Monday, July 04, 2022

Kisah gadis Filipina pilih Islam. Bermenung melihat bintang bulan..

 

Foto Taaliah. Foto: Doc Mstar

Kisah gadis Filipina yang memeluk Islam menjadi viral di TikTok, menangis apabila dia memeluk Islam

KL/IH: Filipina. Kisah seorang wanita yang berpindah dan terus berhijab selepas memeluk Islam menjadi viral di TikTok. Beliau berkongsi pengalaman menangis ketika memeluk Islam pada 16 November 2021.

Taaliah Hajra Camilo dari Filipina berkongsi kisahnya memeluk Islam di TikTok. Ketika dihubungi Mstar, Taaliah menceritakan perjalanannya dalam mengenali Islam sehingga mengucapkan dua kalimah syahadat itu.

"Ketika saya kecil, ibu dan ayah saya membawa saya ke Seventh Day Adventist (SDA). Saya masih muda ketika itu tetapi saya sedar bahawa kita hanya satu Tuhan. Jadi apabila saya meningkat dewasa, saya berpegang pada kepercayaan itu. Walaupun saya hidup dalam majoriti bukan Islam," kata Taaliah kepada Mstar.

Bermenung seperti kisah Nabi Ibrahim..

“Pada suatu malam, saya termenung melihat bintang dan bulan, saya sedar bahawa saya sentiasa terikat dengan dunia ini dan hidup mengikut apa yang saya percayai. Saya bertanya kepada diri sendiri, bagaimana saya boleh melahirkan cinta tetapi hati saya tidak berasa gembira? Selepas itu, saya mendapat jawapan bahawa saya merindui cinta Allah," akhirinya.

Jantung Taaliah mula berdegup pada Ramadan 2021. Dia cuba menjalani cara hidup Muslim seperti berpuasa. “Dengan izin Allah, pada 16 November 2021, saya akan melafazkan dua kalimah syahadat di hadapan Ustadz Aleem Muhammad Said M. Tuncaling di Universiti Negeri Mindanao, Kota Marawi di Filipina,” katanya.

Kemudian setelah mengucapkan dua kalimah syahadat, tersentuh pula hatinya untuk memakai tudung. "Saya rasa lebih selesa dan dihormati apabila bertudung. Ketika pertama kali menyebut dua kalimah syahadat, saya menangis kerana bercampur baur yang tidak dapat saya ungkapkan," jelasnya.

Ketika mengucapkan dua kalimah syahadat, Taaliah ditemani ahli keluarganya. Mereka kemudian memberikan Taaliah tudung untuk dipakai pada masa itu dan dia bersetuju.

Taaliah berasa bersyukur kerana mendapat sokongan daripada keluarganya. Katanya, keinginannya itu tidak dipaksa oleh sesiapa.

"Pada mulanya, mengenali Islam tidak dipengaruhi sesiapa. Perjalanan ini sahaja yang saya tahu. Sebelum memeluk Islam, ibu dan ayah saya sedar saya berbeza pandangan tetapi mereka sangat menghormati dan tidak pernah marah atau tidak bersetuju dengan keputusan saya," katanya.

Foto Taaliah Hajra Camilo (kiri) bersama adiknya. Foto: Dok. Mstar.

Apabila dia memutuskan untuk memeluk Islam, Taaliah mula menyesuaikan diri apabila berada di rumah. Keluarga juga memahami apa yang Taaliah tidak dapat makan sejak memeluk Islam. Dia juga mula belajar berpuasa.

"Saudara-saudara seIslam saya memberitahu saya bahawa bulan puasa itu suci. Saya cuba belajar berpuasa sebagai seorang Muslim tahun ini. Tetapi saya tidak menyambut Hari Raya seperti orang Islam lain, saya hanya bersolat hari raya bersama kawan-kawan. Saya tersentuh. untuk memeluk Islam. Dia tertarik dengan apa yang saya lakukan," katanya terkejut.

Taaliah sukar kerana dia tinggal di kawasan minoriti. Namun, kes ini tidak menghalangnya untuk terus memeluk Islam.

"Bagaimana kita memakai pakaian yang nampak ringkas dan menutup aurat sebagai lambang Islam. Di Filipina, kebanyakan orang tidak tahu tentang Islam. Mereka fikir jika anda masuk Islam, anda adalah golongan 'Islam palsu', di mana kepercayaan ini hanya nyata dan tergolong dalam kumpulan etnik. tertentu," katanya.

Foto Taaliah HajraCamilo. Foto: Doc Mstar

"Saya bukan wanita Islam yang sempurna tetapi saya tidak pernah berputus asa untuk mempelajari Islam. Saya tinggal di kawasan yang tidak semua orang memahami Islam dan memandang Islam sebagai pengganas," sambungnya.

Taaliah masih berpegang kepada agama Islam dan mendedahkan sebab memuat naik kisah memeluk Islam di akaun media sosialnya.

"Saya menggunakan platform media sosial ini untuk membuka mata netizen bahawa Islam adalah agama yang tenang dan selamat. Kehidupan di dunia ini akan menjadi lebih baik jika kita saling menghormati dan menghormati antara satu sama lain. Dan mengamalkan amalan tanpa mengira agama, bangsa, kepercayaan, kedudukan sosial. dan seterusnya," tutup Taaliah.
(IH)

Hibur Hibur Sikit

H2S Pilihan: 24 -Nasheed BANGSAMORO

BANGSAMORO MNLF-mujahideen in jolo-sulu MINDANAO


Bangsamoro Mujaheedin (Nasheed)




MNLF, MILF leaders sign joint declaration urging passage of BBL


PERHATIAN: NO TELEFON IBNU HASYIM.COM TERKINI 014-400 2015

4 comments:

Anonymous said...

Padanlah abam kata ada no. Rupanya ada pembelot dari parti kris. Abam ni jenis sukakan pembelot. Adakah rakyat malaysia mahu bersama pembelot. Berkepentingan sendiri. Rakyat terbengkalai. Kemajuan negara terbengkalai.

Elok sangat yg buat sd tu letak jawatan. Negara selamat.

Anonymous said...

Dengan GST, Perniagaan Tidak Boleh Lagi Lari dari Mengisytiharkan Pendapatan Mereka

Ini yang Kartel Mafia Kerala tidak suka pasal GST. 22 tahun 22 bulan in heaven tsk perlu isytihar keuntungan boleh elak cukai dan yang penting boleh rompak dan tipu.

Beberapa pemilik perniagaan terutama kartel mafia, kartel ayam daging tulur dll akan dam telah menentang cukai barangan dan perkhidmatan (GST) habis habisan pada masa lalu kerana ia mengekang amalan mereka tidak mendokumentasikan transaksi dan mendedahkan keuntungan, kata seorang pakar cukai.

GST adalah ketakutan untuk anak cucu daan kroni kartel mafia.

Veerinderjeet Singh, pengerusi Tricor Malaysia, menyatakan bahawa perniagaan perlu mengisytiharkan cukai pendapatan dan keuntungan mereka, yang boleh dielakkan tanpa GST.

“Perniagaan yang tidak membayar cukai pendapatan, terutamanya perniagaan kecil, perlu tampil mengisytiharkan cukai pendapatan mereka jika ingin berdaftar di bawah GST. Mereka tidak mempunyai banyak pilihan,” katanya.

Masa terbaik laksana GST..

Anonymous said...

Jgn sembang. Najib dgn anak dia sendiri tak declare income tax.

Anonymous said...

Rakyat tk bayar cukai kata rakyat pengkhianat, najib tk bayar cukai, rakyat cium tgn.. Bodo beno org mlyu ni

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails