Saturday, March 09, 2024

Kemanusiaan: PAS bantu Yaman. & ... HAMAS

 

Misi kemanusiaan PASRelief bantu Yaman

KUALA LUMPUR: Kekurangan sumber bekalan makanan, air bersih, bantuan perubatan dan seumpamanya menyaksikan rakyat di Yaman diancam tahap kesihatan dan kebuluran yang teruk.

Timbalan Pengarah PASRelief, Ustaz Wan Sukairi Wan Abdullah berkata, 10 juta rakyat Yaman terpaksa menjalani kehidupan sebagai pelarian di negara sendiri dalam keadaan kelaparan disebabkan kesukaran untuk mendapatkan bekalan makanan.

Katanya, tujuh delegasi PASRelief telah berlepas ke Yaman pada hari ini.

“Misi Aid4Yemen kali ini disertai bersama dengan Badan Perhubungan PAS Negeri Terengganu, Dewan Muslimat PAS Malaysia, Sejagat Relief, Iman Care dan Madinah Prihatin.

“Misi kemanusiaan Yaman pada kali ini, fokus kepada tajaan kelengkapan bilik rawatan kanak-kanak dan sumbangan 4 inkubator di Hospital Maarib.

“Sumbangan 120 tangki air, bantuan asas makanan dan sumbangan susu nutrisi kepada kanak-kanak yang kekurangan gizi pemakanan,” ujarnya.

Beliau yang juga Exco Kerajaan Negeri Terengganu memberitahu, pada 6 Februari lalu, seramai tiga orang delegasi PASRelief diketuai oleh pengarahnya, Ustaz Mohd Yusni Mat Piah telah berlepas ke Mesir terlebih dahulu untuk misi Aid4Palestine dan akan turut serta dalam misi Aid4Yemen.

Turut bersama dalam misi bantuan kemanusiaan Yaman kali ini adalah Ketua Dewan Muslimat PAS Malaysia merangkap Timbalan Pengarah ll PASRelief, Ustazah Nuridah Mohd Salleh dan ADUN Sungai Dua merangkap Ketua Pembangkang DUN Pulau Pinang, Ustaz Muhammad Fauzi Yusoff.

Sementara itu, katanya lagi, PASRelief menyeru agar orang ramai terus menyumbang dan menghulurkan bantuan prihatin melalui akaun PASRelief 5640 7061 2333 (MAYBANK ISLAMIC) untuk sama-sama membantu mangsa yang terkesan di sana. – HARAKAHDAILY 8/3/2024 

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Kemanusiaan: PAS bantu Yaman. & ... HAMAS

Penduduk Palestin berjalan kaki di sepanjang jalan Salaheddine di daerah Zeitoun di pinggir selatan Gaza City pada Ahad. - Foto AFP

Lagi, HAMAS bukan teroris, berusaha lanjut jeda kemanusiaan di Gaza. Al-hamdulillah!

BANDARAYA GAZA - Hamas pada Ahad mengumumkan bahawa pihaknya berusaha melanjutkan jeda kemanusiaan dengan Israel di Semenanjung Gaza.

Sementara itu, menurut sumber Palestin, Hamas sudah pun memaklumkan kepada Qatar dan Mesir mengenai kesediaannya untuk melanjutkannya selama dua hingga empat hari lagi, lapor Agensi Anadolu.

Jeda kemanusiaan di bawah pengantaraan Qatar, Mesir dan Amerika Syarikat berkuat kuasa pada Jumaat telah menghentikan sementara serangan Israel ke atas Semenanjung Gaza.

Dalam pada itu, sekurang-kurangnya 14,854 rakyat Palestin termasuk 6,150 kanak-kanak dan lebih 4,000 wanita maut sejak serangan bermula pada 7 Oktober, menurut pihak berkuasa kesihatan Gaza. - Bernama 27 November 2023

Akhirnya, di M'sia, hanya tinggal pemimpin-pemimpin ekstrem mentadbir negara seperti DAP-madani yang masih bodoh sombong, degil tak mahu mengikut perkembangan keadilan dan kemanusiaan sejagat.

Sekian.

Kesimpulan:

Terima kasih tuan-tuan pengundi. Tuan telah menggunakan tugas tuan sebaik-sebaiknya, bila menyokong perjuangan parti Islam/PN dan rakan-rakan. Umat Islam wajib mempertahankan agamaNya dengan menentang kezaliman pemerintah puak anti Islam.

Namun, hak orang bukan Islam di negara ini pun wajib dilindungi oleh kerajaan Islam yang memerintah. Sila lihat peraturan dan hukum 'Hak orang bukan Islam dalam negara Islam' yang sebenar. Lihat negeri Kelantan sebagai contoh awalnya. 

Terima kasih juga kepada kawan-kawan kita yang bukan dan belum Islam.

Sekian. Wassalam. 

7 comments:

Anonymous said...

Jurucakap NGO ‘Pulangkan Duit Rakyat, Ariffin Abu Bakar berkata, rakyat juga mempunyai hak untuk mengetahui hal yang sebenar jika dakwaan yang disabitkan itu berkait dengan duit rakyat.

https://youtu.be/ONqU4KsGyrY?si=esHJwi8Nopbwbjkv

“Sekiranya betul mereka terlibat dengan skandal (kewangan), kita minta untuk pulangkan duit rakyat agar kami tidak tertanggung dengan harga yang tinggi dan ringgit makin jatuh.

Harga barang tinggi dan ringgit makin jatuh dan Harga barang akan turun jika rompakan hasil negara dihentikan - NGo tu senada dengan Anwar

https://vt.tiktok.com/ZSFSvNPvX/

Ini formula baru ka..!?

Atau formula nak kona baring asal bukak mulut ja mohong bukak mulut ja mohong...!?

https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2024/02/1213149/harga-barang-akan-turun-jika-rompakan-hasil-negara-dihentikan-anwar

Papanon dah bagitau hang Datuk ka, Datuk Seri ka, Tan Sri ka, Tun ka, hang baik kita salute (hormat) hang rompak kita tangkap sumbat dalam penjara.

Persoalan nya takdak sekor pun yang halang Tan Sri ka, Datok ka, Puan Sri ka yang rompak kekayaan negara. Rakyat personalkan Wak Jahit 47 rasuah, keling paria rompak puluh juta , Nurul Izzah kerja 3 Hari seminggu gaji 35 ribu sebulan suma tu Papanon nak campak ke mana...!?

Anwar menegaskan, sekiranya rompakan terhadap hasil negara dapat dihentikan, harga barang yang melonjak tinggi juga dapat diturunkan. Saya ulangggg.. ini formula baru ka..!? Nurul kerja 3 hari seminggu gaji 35 ribu sebulan hagak hagak harga barang boleh turun kottt..!!!!

Jadi saya minta kawan-kawan faham mengapa ada kes saya tidak mahu tolak ansur, hang (awak) makilah berbakul-bakul pun, serangla guna apa pun tetapi saya tidak akan bertolak ansur dari perompak (hasil negara).

Mana ada rakyat nak maki berbakul bakul membabi buta saja.. hang hingat rakyat Bodo nak maki membabi buta..!?

Rakyat maki pasai hang tak reti nak jaga negara ini.... Bangangggg...!!

#NGOtuhtakseriklagikenakencing

Anonymous said...

.Dulu barua DAP Tun Mahathir lelong harta negara pada Singapura... Sekarang barua baru DAP@ LeeKwanYew papangang Anwar Bin Ibrahim mula nak lelong harta negara...

Mula mula hapuskan pencen penjawat awam. Dah hapus pencen naikkan cukai. Dah naikkan cukai perkenalkan cukai cukai baru. Perkenal cukai baru SST naik 8%.

Bila perkenal SST beras tempatan hilang dari radar negara. Beras Madani di perkenal Harga 30 hengget berbanding 26 hengget...

Walaun paling terkinja kinja bila harga beras Madani naik lebih tinggi dari harga lama 26 hengget...!! Bodoh bertingkek tingkek...

Dah habis suma harga barang dan cukai naik, sekarang Nak jual saham dan harta Khazanah negara pada syarikat asing Blackrock.

https://vt.tiktok.com/ZSFD5mwRH/

Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) dan Khazanah Nasional akan membentuk satu konsortium bersama Global Infrastructure Partners (GIP) untuk memiliki pegangan dalam Malaysia Airports Holdings Berhad (MAHB)

Wan Ahmad Fayhsal Bin Wan Ahmad Kamal (PN-Machang) yang membangkitkan perkara itu bagaimanapun mendakwa, GIP adalah milik penuh pengurus dana terbesar di dunia iaitu BlackRock yang merupakan pemegang saham kepada syarikat pembekal senjata yang membunuh rakyat Palestin di Gaza.

“Jadi saya minta komitmen Wisma Putra dan juga Ahli Parlimen kerajaan membantah pendekatan ini untuk menjual pegangan MAHB kepada GIP.

https://vt.tiktok.com/ZSFDa2aqj/

Teringat dolu dolu kerajaan Barua Tun Mahathir DAP@LeeKwanYew dan kekanda Mujahid jual TH pada Singapura... Jual 12 strategic assets worth RM25.6 including pada Singapura Hong Kong dll - PH
- Jual assets IHH Berhad (RM8.42 billion) pada Singapura - PH
- Jual Sapura Upstream (RM3.7 bililon) - PH
- Jual Acibadem Sigort (RM1.25 billion) -PH
- Jual Telco M1 (RM1.65 billion) - PH
- Jual TNB shares (RM1.05 bililon) - PH
- Jual Boustead Plantation (RM1.2 bililon) pada Singapura - PH
- Jual Axiata Digital (RM0.579 bililon) - PH
- Jual BDO Unibank (RM0.415 bililon) - PH
- Jual CIMB (RM0.364 billion) - PH
- Jual Royale Chulan Hotel (RM0.197 bililon) pada Singapura - PH
- Jual Bangunan Hong Kong Consulate building, sold to a buyer from China (RM1.6 billion) - PH
- Khazanah’s jual 16% of its stake in IHH Healthcare to Japan’s Mitsui & Co for a meagre RM8.42 billion, leaving Khazanah only 26% equity interests in the company, a share cut worth RM13.13 billion today...!! - PH

https://vt.tiktok.com/ZSFDQRv7Q/

Masihkah kau wahai walaun suma ingat era barua DAP@LeeKwanYew iaitu Tun Mahathir berkuasa..!? Pulau Batu Putih pun Tun boleh gadai pada Anak Lee Kwan Yew sambil garu dan gentle telo labuhnya..!! Puiiii...!!!

Saya ulangggg...

Ringgit merudum puji, beras naik depa puji, Harga barang Naik depa puji...tak membantu sama sekali kesusahan Rakyat... Banganggg

Dulu barua DAP Tun Mahathir lelong pada Singapura... Sekarang barua DAP@LeeKwanYew Anwar Bin Ibrahim nak lelong harta negara... banganggg...!!

#SumaMacamSial

Anonymous said...

Pegi jalan makan angin kot.

Walaun banyak lagi miskin lebih baik ditolong

Bayar hutang Harakah dulu bro

Anonymous said...

Lepas ni kalau mana mana penjawat awam atau swasta kena soal siasat kena persoal kena maki kat boss depa, kata kan saja ini salah orang dulu dulu ni. Macam PMx kata ini suma salah tatakelola pemimpin dolu dolu..!!

Jangan salahkan penjawat awam atau penjawat swasta sebab ini ajaran papangang...!!

https://vt.tiktok.com/ZSFkXBp9u/

Papangang selalu kata apa yang menjadi masalah negara sekarang disebabkan salah tatakelola orang dolu dolu...!!!

Kah kah kah .. hebat walau papangang Ni... Rela kena kencing papa sampai lubang Kubo... Walaun papangang kasi saluteee sama depa sampai lubang jubooo ...!!

Klu mcm tu jawaban PMx bagi kat rakyat helok bagi Mak Cik tukang sapu, JKK Kampung ajer jadi PM...

Suma salahkan pemimpin dolu dolu.. yg Kau dah Jadi PM akansalahkan orang lain...

Minyak tak turun turun Kira Salah orang dolu dolu jugak ka..!??

Barang Naik salahkan orang dolu dolu jugak ka..

Kalau itu standard walaun punya otak

Bagi Pak cik JKK Ketua Kampung jadi PM lah

Yg saluteee giler sama walaun papangang sbb rela kena kencing sampai masuk lubang Kubo

Kah kah kah... Bodooo bodooo....

Kan senang bila boss boss tanya nanti

Apa apa pun ucap tahniah pada papangang Kita walau PAPANGANG tak berjaya menurunkan harga minyak dan barang asas setidak tidak nya papangang berjaya turunkan nilai ringgit Malaysia...!! Kikikiki..

Kah kah kah kah ....!!

Anonymous said...

Sangat bacul Melayu..Mana pemimpin Melayu.!?

Tidak ada sekor pun pemimpin pembangkang atau kerajaan dan Ahli PAS Maupin UMNo ahli Parlimen Melayu mempertahankan Datuk Dr Teo Kok Seong daripada ‘serangan’ Ahli Parlimen Seputeh, Teresa Kok di Dewan Rakyat.

https://bebasnews.my/2024/03/09/perkasa-pertahan-pandangan-prof-kok-seong-fakta-dan-berasas/

Selepas beberapa hari masih tidak ada seorang pun pemimpin termasuk daripada Perikatan Nasional (PN) membela Kok Seong selepas didakwa oleh Teresa sebagai rasis dan mahu Felo Majlis Profesor Negara itu disiasat berkaitan satu video di TikTok.

Tidak ada seorang pun ahli Parlimen PN , UMNO terutamanya tampil mempertahankan atau membela Teo sedangkan kita semua tahu itulah kebenarannya.

Adakah kamu Melayu ahli Parlimen PN UMNO blok pembangkang dan merajaan sudah bacul, semua takut kepada kehilangan undi?

“Sampai hati kamu semua membiarkan seorang profesor Cina bercakap soal pendidikan Cina, terkontang-kanting seorang diri sedangkan sejarahwan Cina seperti mendiang Prof Tan Sri Dr Khoo Kay Kim dan saya sendiri telah bercakap lama tentang persoalan dan isu besar negara ini,” tegasnya dalam kenyataan.

Bila Melayu Jadi bacul ditanahair sendiri. Jangan harap PKR dan Melayu Kayangan mereka bersekongkol sambil melingkup tanah air ini..!!

Anonymous said...

Bangga bila negara berhutang... Haramjadah papangang nihh..

Peningkatan hutang Kerajaan Persekutuan direkodkan pada 8.6 peratus pada tahun lalu berbanding 10.2 peratus pada 2022.

Hutang rendah ka hutang tinggi ka ... Tetap hutang lah papa ooiii..!! Utang kena bayor Papangang ni nak teriaak apa sebenarnyerr..!?Aduuiii iiii..!!

https://vt.tiktok.com/ZSFfh6SFf/

Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim, berkata jumlah keseluruhan hutang Kerajaan Persekutuan pada 2023 adalah sebanyak RM1,172.5 bilion atau 64.3 peratus daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) berbanding RM1,079.6 bilion atau 60.3 peratus daripada KDNK pada 2022.

"Peningkatan (hutang) yang lebih rendah ini adalah hasil daripada langkah konsolidasi fiskal kerajaan yang berjaya menurunkan defisit fiskal kepada RM91.4 bilion pada tahun 2023 berbanding RM99.5 bilion pada 2022.

Gebang nak bawak pelabor billion billion minggu ni kilang good year dah tutup pindah negara lain. ringgit lingkup merudum merudum, cukai bertambah, beras Madani pun tak settel settel lagi, ekonomi menguncup, eksport merudum jatuh... Sembang planta Al Jub...

Apa bende yang mengkomer merepek ni setannn..!!

Anonymous said...

Sepatutnya kerajaan Malaysia dah lama lupakan dan putuskan hubungan diplomatic dengan Singapura...!!

Link bawah ini bagaimana Indonesia mengajar Singapura

https://vt.tiktok.com/ZSNgAxUtQ/

Kerajaan Malaysia saja yg Masih bodoh piang bila berhadapan Singapura..!!

Lansung tak ada rasa malu saudara Islam di Gaza Palestine bila sanggup diwawancara Oleh NST Singapore yang terang Kerajaan Singapura terang sokong pembunuhan genosid anak anak kecil yg tidak berdosa di Palestine...!!

Dahulu penjajah British selalu menyogok raja2 dengan memberikan hadiah2 mewah dan sebagainya? Betul ke? Hapraknya perangai Melayu Kayangan ini..!! Kalau betul harap ianya tidak berulang...

https://vt.tiktok.com/ZSFyGxQMd/

Dolu British rasuah Temenggung Bendahara dan Raja Melayu sekarang Mata Sepet rasuah pemegang ke dua terbanyak bukan saham majority pun pada golongan kayangan Melayu ini kah..kah..kah.

https://vt.tiktok.com/ZSFyGrJT7/

Mentality Melayu kayangan bodoh berniaga duduk ditahta Istana sambil taikun Mata sepet ketawa gepuk tangan bersama kaum mata sepet melihat Melayu Kayangan kena bodoh bangang ikut telunjuk taikun mata sepet itu..!!

Lingkup Stabak boleh merana Melayu Kayangan pemilik ke 2 saham majority dlm Stabak

https://vt.tiktok.com/ZSFfyPMyD/

Ura ura Nak jual tanah di Singapura pulak dahhh.. Dari dolu dah pesan jangan lantik PM Dari Utara.. Nak fakta ka..?

..dah lah kerajaan tak membantu lagi nak menyusahkan rakyat jelata ..

Banganggg...!!

#kingpuppetiskingpuppetmasterX

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails