Sunday, July 17, 2022

Mat Kilau: Mendedah sentimen sempit Ramasamy DAP

 

PEMIMPIN DAP, Ramasamy Palanisamy nampaknya memasuki gelanggang pertarungan apabila cuba memberi takrifan beliau terhadap perjuangan Mat Kilau dengan mengkritik filem Mat Kilau – Kebangkitan Pahlawan yang menjadi fenomena negara ketika ini.

Beliau memang boleh membahas topik sejarah ini kerana latarbelakang akademik, kajian dan profesionnya sebelum ini sebagai profesor di sebuah institusi pengajian tinggi awam (IPTA) antaranya dalam bidang tersebut.

Tetapi dengan meneliti banyaknya kontroversi pernah diletuskan dalam karier beliau selaku politikus, ulasan Ramasamy terhadap filem dan tokoh itu ternyata bermotif serong yang ruang lingkupnya adalah sentimen dan dogma perkauman sering diapikannya.

Berbahas dari satu sudut, tiada salahnya untuk beliau menyatakan bahawa Mat Kilau adalah pemimpin petani dan telah berkonfrontasi dengan British dalam usaha mengembalikan dasar ekonomi bermoral.

Tidak juga salah untuk beliau mengatakan Mat Kilau mahu memulihkan status quo pelaksanaan cukai, pengurangan gaji ketua kampung dan lain-lain hak ekoran kedatangan British ketika itu.

Tetapi Ramasamy amat salah jika menyatakan tindakan Mat Kilau dan pengikutnya hanya sekadar itu sahaja, sama ada beliau kekurangan fakta atau menafikan fakta, atau cuma mampu memberi tafsiran seperti itu, atau sememangnya mahu memberi tafsiran sempit.

Beliau sendiri seperti dilapor sebuah portal berita, ‘mengakui’ ragu sama ada Mat Kilau boleh dianggap sebagai nasionalis yang memperjuangkan bangsa dan agama, selain menyatakan Mat Kilau dan pengikutnya ‘mungkin’ bangkit untuk mengembalikan hak mereka.

Bermakna, Ramasamy lebih wajar ‘mengaji lagi’ berbanding tampil mempertikaikan tokoh dan sejarah itu atas ketidakpastian beliau atau ‘mungkin’ anda sudah terlupa setelah meninggalkan dunia akademik, terjun ke kandang politik Cauvinis DAP.

Sekalipun beliau mahu meletakkan status Mat Kilau sebagai pemimpin petani, Ramasamy perlu faham bahawa tindakan tokoh itu dan pengikutnya adalah satu perjuangan yang suci dan besar.

Dangkal sekali apabila Ramasamy menyempitkan tindakan Mat Kilau dan pengikutnya sebagai konservatif, pemberontakan dan konfrontasi terhadap reformasi dibawa oleh British yang datang ke tanah air ini.

Apakah anda terlupa kedatangan British di zaman itu adalah sebagai penjajah yang bukan sahaja menindas dan memperhambakan peribumi negara ini, tetapi juga menjadikan moyang anda berasal dari Tamil Nadu India sebagai buruh di ladang-ladang negara ini?

Asas roh kepahlawanan

Terpulang kepada anda untuk meletakkan profil Mat Kilau sebagai bukan revolusioner atau nasionalis kerana Almarhum juga tidak mendambakan gelaran itu, tetapi tindakan beliau hakikatnya adalah perjuangan pahlawan di atas roh agama, bangsa dan negara.

Begitu jugalah tabiat perjuangan Islam di mana-mana belahan dunia dari dahulu para Nabi dan Rasul serta hingga pahlawan hari ini. Ia bukan sahaja meninggikan ajaran dan tuntutan agama, tetapi membela juga bangsa dan negara meliputi aspek politik, ekonomi, pendidikan dan lainnya.

Inilah jiwa merdeka Mat Kilau dan pengikutnya yang gagal Ramasamy hayati sebagaimana tekunnya para produksi filem tersebut sedaya upaya cuba gambarkan mengenai tokoh tersebut dalam perjuangannya.

Ia bukan kebangkitan sempit dan terhad, tetapi kerana British telah menukar sistem ekonomi dan percukaian Islam yang adil ketika itu kepada penaklukan penjajahan serta perampasan hak secara paksa lagi jahat.

Motif tidak dapat ditolak syaknya terhadap Ramasamy apabila secara terang-terangan beliau memperlekehkan filem itu kerana didakwa membawa tema bangsa, agama dan negara di mana sangat sesuai dengan nasionalisme kontemporari yang sempit seperti dapat dilihat dalam perjuangan Umno, BERSATU dan PAS.

Jelas, ia kerana kecemburuan dan dengki beliau melihat filem ini telah menyuntik semangat kebangkitan umat Melayu-Islam negara ini yang terlebih dahulu telah menghumban Pakatan Harapan (PH) dianggotai DAP dari teraju Putrajaya.

Sikap rasis Ramasamy jelas terbakar dengan sambutan meletup diberikan terhadap filem ini hingga menyerlah dan menonjolkan penampilan identiti Melayu-Islam oleh kebanyakan penonton yang hadir ke pawagam.

Apatah lagi bila mengaitkannya dengan parti politik Melayu-Islam iaitu PAS, Umno dan BERSATU, ternyata beliau sebenarnya tidak senang duduk, lalu memicu perspektif untuk mempolemikkan fakta.

Kerana ingin mengkolotkan parti-parti tersebut yang menjadi lawan DAP dan PH, beliau bersilat membahas mengenai filem, tokoh dan sejarah itu melawan arus semangat jihad membara sedang membangkitkan roh kepahlawanan orang Melayu-Islam negara ini.

Jika semua ini masih juga enggan diterima Ramasamy hakikatnya, lihatlah pula akibat dari kaitan atau penglibatan anggota DAP dalam isu Kelab Komedi Crackhouse di Kuala Lumpur kerana meremeh, mempersenda dan menghina Islam.

Perkembangan dua situasi tersebut sudah cukup menyemarakkan umat Islam untuk menunjukkan solidariti dan memberikan amaran kepada kepentingan agama, bangsa dan negara ini.

Oleh itu, hentikan hembusan-hembusan busuk permusuhan anda dengan memperalatkan kebebasan bersuara dan medan demokrasi yang tentunya boleh menggugat ketidakharmonian dan ketenteraman awam.

Kerana kami umat Melayu-Islam sudah cukup mengenali; di mana ada kebangkitan Melayu-Islam maka anda dan DAP-lah yang menentangnya, tetapi di mana ada perlecehan dan penghinaan terhadap Melayu-Islam maka kalianlah tukang bela atau dalangnya.

NAZMAN CHE IBERAHIM
Darulnaim Research Centre – HARAKAHDAILY 17/7/2022

Hibur Hibur Sikit 
Singapura Melayu punya.. siri 3


Dikir Marilah Undi Bule


Undilah PAS dan rakan kumpulannya!

PERHATIAN: NO TELEFON IBNU HASYIM.COM TERKINI 014-400 2015

1 comment:

Anonymous said...

Puak kafir harbi telah menunjukkan permusuhan yang sangar jelas terhadap Islam dan umat Islam.

Jika masih ada segelintir orang Melayu yang sanggup menjadi barua ternakan puak kafir harbi untuk mengkhianati agama Islam dan umat Islam termasuk kaum Melayu Islam, sesungguhnya mereka adalah lebih bodoh dari lembu.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails