Sunday, July 17, 2022

TPM: '... serah pada PM' -Tan Sri Muhyiddin

 

Pengerusi Lembaga Pemegang Amanah Yayasan TSMCG, Tan Sri Muhyiddin Yassin (dua dari kiri) yang juga Pengerusi Majlis Pemulihan Negara (MPN) diiringi Pengerusi Ahli Jawatankuasa Kempen Derma Darah Datuk Mohammad Maidon (tiga dari kanan) hadir pada program 'Blood Donation Drive' 2022 di pusat beli-belah Mid Valley hari ini. - Foto NSTP/Rohanis Shukri

KUALA LUMPUR: Pengerusi Perikatan Nasional (PN), Tan Sri Muhyiddin Yassin menyerahkan kebijaksanaan Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob untuk membuat keputusan berhubung isu lantikan jawatan Timbalan Perdana Menteri (TPM).

Muhyiddin yang juga Presiden BERSATU hanya menjawab ringkas ketika diminta mengulas sama ada jawatan TPM wajar dipertimbangkan semula selepas mengambil kira langkah penjimatan diumumkan kerajaan melalui Kementerian Kewangan.

"Yang itu saya nak jawab ringkas. Saya tak nak panjang-panjang. Pasal itu saya kata serah pada Perdana Menteri dan ikut pertimbangan yang bijaksana," katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui pemberita pada program Blood Donation Drive di Centre Court, Mid Valley, di sini, hari ini.

Yang turut hadir, Presiden Tan Sri Muhyiddin Charity Golf (TSMCG), Datuk Zainuddin Mohd Radzi dan Pengarah Pusat Darah Negara, Dr Afifah Hassan.

Terdahulu Muhyiddin sebelum ini dilaporkan berkata, beliau sudah mengadakan pertemuan dengan Ismail Sabri untuk mengutarakan beberapa perkara penting dan supaya perjanjian PN dengan perdana menteri, termasuk berkaitan pelantikan TPM dapat dipertimbangkan.

Sementara itu, mengulas tindakan kerajaan mengambil langkah berjimat membabitkan semua kementerian dan agensi, beliau melihat tindakan itu sebagai wajar, namun meminta ia mesti mengambil kira bebanan semasa rakyat.

"Itu wajar, tetapi apa pun langkah kerajaan nak ambil, mesti ambil kira supaya ia tak (menyebabkan) beban meningkat dan bertambah kepada rakyat, potong subsidi, potong itu ini.

"Cara nak dilaksanakan... adakah buat mengejut atau berfasa-fasa," katanya.

Muhyiddin yang juga Pengerusi Majlis Pemulihan Negara (MPN) berkata, perkara itu mesti dibuat secara teliti supaya proses pemulihan ekonomi negara berjalan lancar.

"Saya tak nak nasihat, saya fikir Menteri Kewangan mesti fahamlah. Kalau kerajaan berterusan seperti ini, ekonomi dan mungkin kewangan negara akan bertambah lebih teruk. Saya tak kata saya bersetuju atau tidak bersetuju, kita nak tengok apa perakuan yang akan dibuat dan mungkin MPN akan teliti perkara itu sama ada langkah itu dianggap tepat atau sebaliknya," katanya.

Media semalam melaporkan semua kementerian, jabatan, agensi, badan berkanun persekutuan dan syarikat terhad dengan jaminan (CLBG) diarah melaksanakan langkah penjimatan dalaman dengan mengoptimumkan perbelanjaan, bagi membolehkan penjimatan itu disalurkan untuk kesejahteraan rakyat.

Arahan itu dikeluarkan menerusi Pekeliling Perbendaharaan Malaysia bertajuk 'Garis Panduan Penjimatan Perbelanjaan Awam' ditandatangani Ketua Setiausaha Kementerian Kewangan, Datuk Seri Asri Hamidon dan berkuat kuasa mulai Rabu. (BH)

PERHATIAN: NO TELEFON IBNU HASYIM.COM TERKINI 014-400 2015

1 comment:

Anonymous said...

Abam kata dia x jilat perasuah. Tapi bila perasuah bagi sd, dia terus jumpa Agong kata dah ada nombor. Lagi satu eng guan pun ada kes besar. Boleh pulak menjilat. Ini jenis ekstreme apa?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails