Monday, August 29, 2022

Zaid tuduh ekoran ugutan Tun M. Teknologi baru kesan penyakit ditemukan.

 

KUALA LUMPUR 22 OGOS 2022.

1. 'Pertuduhan terhadap saya ekoran ugutan Tun M'

KUALA LUMPUR: Bekas Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi berkata tuduhan jenayah yang dikenakan terhadapnya adalah ekoran ugutan yang dibuat Tun Dr Mahathir Mohamad supaya beliau membubarkan UMNO.

"Jika saya tidak berbuat demikian, sesuatu akan dilakukan terhadap saya, kata Ahmad Zahid dalam pemeriksaan semula oleh peguamnya, Datuk Ahmad Zaidi Zainal, ketika membela diri terhadap kes pecah amanah, rasuah dan pengubahan wang haram dana milik Yayasan Akalbudi.

Menjelaskan perkara itu, Ahmad Zahid berkata ugutan diterima daripada Dr Mahathir tidak spesifik mengenai perkara berkaitan Yayasan Akalbudi sebaliknya ia berhubung jawatan yang dipegangnya dalam parti iaitu apabila menjalankan tugas sebagai Presiden UMNO.

Dr Mahathir yang ketika itu menyatakan untuk berjumpanya, mengemukakan ugutan supaya beliau (Ahmad Zahid) membubarkan UMNO atau sesuatu akan dilakukan terhadapnya. 

"Tentulah tindakan siasatan dan pertuduhan yang dibuat ke atas saya itu dibuat ekoran daripada ugutan ini.

"Walaupun Tun menafikan, beliau mengakui dalam beberapa laporan media cetak utama yang memaparkan meminta saya untuk membubarkan UMNO.

"Ini jelas pengakuan itu adalah bukti kukuh bahawa Dr Mahathir mengugut saya untuk membubarkan UMNO dan keluar parti untuk menyertai partinya," katanya. (BH)


2. Saintis Turkiye cipta teknologi pantas diagnosis penyakit    

Prof Serhat Tozburun di makmal penyelidikannya di Izmir, Turkiye. (FOTO TRT World)

IZMIR: Sekumpulan saintis di Pusat Bioperubatan dan Genom Izmir, di Turkiye telah berjaya mencipta teknologi baharu bagi peranti aliran darah yang mempercepatkan proses diagnosis atau mengesan penyakit dilakukan.

Teknologi berkenaan yang telah dipatenkan menambahkan baik peranti aliran darah sedia ada yang membolehkan doktor membuat imej dan mengukur aliran dalam saluran darah yang berbeza pada masa yang sama.

Peranti dengan teknologi terkini itu kini berkebolehan memantau halaju aliran darah dalam berbilang saluran pada masa yang sama, serta mengimbas panjang gelombang laser dengan pantas, lapor Anadolu Agency.

Menurut ketua kajian tersebut, Prof Serhat Tozburun, teknologi berkenaan berpotensi digunakan pada masa akan datang bagi mengukur kapal dalam saiz dan halaju yang berbeza.

Setelah membangunkan peranti yang membolehkan pengimejan optik tiga dimensi (3D) dengan mengimbas panjang gelombang laser dengan pantas, Tozburun dan pasukan saintisnya telah menerima paten pada Julai tahun ini untuk teknologi yang menambah baik kaedah sedia ada yang tidak mengambil kira halaju aliran yang berbeza-beza dalam saluran darah dengan ketebalan yang berbeza.

“Atas sebab ini, pengimejan jangka panjang diperlukan, sebagai contoh, untuk melihat atau mengukur aliran darah yang sangat perlahan. 

“Atau, dalam kes aliran darah yang cepat, seperti dalam arteri, pengimejan atau pengukuran jangka pendek diperlukan. Jadi, dua sesi pengimejan berbeza diperlukan,” jelas Tozburun  sambil menggariskan bahawa dengan peranti  berteknologi baharu berkenaan, doktor boleh mempercepatkan proses diagnosis dan rawatan penyakit yang dialami pesakit, lapor TRT World pula.  

Tozburun bersama seorang penyelidik sedang melakukan kajian di makmal Pusat Bioperubatan dan Genom Izmir, di Turkiye. (FOTO TRT World)  

Tozburun kembali dari AS pada 2016 ke Türkiye, yang mana beliau kemudian mengasaskan Makmal Pengimejan Biofotonik dan Optik dengan sokongan Institusi Penyelidikan Saintifik dan Teknologi Türkiye (TUBITAK).

Di sana, beliau telah menjalankan penyelidikan untuk membangunkan teknologi bioperubatan generasi akan datang untuk diagnosis dan rawatan. 

Menurut scholar.harvard.edu, Tozburun ialah felo penyelidik pasca perubatan di Harvard Medical School dan di Wellman Centre for Photomedicine di Hospital Awam Massachusetts, Amerika Syarikat General Hospital.

Beliau menerima  ijazah dalam Fizik dari Universiti Koc, Turkiye pada 2007, yang mana  penyelidikannya tertumpu pada penyiasatan teori dan eksperimen terhadap laser inframerah terhadap  pepejal dalam keadaan berdenyut inframerah dekat, dan mekanisme pensuisan Q pasif. 

Beliau menerima sarjana (Ph.D) ijazah dalam program Sains dan Kejuruteraan Optik dari University of North Carolina di Charlotte, AS pada 2012.  

Barisan saintis Turkiye yang diketuai Tozburun (tiga dari kiri) yang berjaya mencipta teknologi baharu bagi menambahbaik peranti aliran darah sedia ada. (FOTO TRT World) 

Dalam penyelidikan kedoktorannya, beliau bekerja pada rangsangan optik saraf prostat, menggunakan sinaran laser inframerah sebagai alternatif yang berpotensi kepada rangsangan saraf elektrik konvensional. 

Di Wellman, beliau sedang membangunkan sumber laser baharu untuk instrumentasi pengimejan optik, menyiasat tomografi koheren optik subsampel domain optik berkelajuan tinggi, dan mengusahakan pembangunan peranti dan kaedah untuk terapi mukosa endoskopik dalam saluran gastrousus dan dalam esofagus.

Tozburun berkhidmat sebagai penyemak Jurnal Optik Bioperubatan dan merupakan ahli nstitut Jurutera Elektrik dan Elektronik – IEEE, Persatuan Optik Amerika  (OSA), dan Persatuan Antarabangsa untuk Optik dan Fotonik (SPIE). 

Beliau telah dianugerahkan Biasiswa Optik dan Fotonik 2012 oleh SPIE atas  potensi sumbangannya dalam bidang optik, fotonik atau bidang berkaitan.

Tozburun sebelum ini memegang dua paten AS, yang mana beliau ialah pengarang pertama lebih daripada 20 kertas kerja yang diterbitkan dalam jurnal saintifik berwasit dan prosiding persidangan, dan membentangkan lebih daripada 10 abstrak dan pembentangan persidangan mengenai bidang penyelidikan berkenaan. – HARAKAHDAILY 29/8/2022

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Zaid tuduh kes itu ekoran ugutan Tun M terhadapnya. Kalau itu suatu penyakit, adakah teknologi baru temuan Turkiye kesan penyakit itu boleh digunakan?

Tetapi yang jelas penyakit kronik jiwa yang melanda pimpinan Malaysia masakini, perlu diubati dengan ilmu dan azimat Al-Quran. Dengan Al-Quran penyakit 'rasuah' boleh dihindarkan, seperti yang berlaku di Kelantan 'sifar rasuah'.

Ya, sila buat kajian! Terutama kes besar rasuah terowong Pulau Pinang dan kes rogol pembantu rumah oleh bekas pmimpin politik DAP.

Sekian.

Undilah PAS dan rakan kumpulannya!

PERHATIAN: NO TELEFON IBNU HASYIM.COM TERKINI 014-400 2015

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails