Sunday, September 25, 2022

PM-Bahasa Melayu di PBB. & PN bantah PRU musim tengkujuh.

 


1. PM berucap dalam Bahasa Melayu pada perhimpunan PBB

NEW YORK: Enam puluh lima tahun selepas seorang pemimpin negara bernama Ismail mencipta sejarah apabila muncul mewakili negara di Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), hari ini seorang lagi dengan nama sama muncul melakar satu lagi sejarah.

Pada September 1957, tidak sampai sebulan selepas negara mencapai kemerdekaan, Tun Dr Ismail Abdul Rahman yang merupakan duta pertama Malaysia ke Amerika Syarikat dan PBB, muncul di Perhimpunan Agung PBB untuk menyampaikan ucapan dengan berbaju Melayu lengkap dengan keris.

Beliau kemudian menjadi Timbalan Perdana Menteri dari September 1970 hingga Ogos 1973.   

Hari ini, Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob mencipta satu lagi sejarah sebagai pemimpin tertinggi Malaysia yang pertama berucap menggunakan bahasa Melayu sepenuhnya pada perhimpunan diplomatik terbesar itu.

Beliau yang tampil segak berbaju Melayu hitam mencuri tumpuan delegasi lain sebaik melangkah masuk ke dewan utama, manakala seluruh delegasi negara termasuk Menteri Luar Datuk Seri Saifuddin Abdullah turut memakai baju kebangsaan dan batik Malaysia.

Perdana Menteri mengakhiri ucapan berdurasi 20 minit itu dengan ayat “United we stand, divided we fall”, selagi kita bersatu padu dan teguh bersama dalam memikul beban ini, saya pasti kita akan berjaya”.

Beliau turut mengajak komuniti antarabangsa bekerjasama dengan mengamalkan semangat Keluarga Dunia, dalam menghadapi cabaran global. – BERNAMA


2. Menteri PN bantah PRU15 musim tengkujuh 

Timbalan Pengerusi Perikatan Nasional (PN), merangkap Presiden GERAKAN, Datuk Dr Dominic Lau Hoe Chai. - NSTP/ARKIB

KUALA LUMPUR: Anggota Jemaah Menteri daripada Perikatan Nasional (PN) menolak cadangan mengadakan Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU15) sewaktu musim tengkujuh.

Timbalan Pengerusi PN, Datuk Dr Dominic Lau Hoe Chai, berkata musim tengkujuh lazimnya membawa banjir dan kerajaan harus bertindak membantu rakyat dalam menghadapi bencana berkenaan dan impaknya.

Dominic yang juga Presiden GERAKAN, berkata beliau dimaklumkan, barisan menteri juga mempunyai perbezaan pendapat mengenai tarikh PRU15 ketika perkara itu dibangkitkan pada Mesyuarat Kabinet, Rabu lalu.

"Bagi GERAKAN, kami menolak sekeras-kerasnya langkah mengadakan PRU15 pada akhir tahun ini (ramalan negara dilanda banjir) kerana keselamatan rakyat sewaktu musim tengkujuh perlu diutamakan

"PRU-15 boleh diadakan selewat-lewatnya menjelang September tahun depan. Jadi tidak perlu tergesa-gesa untuk mengadakan PRU pada penghujung tahun ini dan berdepan risiko banjir," katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

Katanya, langkah mengadakan PRU15 pada musim tengkujuh hanya mementingkan kepentingan diri tanpa mengira keselamatan rakyat, sedangkan Jabatan Meteorologi Malaysia sudah meramalkan negara bakal mengalami hujan lebat berterusan mulai November.

"Hujan lebat berterusan akan membawa banjir ke beberapa negeri di Pantai Timur. Lebih 10 juta daripada 33 juta penduduk di negara kita, khususnya di Pantai Timur akan terjejas banjir, jadi tidak wajar mengadakan PRU semasa musim tengkujuh," katanya.

Jika PRU pada musim berkenaan, katanya, kemudahan seperti sekolah dan dewan orang ramai digunakan sebagai pusat pengundian, sekali gus menjejaskan operasi bantuan kepada penduduk terjejas banjir.

"Jika tempat itu digunakan sebagai pusat pengundian, mangsa banjir nak letak di mana?" katanya menambah, kos juga akan meningkat kerana beberapa negeri tidak akan membubarkan Dewan Undangan Negeri (DUN) masing-masing jika PRU15 diadakan pada musim tengkujuh.

"Kelantan, Terengganu dan Kedah yang ditadbir PAS serta Selangor, Negeri Sembilan dan Pulau Pinang di bawah Pakatan Harapan (PH) sudah memaklumkan tidak akan bubar DUN, bermaksud negeri-negeri ini akan mengadakan Pilihan Raya Negeri (PRN) pada tahun depan.

"Kalau negara kita mengadakan PRU dan PRN secara berasingan, perbelanjaan akan menjadi tinggi, jadi lebih baik buat PRU15 pada tahun depan," katanya.

Selain faktor banjir, Dominic berkata, kerajaan boleh memanfaatkan tempoh yang ada sebelum penggal Parlimen kali ini berakhir untuk memberi tumpuan kepada ekonomi dan memastikan pemulihannya.

"Usaha tingkatkan pendapatan rakyat dan ringankan beban hidup mereka. Apatah lagi, jumlah golongan berpendapatan rendah juga telah meningkat, ramai daripada kelompok B40 sebelum ini sudah jatuh ke dalam B60 selepas dua tahun COVID-19 melanda negara kita," katanya. (BH)

1 comment:

Anonymous said...

Lim Sian See bukan keturunan Mamak, dia keturunan Cina. Lim Sian See tidak suka goreng mamak , dia suka goreng berfakta. Kamu semua Orang Melayu mana nak letak muka kamu seklian. Sudah tak ada rasa malu kah dengan Lim Sian See..?

Lim Sian See
Semalam jam 9:44 PG ·

Fakta fakta sebutan nama orang penting mahkamah kes SRC:

1. Dalang: Jho Low - Tidak didakwa, tidak dapat dikesan dan TIDAK memberi keterangan.

2. Pegawai Bank dan orang yang memalsukan 20 tandatangan pindahan bank: Orang yang tidak dikenali, Tidak didakwa, tidak dapat dikesan, tiada percubaan untuk mengenal pasti siapa itu dan TIDAK memberi keterangan.

3. Orang yang menguruskan akaun Najib: Nik Faisal. Tidak dikenakan bayaran, tidak dapat dikesan dan TIDAK memberi keterangan.

4. Orang yang didakwa mengarahkan wang daripada Ihsan Perdana (akhirnya daripada SRC) untuk dimasukkan ke dalam akaun Najib: Datuk Azlin. Mati, TIDAK memberi keterangan.

5. Orang yang mengesyorkan dan membentangkan kertas dalam kabinet untuk diberi jaminan kerajaan RM4b: Nor Mohd Yaacob tetapi didakwa membayar RM85 juta oleh Jho Low: Tidak didakwa, disenaraikan sebagai saksi pendakwaan tetapi ditarik balik dan TIDAK memberi keterangan. Bukti tidak dibenarkan untuk diterima masuk ke mahkamah

6. Orang yang mengesyorkan Najib membuka akaun dan namanya sendiri dan memantau akaun Najib untuk transaksi yang mencurigakan tetapi keluarganya (Zeti) mengambil hampir RM700 juta daripada Jho Low: Tidak didakwa, disenaraikan sebagai saksi pendakwaan tetapi ditarik balik dan TIDAK memberi keterangan. Bukti tidak dibenarkan untuk diterima masuk ke mahkamah.

7. Peguam yang menyediakan perjanjian dan dibayar wang oleh Jho Low: Tidak didakwa, tidak dapat dikesan dan TIDAK memberi keterangan.

8. Seluruh lembaga pengarah dan semua pengurusan SRC yang meluluskan pembayaran kepada Ihsan Perdana: Tidak didakwa, TIDAK memberi keterangan.

9. Jurubank yang melanggar kod perbankan dengan berurusan dengan kakitangan tidak bertauliah (Joanna Yu) serta tidak menghantar penyata akaun kepada Najib: "Bersaksi tetapi tidak didakwa."

10. Begitu banyak bukti dalam perbicaraan ini adalah khabar angin dan tidak boleh disahkan.

Rangkaian bukti sudah lama terputus.

Tetapi entah bagaimana perbicaraan boleh diteruskan dan diadili oleh hakim pemula dengan pengalaman mahkamah jenayah sifar 'negatif'

Penganalisis dari Institut Asia Universiti Tasmania James Chin ( kaum Cina) berkata bahawa Umno boleh menggunakan pemenjaraan Najib sebagai cara untuk memenangi undi.

“Mereka akan menggunakan ‘pendakwaan terpilih’ Najib untuk membuat orang Melayu marah,” kata Chin.

“Mereka telah mengatakan bahawa Najib adalah mangsa sistem, tetapi mereka juga berhujah bahawa Najib tidak bersalah, beliau dimanipulasi oleh Low Taek Jho (Jho Low).

“Sudah tentu, bahagian yang tidak dinyatakan ialah Jho Low adalah orang Cina, bangsa dan agama yang tidak boleh keluarkan daripada persamaan.”

Walaupun ketiadaan Najib adalah satu halangan kepada Umno, Chin berkata parti itu masih mempunyai jentera pilihan raya yang kuat.

“Apa yang akan berlaku ialah penyokong akar umbi Umno akan keluar mengundi tanpa mengira jika Najib berada di sana,” kata Chin.

“Jelas sekali Najib adalah seorang juru kempen yang sangat baik, bossku adalah gerakan yang sangat populis" kata James Chin.

Semalam nnpk kain rentang GTA di Tmn Melawati. Muka Ibrahim Ali Tun dan walaun dng slogan Cekal Melayu Tulin dan Kesucian Islam. Tapi bila tengok lelama muka muka tu suma muka mcm tak mandi hadas besor aje.. Muka tak lawas berak muka kaki penipu ..kikiki

Goreng Mamak Kerala dah tak laku, tekak rakyat dah kembang nak muntah..!!

#mukadahmacamcilanat

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails