Sunday, September 25, 2022

Mengundi adalah jihad fadhu ain.. Babi & karbon HCFC.

 

Abdul Hadi ketika berucap melancarkan Kempen PAS Pilihanku 4.0 Peringkat Negeri Perak di Dewan Millennium Lubuk Merbau di Padang Rengas di sini malam ini. - NSTP/ L MANIMARAM

1. Tanggungjawab anak muda 18 tahun keluar mengundi jihad fardu ain - Hadi Awang

PADANG RENGAS: Tanggungjawab untuk berjihad mempertahankan Islam ketika agama berada dalam situasi bahaya, menjadi satu kewajipan dalam kategori 'fardu ain'.

Perkara itu dinyatakan Presiden PAS, Tan Sri Abdul Hadi Awang, mengulas soal kewajipan untuk anak muda keluar menunaikan tanggungjawab sebagai pengundi dalam Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU-15) nanti.

Mengulas lanjut, Ahli Parlimen Marang itu berkata, kebanyakan orang muda menganggap tanggungjawab keluar mengundi bagi memilih pemimpin dalam pilihan raya sebagai tidak penting.

"Kebanyakan anak muda menganggap mengundi tak penting, tak perlu keluar mengundi dan tak perlu ambil tahu mengenai politik.

"(Bagi mereka) siapa memerintah sama sahaja, padahal kuasa politik ini menentukan kedaulatan dan kuasa Islam,"katanya ketika berucap melancarkan Kempen PAS Pilihanku 4.0 Peringkat Negeri Perak di Dewan Millennium Lubuk Merbau di Padang Rengas di sini malam ini.

Abdul Hadi menegaskan, menjadi tanggungjawab semua untuk menyampaikan kepada anak muda yang berusia 18 tahun iaitu pengundi baharu bahawa mereka perlu menunaikan kewajipan sebagai mengundi.

"Letakkan ia (mengundi) sebagai satu 'priority' (keutamaan)...ini kewajipan fardu ain,"katanya.

Mengulas lanjut, katanya, dalam suasana orang Islam berada dalam bahaya, jihadnya adalah fardu ain dan bukan lagi fardu kifayah.

Fardu ain merujuk perkara yang wajib dilakukan semua dan berdosa jika tidak ditunaikan. Berbeza fardu kifayah, ia perkara wajib yang dilaksanakan sebahagian masyarakat demi menjaga kepentingan umat Islam.

"Ulama mengatakan apabila Islam sudah berdaulat dan memerintah, jihadnya (berstatus) fardu kifayah, (namun) apabila Islam jatuh dan dalam bahaya jihadnya adalah fardu ain," katanya.

Mengulas mengenai jihad, katanya dalam bab itu, jihad yang dipilih adalah secara damai iaitu melalui pilihan raya dan bukannya cara keras.

"Kita pilih cara pilihan raya cara damai. Kita tak mahu cara bertembung atau berlawan.

"Sehubungan itu wajar bagi setiap orang Islam memahami tanggungjawab untuk mempertahankan Islam ini," katanya.

Media sebelum ini melaporkan, Menteri Kewangan, Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz, berkata sebanyak 7.8 juta pengundi baharu dijangka bertambah pada Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU-15) akan datang.

Daripada jumlah itu, 3.8 juta mewakili golongan muda berusia 18 tahun, sekali gus menunjukkan jumlah pengundi baharu mewakili 34 peratus daripada keseluruhan pengundi.


2. JPV diarah pantau ternak babi punca pencemaran Sungai Rambai 

DENGKIL: Kementerian Alam Sekitar dan Air (KASA) mengeluarkan notis kepada Jabatan Perkhidmatan Veterinar (JPV) bagi urusan pemantauan ladang penternakan babi yang dikatakan menjadi punca pencemaran di Sungai Rambai di Lukut, Port Dickson, Negeri Sembilan.

Menterinya Datuk Seri Tuan Ibrahim Tuan Man berkata pihaknya telah meneliti laporan lengkap daripada Jabatan Alam Sekitar (JAS) berhubung pencemaran sungai berkenaan dan mengarahkan JPV melakukan pemantauan selaku pihak yang bertanggungjawab mengeluarkan lesen penternakan.

Bercakap pada sidang media selepas melancarkan Sambutan Hari Ozon Sedunia 2022 Peringkat Kebangsaan di sini hari ini, beliau berkata pemberi lesen iaitu JPV, bertanggungjawab memantau ladang penternakan secara berterusan selain akur pada undang-undang yang telah ditetapkan dan memastikan pihak penternak mempunyai lesen sah untuk beroperasi.

Berdasarkan Laporan Kualiti Alam Sekeliling 2020, ia meletakkan Sungai Rambai menjadi satu-satunya sungai di Malaysia menghuni tangga teratas sungai tercemar di Kelas Lima berdasarkan Standard Kualiti Air Kebangsaan bagi tempoh dua tahun berturut-turut iaitu pada tahun 2019 dan 2020.

Mengulas lanjut, Tuan Ibrahim berkata KASA komited bagi memulihkan sungai itu daripada tahap kritikal ke satu tahap yang lebih baik, sekurang-kurangnya mempunyai hidupan dalam sungai.

“Sungai Rambai ini kosong, oksigen terlarutnya tiada dan tiada sebarang kehidupan. Ia memerlukan tindakan semua agensi berkaitan termasuk kerajaan negeri untuk melestarikan sungai tersebut,” katanya.

Terdahulu dalam ucapan perasmiannya, Tuan Ibrahim berkata kerajaan melaksanakan pelbagai usaha dalam melindungi lapisan ozon antaranya menerusi Pelan Pengurusan Penghapusan Hidroklorofluorokarbon (HCFC) secara berperingkat bermula 2012.

Katanya Malaysia meratifikasi Pindaan Kigali kepada Protokol Montreal pada 21 Okt 2020, bertujuan mengurangkan penggunaan hidrofluorokarbon (HFC) iaitu alternatif kepada HCFC yang merupakan gas rumah kaca yang mempunyai potensi kepada pemanasan global lebih tinggi.

“Komitmen pelaksanaan Pindaan Kigali dijangka mengurangkan pelepasan sebanyak 105 juta tan karbon dioksida setara, manakala suhu global pula dapat dikurangkan sebanyak 0.5 darjah Celcius pada 2100,” katanya.

Hari Ozon Sedunia disambut pada setiap 16 Sept sebagai memperingati tarikh Perjanjian Protokol Montreal Mengenai Kawalan Bahan Pemusnah Ozon yang telah ditandatangani pada 16 Sept 1987.

Tema pada tahun ini adalah Montreal Protocol@35 – Global Cooperation Protecting Life on Earth. – BERNAMA

3. Malaysia berjaya kurangkan HCFC 

Dato' Sri Tuan Ibrahim Tuan Man, bersama pemenang pelbagai pertandingan sempena Hari Ozon peringkat kebangsaan.

SEPANG: Malaysia berjaya mengurangkan penggunaan Hidro Kloro Fluoro Karbon (HCFC), iaitu gas rumah kaca sebanyak 287.34 tan Potensi Penipisan Ozon (ODP) atau 64.8 peratus, berbanding sasaran awal 515.78 tan ODP sehingga 2021.

Menteri Alam Sekitar dan Air, Dato’ Sri Tuan Ibrahim Tuan Man, berkata kejayaan itu dicapai sepanjang Peringkat 2 Pelan Pengurusan Penghapusan HCFC, iaitu antara 2017 hingga 2022.

Katanya, pelaksanaan Pelan Peringkat 1 antara 2012 hingga 2016 pula berjaya mengurangkan 112 tan ODP, iaitu pengurangan sebanyak 19 peratus, berbanding sasaran awal 10 peratus.

“Pelan Pengurusan Penghapusan HCFC adalah antara usaha kerajaan untuk melindungi lapisan ozon secara berperingkat bermula pada 2012 sehingga larangan mutlak pada tahun 2040,” katanya ketika melancarkan sambutan Hari Ozon Sedunia peringkat kebangsaan di Bandar Gamuda Cove di sini, hari ini.

Turut hadir, Ketua Setiausaha Kementerian Alam Sekitar dan Air (KASA), Dato’ Seri Dr Zaini Ujang dan Ketua Pengarah Jabatan Alam Sekitar, Wan Abdul Latiff Wan Jaffar.

HCFC ialah bahan kimia yang digunakan sebagai bahan pendingin dalam alat penyaman udara bangunan dan sistem penyejuk beku, bahan pengembang dalam pembuatan busa, bahan pemadam api dan pencuci dalam proses industri.

Hari Ozon Sedunia disambut pada 16 September setiap tahun oleh Malaysia dan 197 negara parti kepada Protokol Montreal dengan tema tahun ini ialah “Protokol Montreal@35 – Kerjasama Global Melindungi Kehidupan di Bumi”.

Tuan Ibrahim berkata, Malaysia meratifikasi Konvensyen Vienna bagi Perlindungan Lapisan Ozon dan Protokol Montreal mengenai Bahan Pemusnah Lapisan Ozon pada 29 Ogos 1989.

Katanya, aktiviti antropogenik seperti perlombongan, perindustrian, pertanian dan pengangkutan menyebabkan berbilion tan karbon dioksida dilepaskan ke atmosfera bumi dan secara tidak langsung memberi impak kepada perubahan iklim di seluruh dunia.

Menyedari perkara ini, katanya Malaysia meratifikasi Pindaan Kigali kepada Protokol Montreal pada 21 Oktober 2020, yang bertujuan mengurangkan penggunaan Hidro Fluoro Karbon (HFC), iaitu alternatif kepada HCFC.

Beliau juga mengucapkan tahniah kepada semua pihak yang terlibat mengurangkan penggunaan HCFC seperti sektor industri pembuatan busa tempatan yang berjaya mengubah teknologi untuk menggunakan bahan mesra ozon.

Selain itu, katanya sektor industri penyejukbekuan dan penyaman udara memainkan peranan penting dalam kejayaan ini.

Mulai 2020, katanya semua kelengkapan penyejukan dan penyaman udara baharu dengan kapasiti melebihi 2.5 kuasa kuda menggunakan bahan refrigeran mesra ozon.

“Malaysia menyumbang secara signifikan kepada usaha menyelamatkan lapisan ozon hasil kombinasi efektif melalui pelaksanaan dasar, penguatkuasaan undang-undang dan kerjasama erat pelbagai kementerian dan agensi kerajaan serta pihak industri.

“Turut memainkan peranan penting menjayakan pelaksanaan Protokol Montreal di Malaysia termasuk Tabung Dana Pelbagai Hala kepada Pelaksanaan Protokol Montreal dan agensi pelaksana seperti Bank Dunia, United Nations Development Progamme (UNDP), United Nations Environment Programme (UNEP) dan United Nations Industrial Development Organization (UNIDO),” katanya. – HARAKAHDAILY 24/9/22

Komen Weblog Ibnu Hasyim: 

(i) Yang perlu diambil perhatian terutama anak muda, ialah 'Mengundi adalah jihad fadhu ain..' Jihad pertahan agama, kini tak perlu angkat parang mengamuk.

(ii) Tahniah Menteri Alam Sekitar dan Air, Dato’ Sri Tuan Ibrahim Tuan Man, antara menteri kreatif dan prihatin rakyat, kerana terus menangani masalah najis babi dan karbon HCFC. 

(iii) Bukan macam menteri DAP di negeri 'busuk tahi babi dan terowong tak siap' dari bekas kerajaan PH ghuyup 22 bulan.

(iv) Semoga tidak berulang lagi kezaliman dan pembohongan PH (terkenal 'manifesto bukan kitab suci') hingga dapat perintah Malaysia, walaupun ghuyup juga kemudiannya.

(v) Al-hamdulillah!

Undilah PAS dan rakan kumpulannya!

PERHATIAN: NO TELEFON IBNU HASYIM.COM TERKINI 014-400 2015

1 comment:

Anonymous said...

Mahathir, Brother Anwar bukan pilihan terbaik untuk Malaysia. Jihad PRU 15 pada kaum Melayu mesti Undi Calon Bukan Parti.

Sebelum jadi PM janji Bang Non jadi PM, bila dah dapat jadi PM kali ke-2 boleh pulak kata Anwar tak sesuai jadi PM... otai sklian hang pikiaq sindri brapa ratus atok nak kencing brother hang tuhh..!!?

Kenapa Rafizi Ramli diam bisu bila Tun kata begitu pada Brother Anwar Bin Ibrahim..!?

Pengerusi Parti Pejuang Tanah Air (Pejuang), Tun Dr. Mahathir Mohamad dan Presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim bukan pilihan terbaik untuk memimpin negara.

Pengarah Komunikasi Barisan Nasional (BN), Datuk Seri Dr. Shamsul Anuar Nasarah berkata, selama berpuluh tahun Dr. Mahathir menyebabkan negara ini bercelaru dan keadaan diburukkan lagi oleh Anwar.

Beliau mendakwa, kerana mereka, negara menjadi tidak stabil, ekonomi dirosakkan, politik berkecamuk dan pelbagai agensi penguatkuasaan dan sistem keadilan diganggu.

Bila Tun kata Brother Anwar tidak layak jadi PM tiba tiba Rafizi Ramli jadi bisu... kenapa yer..!?

Oohh Rafizi Ramli tu kuda kayu Tun yang baru.. dolu dolu Assmin kerbau balau Tun skg nasib kebau balau Tun tu dah blurr macam tgk video blurr...

Garispanduan bagi orang Melayu untuk memilih dan undi calon2 PRU 15 nanti seperti bawah ini..

1. Mana2 mana calon Melayu yang lawan dengan Melayu PKR.. tolak calon Melayu PKR yang berfahaman Gay LGBT dan Pluralisma Murtad

2. Mana2 calon BN dari kaum Cina MCA lawan Calon Melayu bukan dari BN/UMNO .. tolak calon MCA dan undi calon Melayu tersebut.

3. Mana2 calon BN dari kaum India MIC lawan Calon Melayu bukan dari BN/UMNO .. tolak calon MIC dan undi calon Melayu tersebut.

4. Mana2 calon Melayu BN yang sokong ICERD, COMANGO, LGBT lawan calon Melayu yang pertahankan Islam tolak calon BN dan Undi Calon Melayu yang pertahankan Islam

5. Mana2 calon yang Melayu bukan dari UMNO/BN dan keluarga nya menyokong LGBT, ICERD, COMANGO, SIS, Syiah seperti keluarga Boboi Mukhriz, Mat Sabu, Khalid Gereja, Azmin Blur, Zuraidah, Tun Mahathir wajib ditolak dan di simen terus..!!

6. Mana2 mana calon bukan Melayu dari BN lawan calon Melayu liberal, pluralisma murtad dan spesies GAY seperti Siti Kasim, Nurul, Anwar Ibrahim maka tiada pilihan lagi pada orang Melayu maka undi calon bukan Melayu atau buat undi rosak..!!

Sungguh memualkan politik cara begini. Ahli2 bawahan UMNO semakin jelak dan jijik.
Pada orang Melayu relakah kamu lihat kaum kroni Cina kaya raya orang Melayu kaya kena maki hamun oleh Tun, anak kroni kebal undang2 seperti anak taikun Cina kroni Tun iaitu Vincent Tan yang bebas lepas dari hukum mati ladang ganja.

Alahaiii Brother... Tun tu acah acah cari gaduh dengan brother kasi otai melenting sebab walaun walaun kuda kayu baru Rafizi Ramli dah kontrol PKR dari dalam....

Elok Brother lagakan Rafizi Ramli vs Azmin di Gombak PRU 15 nanti. Dua ekoq tu kerbau balau dan kuda kayu Tun Mahathir jaa..

Lagi teruk Brother otak PKR ni kena main lagi...

Deeyy tamby ini Brother kitee ni tak serik serik kena main sama Tun lahh...

Aku lawan fitnah jijik dan Najib adalah subjek pada mangsa fitnah jijik itu..

Tepuk dada tanya akidah dan iman kelian di PRU 15 kali ini.



kikikiki

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails