Saturday, July 09, 2022

Imaginur wakil Malaysia ke New York. 'Patuh Syariah'?

 

Filem Imaginur arahan Nik Amir terpilih dalam kelompok lapan filem Asia yang layak merebut trofi Filem Cereka Terbaik pada Festival Filem Asia New York (NYAFF) 2022 di New York, bulan depan.

HALAMAN HIBURAN

KUALA LUMPUR: Bagai memberi isyarat positif, sentuhan terbaru sutradara yang pernah meraih trofi Pengarah Terbaik, Festival Filem Malaysia (FFM) Ke-26 melalui filem KIL ini, mula meraih perhatian juri filem antarabangsa.

Biarpun belum ditayangkan di pawagam tempatan, filem Imaginur arahan Nik Amir Mustapha terpilih dalam kelompok lapan filem Asia yang layak merebut trofi Filem Cereka Terbaik pada Festival Filem Asia New York (NYAFF) 2022 di New York, Amerika Syarikat (AS), bulan depan.

Filem cinta yang menerapkan elemen fiksyen sains itu bakal bersaing dengan tujuh judul lain iaitu Look At Me (Singapura); Reclaim (Taiwan); One and Four (Tibet); Angry Son (Jepun); The Sales Girl (Mongolia); Fast & Feel Love (Thailand) dan Perhaps Love (Korea).

Lebih mengujakan, filem Imaginur yang dibintangi Beto Kusyairy dan Diana Danielle akan dipertontonkan buat kali pertama di Walter Reade Theater, Film at Lincoln Center, New York, pada 23 Julai ini.

NYAFF adalah acara tahunan dianjurkan badan bukan berasaskan keuntungan, Yayasan Filem Asia New York dengan kerjasama Film at Lincoln Center sejak dua dekad lalu, bagi mengiktiraf budaya filem Asia dan hasil produk pembikin filem rantau ini.

Nik Amir yang mengemukakan pencalonan karyanya itu, tidak menyangka filem Imaginur yang diterbitkan syarikatnya, Lumatic Films, menempah tempat pada NYAFF 2022.

Nik Amir berusaha mengumpul dana bagi menghadiri NYAFF 2022 yang dianggap acara terbesar dalam menghimpunkan filem rantau ini.

Namun, Nik Amir tidak mahu meletakkan harapan tinggi kerana menyedari tujuh filem lain terutama dari Korea, Jepun, Taiwan dan Thailand hebat-hebat.

"Saya sedar, peluang untuk menang pasti sengit. Namun, berjaya disenaraikan dalam kategori Filem Cereka Terbaik sudah cukup menggembirakan kami.

"Sekiranya Imaginur dipilih sebagai pemenang, tentu sekali kami sangat bersyukur.

"Sebenarnya, berada dalam kelompok lapan yang terbaik pun sudah cukup membanggakan kami. Namun, kami mengharapkan yang terbaik kerana menjadi wakil sulung dari Malaysia ke NYAFF 2022," katanya kepada BH Online.

Nik Amir berkata, beliau dan pasukannya mungkin tidak dapat menyertai NYAFF 2022 berikutan kekangan bajet.

Namun, beliau berusaha mengumpul dana bagi menghadiri festival berkenaan yang dianggap acara terbesar dalam menghimpunkan filem rantau ini dan menyaksikan karyanya dipertontonkan buat kali pertama di New York.

"Sebenarnya, bukan sahaja masalah kewangan, namun masa agak suntuk untuk kami membuat persiapan. Majlis tayangan perdana akan berlangsung pada 23 Julai disusuli acara sebenar pada 30 Julai.

"Selain itu, kami perlu memohon visa daripada Kedutaan AS. Jadi, banyak prosedur perlu dibuat. Kami tidak pasti, sama ada sempat atau tidak berangkat ke AS.

"Namun, kami kami sedang berusaha menyusun dan 'mengorek' tabung bagi membolehkan kami pergi ke sana.

"Kami juga meminta bantuan Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (FINAS). Difahamkan, FINAS ada beberapa geran. Kami faham permohonan mengambil masa, namun, kami akan cuba," katanya.

Filem Imaginur yang dibintangi Beto Kusyairy dan Diana Danielle akan dipertontonkan buat kali pertama di Walter Reade Theater, Film at Lincoln Center, New York, pada 23 Julai ini.

Melihat dari sudut positif kejayaan filem Imaginur menembusi acara berprestij itu, Nik Amir berkata, penyertaan karyanya itu dianggap promosi percuma, apatah lagi, syarikat belum memutuskan bila Imaginur akan menemui peminat tempatan.

"Kami belum mempromosikan filem Imaginur dan masih mencari masa sesuai untuk menghebahkan karya ini," katanya yang masih merancang tarikh tayangan filem berkenaan.

Filem Imaginur mula menjalani penggambaran pada Mac 2020, namun, terpaksa dihentikan akibat penularan pandemik COVID-19.

Imaginur berkisar kisah seorang lelaki yang berdepan pelbagai kejadian pelik apabila menggunakan khidmat hipnosis.

Selain trofi Filem Terbaik dan Pengarah Terbaik, filem KIL arahan Nik Amir membolot trofi Lakon Layar Terbaik pada FFM 26 pada 2014.

Filem kedua arahannya, Terbaik Dari Langit memenangi trofi Filem Terbaik pada Festival Filem Antarabangsa ASEAN 2015.

Terbaik Dari Langit lakonan Bront Palarae, Nadiya Nissa dan Amerul Affendi pernah dicalonkan pada Festival Filem Antarabangsa Tokyo pada 2014.

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Perlu difikirkan ke arah hiburan atau membuat filem bercorak 'patuh syariah' sesuai dengaan Perkara 3 Perlembagaan Persekutuan. Suatu idea baru yang unik.


Hibur Hibur Sikit 
Singapura Melayu punya.. siri 3


Dikir Marilah Undi Bule


PERHATIAN: NO TELEFON IBNU HASYIM.COM TERKINI 014-400 201

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails