the 1Malaysia concept, as claimed by Opposition Leader Datuk Seri Anwar Ibrahim.

"The allegations repeated against APCO Worldwide Tuesday morning in the Malaysian Parliament are false. APCO Worldwide is not working for the government of Israel. We did not devise the 1Malaysia concept," it said in a statement issued to Bernama here.


baca lagi di sini -

Anwar tipu lagi!!!! http://tunfaisal.blogspot.com/2010/03/apco-nafi-tuduhan-ketua-penipu-rakyat.html

Anonymous said...

berdosa x kalau ucap salam 1 Malaysia? sebab kan ada unsur Israel di situ.. bukankah satu masa lalu kita pernah memboikot mereka yg bersekongkol dengan Israel?

c132j14 said...

adess..

Anonymous said...

Well kalo kita kaji sejarah dan tgok balik ketika sejarah Islam..siapakan Isreal?Bukankah mereka umat nabi Musa A.S.
Ketika Nabi Allah menjalankan dakwah..kita sendiri mengetahui bahawa beliau mengalami kesukaran..kita sendiri mendengar bagaimana umat terdahulu dapat melarikan diri dan tongkat Nabi Musa membelah Laut Merah...dan kajian saintifik pada hari ini telah menunjukkan bahawa kekuasaan Allah S.W.T. sendiri teramat dan paling agung..Well if refer 1 Malaysia la kenapa harus ada SEKOLAH WANITA HAMIL!!!!kita ni nak menggelarkan negara Islam ke camni?kita tgok Iran walaupun mereka puak Syiah iaitu taksub kepada Khalifah Ali Bin Abi Talib..mereka tidak menggelar negara mereka sebagai negara Islam..tapi kita??Negara Islam Tapi dimana Hukum Hudud?Dimana Peranan Khalifah?Dimana Dinar yang dahulu digunakan oleh Kerajaan Islam?ape yang Nabi S.A.W. memerintah?fikir2 dan cuba tanya diri anda..kenapa Malaysia ni terlampau bagus sedangkan dakwah Islamiah tiada...

Anonymous said...

kekeliruan anda sndr dtg dr serangan minda gerakan illuminati dan freemason...
Jd, fikir2 lah sndr...

Anonymous said...

Assalamualaikum.. Cuba tengok pautan ini. http://www.oneisraelfund.org/ . Mengucap panjang saya umat Islam kite masakini patut ke sokong israel? Takde perkataan yang lebih baik ke selain dari satu malaysia? Kita kan sebuah negara Islam? Cuba kite fikir ramai sesama kite umat Islam x kira bangsa apa pun. Agama lagi penting!

Anonymous said...

weiii
1malaysia ngan 1 israel mmg sama
ni sume illumunatis
FREEMASONbodoh ape skong israel
dah la rmps tanah palestin
patut kah ko sokng israel
malaysia kini di tgan FREEMASON
HANYA BERTAUBAT SAJA JALAN PENYELESAIAN NYE
JGN KITA MUDAH PERCAYA PADA SIAPA2 MAHUPON PEMIMPIN NGRA
HANYA BERPENGANG TGUH PADA AL QURAN DAN HADIS

Anonymous said...

siapa major dlm syariah @ usuludin kat cni???pernah blajar x 'riwayat israiliyat' ? pernah x tawu 'juzwah fikriah yahud a'la muslim' ??kalo nk terang mcm berjela2 sgt lak...tp x pe..pada siapa2 yg x tawu...bwk an 2 phrase ni pda ustaz@guru2 alim yang mashi...

Anonymous said...

Great goods from you, man. I've understand your stuff previous to and you are just too wonderful. I really like what you've acquired here, really like what you are stating and the
way in which you say it. You make it enjoyable and you
still care for to keep it smart. I can't wait to read far more from you. This is really a tremendous site.

Here is my homepage - pit2014

Anonymous said...

That is a very good tip especially to those new to the
blogosphere. Short but very precise information… Many thanks for sharing this one.

A must read article!

Here is my website; edeklaracje *bf2mod.cn*

Anonymous said...

Hello, after reading this awesome piece of writing i am also cheerful to share my experience
here with friends.

My page pit 36 dla kogo

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails