Wednesday, July 20, 2022

Ulama FBI dibebaskan, lepas penjara dituduh miiitan.

 

Rizieq Shihab, ketua Barisan Pembela Islam Indonesia (FPI), disambut penyokong di Tanah Abang, Jakarta, Indonesia, pada 10 November 2020. - Foto REUTERS

1. Ulama kontroversi dibebaskan dengan parol

JAKARTA: Ulama Indonesia yang kontroversi, Rizieq Shihab, dibebaskan dari penjara dengan parol hari ini, lebih setahun selepas dijatuhkan hukuman dan lebih awal daripada jangkaan, seorang pegawai kerajaan mengesahkan.

Tokoh ulama dan rohaniah Barisan Pembela Islam (FPI) yang kini diharamkan dijatuhi hukuman penjara empat tahun pada Jun tahun lalu kerana melanggar undang-undang kuarantin Indonesia dan menyebarkan berita palsu semasa wabak COVID-19.

Rizieq didapati bersalah melanggar sekatan coronavirus apabila mengadakan dan menghadiri beberapa acara besar-besaran semasa kemuncak wabak COVID-19, termasuk perkahwinan anak perempuannya.

Dalam satu kenyataan bertulis hari ini, Pegawai di jabatan penjara negara itu, Rika Aprianti, berkata bahawa Rizieq telah ditahan sejak Disember, 2020 dan oleh itu layak untuk parol.

"Pembebasannya adalah berdasarkan fakta bahawa dia telah memenuhi keperluan pentadbiran dan substantif yang diperlukan untuk mendapatkan pengampunan," katanya.

Di negara majoriti Islam terbesar di dunia, Rizieq telah menjadi tokoh politik yang polarisasi.

Pendakwah terkenal itu berada di barisan hadapan protes besar-besaran pada 2016 untuk menjatuhkan gabenor Kristian Jakarta, Basuki Tjahaja Purnama, yang mencetuskan kebimbangan mengenai pengislaman politik Indonesia yang sebahagian besarnya sekular dan pluralistik.

Menghadapi tuduhan pornografi dan menghina ideologi negara, Rizieq melarikan diri ke Arab Saudi pada 2017 di mana dia meletakkan dirinya dalam buangan yang dikenakan sendiri.

Penyokongnya mendakwa tuduhan itu bermotifkan politik dan kemudiannya digugurkan sekembalinya ke Indonesia pada 2020.

Organisasinya, FPI, diharamkan pada 2020 selepas kerajaan mengisytiharkan ia menimbulkan ancaman kepada ideologi kebangsaan negara, tetapi Rizieq tetap popular dalam kalangan beberapa konservatif Islam. - REUTERS


2. Indonesia penjarakan anggota kanan FPI atas tuduhan militan April 6, 2022 @ 4:17pm 

Anggota Barisan Pembela Islam (FPI) melaungkan slogan semasa protes terhadap gabenor Jakarta, Basuki Tjahaja Purnama di Jakarta, Indonesia, pada 23 Januari 2017. - Foto REUTERS

JAKARTA: Mahkamah Indonesia hari ini menjatuhkan hukuman penjara tiga tahun ke atas seorang anggota kanan kumpulan radikal Islam yang dilarang kerana secara sengaja membantu pelaku keganasan.

Kes terhadap bekas setiausaha agung dan jurucakap Barisan Pembela Islam (FPI), Munarman, susulan kepada hukuman penjara yang dikenakan ke atas ke atas pemimpin FPI, Rizieq Shihab, tahun lalu kerana menyebarkan maklumat palsu mengenai COVID-19.

Pengikut pertubuhan kontroversi itu mendakwa, kes berkenaan bermotifkan politik.

FPI diharamkan kerajaan Presiden Joko Widodo (Jokowi) pada 2020, melemahkan pertubuhan yang mendapat pengaruh politik di negara majoriti Islam itu. 

"(Kami) dengan ini mengisytiharkan defendan sudah dibuktikan... oleh undang-undang bersalah melakukan perbuatan keganasan," kata hakim yang mengetuai mahkamah Jakarta pada perbicaraan yang disiarkan saluran berita Kompas TV.

Hakim lain berkata, Munarman didapati bersubahat dengan "pelaku keganasan", dengan "menyembunyikan maklumat mengenai tindakan keganasan".

FPI, selama bertahun-tahun, mendapat reputasinya kerana menyerbu bar dan rumah pelacuran serta menentang agama minoriti secara ganas.

Bagaimanapun, pertubuhan itu membina sokongan dalam kalangan segelintir rakyat berpendapatan rendah bagi kerja amalnya seperti mengagihkan bantuan semasa bencana alam.

Pengaruhnya dipamerkan pada 2016, apabila Rizieq menerajui bantahan besar-besaran terhadap gabenor Jakarta ketika itu, Basuki Tjahaja Purnama atau Ahok, seorang Kristian yang kemudian dipenjarakan kerana menghina Islam.

Peguam Munarman, Aziz Yanuar, berkata mereka akan merayu keputusan itu dan memaklumkan, anak guamnya "tenang" selepas hukuman itu diputuskan.

Pendakwa raya menuduh Munarman, yang ditangkap tahun lalu, mengumpul sokongan untuk kumpulan Daesh dan menggesa hukuman penjara lapan tahun dikenakan ke atasnya.

Munarman bagaimanapun menafikan tuduhan itu. - REUTERS


Hibur Hibur Sikit 
Singapura Melayu punya.. siri 3


Dikir Marilah Undi Bule


Undilah PAS dan rakan kumpulannya!


PERHATIAN: NO TELEFON IBNU HASYIM.COM TERKINI 014-400 2015

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails