Wednesday, July 20, 2022

Kepentingan Israel punca AS berbaik dengan Arab Saudi

 

Joe Biden (kiri) dan Mohammed bin Salman. - Foto AFP

Presiden Amerika Syarikat (AS), Joe Biden dan Arab Saudi agak dingin awalnya. Ketika kempen Pilihan Raya Presiden, beliau mengkritik isu pembunuhan wartawan Jamal Khashoggi hingga menggunakan perkataan rendah dalam membayangkan layanan bakal diterima Arab Saudi.

Pada awal pentadbiran Biden, Rumah Putih menetapkan AS hanya berhubung dengan Raja Salman Abdulaziz Al-Saud, bukan anakanda baginda. Justeru, lawatan Biden ke Asia Barat menimbulkan tanda tanya mengapa pentadbirannya mengubah intonasi hubungan itu? Jawapannya, untuk menjaga kepentingan Israel.

Biden pernah menggelar diri sebagai Zionis. Duta AS ke Israel, Thomas Nides, menegaskan Presiden itu sangat menyayangi Israel. Hatta, lawatan Biden akan bermula di Israel pada bulan ini.

Gambaran keakraban dibayangkan Nides adalah 'ikatan tidak akan putus, tiada perselisihan, tidak ada mainan, tidak ada rahsia.' Tidak kurang bantuan tanpa syarat kepada Israel AS$3.8 bilion (RM16.9 bilion) setahun. AS berusaha mengukuhkan kedudukan Israel di Asia Barat, termasuk proses normalisasi dengan negara lain di rantau berkenaan. Di bawah pentadbiran Donald Trump, Perjanjian Abraham menjalinkan hubungan diplomatik antara Israel dengan Emiriah Arab Bersatu (UAE), Bahrain, Maghribi dan Sudan.

Siri pertemuan, perjanjian

Biden juga mahu Perjanjian Abraham diperluaskan, tetapi diyakini tidak akan ke mana atau memberi impak besar, sekiranya Arab Saudi tidak menyertainya.

Lawatan sulung Biden itu barangkali penghargaan kepada pemerintah Arab Saudi melakukan beberapa siri pertemuan dan perbincangan tidak rasmi dengan Israel. Arab Saudi tidak mengiktiraf Israel, tetapi media negara itu melaporkan Perdana Menteri, Benjamin Netanyahu disertai bekas Setiausaha Negara AS, Mike Pompeo, bertemu Putera Mahkota Arab Saudi sekitar November 2020.

Ini disusuli beberapa perbincangan antara perwakilan Arab Saudi, Israel dan beberapa negara berkaitan perjanjian pemindahan kawalan dua pulau di Laut Merah - Tiran dan Sanafir - kepada Arab Saudi. Kedua-dua pulau ini dahulunya dimiliki Mesir.

Terkini, pertemuan perwakilan dari Israel, Arab Saudi, Qatar, UAE, Bahrain, Jordan dan Mesir di Sharm El Sheikh bertujuan merencanakan usaha kolektif menentang ancaman Iran dianggap seteru bersama. Merujuk inisiatif itu, Menteri Pertahanan Israel mengesahkan Kerjasama Pertahanan Udara Asia Barat sudah beroperasi.

Dalam penilaian mereka, kekuatan ketenteraan Iran seperti peluru berpandu dan dron semakin mantap. Contohnya, serangan dron pemberontak Houthi di Yaman ke atas fasiliti pengeluaran minyak di Arab Saudi dan infrastruktur di UAE. Houthi disokong Iran hingga negara Arab mengambil langkah berbaik-baik dengan Israel agar teknologi pertahanan serba canggih mampu menangkisnya.

Israel mahukan usaha pemulihan perjanjian nuklear Iran 2015 gagal, malah pernah mengancam untuk menyerang tapak nuklear negara Parsi itu sekiranya ia tidak menghalang cita-cita Tehran membangunkan tenaga nuklearnya.

Di rantau itu, Israel sahaja memiliki senjata nuklear. Andai kata negara lain dimusuhinya berhasrat memiliki senjata sama, Israel mencari jalan melenyapkan impian berkenaan.

Israel berusaha memecahbelahkan Asia Barat. Perjanjian Abraham dan Kerjasama Pertahanan Udara dengan beberapa negara antara kejayaan besar melemahkan penyatuan negara menyokong perjuangan rakyat Palestin.

Selain berjaya menjadikan lawan kepada kawan, Israel mendampingi sebanyak mungkin negara mendahului kepentingan ekonomi dan keselamatan dalam menormalisasikan hubungan.

AS mengekalkan momentum ke arah pembentukan hubungan antara Israel dengan Arab Saudi. Kewujudan Israel nampaknya semakin diterima dan kejayaan awal proses integrasi Israel mendorong Biden memperbaiki hubungannya dengan Arab Saudi.

Penulis adalah Pensyarah Pusat Pengajian Antarabangsa, Universiti Utara Malaysia (UUM)


Hibur Hibur Sikit

H2S Pilihan: 30 -Iranian & Shia Nasheed

 

Beautiful Iranian nasheed about irans revolution ! peace be with imam khomeini and the ahlulbayt and imam al hujja ..
Hibur Hibur Sikit 
Singapura Melayu punya.. siri 3


Dikir Marilah Undi Bule


Undilah PAS dan rakan kumpulannya!


PERHATIAN: NO TELEFON IBNU HASYIM.COM TERKINI 014-400 2015

2 comments:

Anonymous said...

Isu Sultan Sulu : Rafizi buat lapuran polis seluruh negara terhadap Bossku utk selamatkan tengkuk Tun Mahathir tapi yang teruk kena 'game' ialah Brother Anwar Bin Ibrahim.

Lagi teruk Brother Anwar Bin Ibrahim kena main dengan Rafizi.

Bossku boleh jawab dengan selumber dan penuh berfakta tuduhan dan fitnah jijik Rafizi. Brother Anwar Bin Ibrahim lari masuk gua tangan tangan kotor berlumur berdarah angkara keluarganya tentera kita terbunuh peristiwa Lahat Datu.

Nurul Izzah boleh posting bergambar di istana Sultan Kiram di Sulu sedangkan tentera Malaysia ada yang dibunuh kejam.
Bukan kah anak gay boy tua Malaysia penah bergambar dengan Setan Sulu dolu..!?

http://malayohmalay.blogspot.com/2017/10/khalid-anggap-pertemuan-nurul-izzah.html?m=1

Media Filipina dan antarabangsa telah ‘memainkan’ secara besar-besaran bagaimana beberapa pemimpin pembangkang Malaysia mengadakan pertemuan dengan pemberontak Mindanao.

Penglibatan ‘orang dalam’ yang menyalurkan maklumat kepada waris Sultan Sulu dan pasukan guamannya untuk mencari jalan merampas hak pemilikan Malaysia di luar negara.

Parlimen Pekan itu berkata, walaupun beliau perdana menteri pada 2017, tuntutan waris sultan Sulu tidak sampai ke timbang tara.

“Pada masa itu, mereka hanya berhajat untuk memfailkan timbang tara. Notis timbang tara itu dihantar selepas Mei 2018 apabila PH mengambil alih tampuk pemerintahan Putrajaya.

“Kenapa mantan Peguam Negara semasa pentadbiran Pakatan Harapan (PH), Tan Sri Tommy Thomas tidak menghantar wakil Malaysia ketika proses timbangtara dibuat.

Kerajaan perlu segera menubuhkan jawatankuasa siasatan bagi meleraikan isu tuntutan waris Sultan Sultan yang didakwa merampas aset PETRONAS di Azerbaijan daripada pelbagai sudut.

“Ini kerana adalah amat malang jika kecuaian berlaku di pihak kerajaan yang diketahui Tun Mahathir semasa PH memerintah ada niat sabotaj terhadap kepentingan negara dari dalam.

“Tetapi sebaliknya menghantar surat permohonan maaf dan bersetuju untuk membayar semula (reimbuse). Tidakkah ia seolah-olah mengiktiraf tuntutan tersebut?

mengapa Kabinet PH tidak membincangkan isu penting yang menjejaskan kedaulatan kita? Adakah mereka tidak nampak atau mereka tidak peduli? Itulah sebabnya bekas menteri PH perlu mengesahkan mereka tidak membincangkan atau bertindak mengenai perkara itu.”

Pada otai otai Brother Anwar Bin Ibrahim saudara kamu bernama Rafizi itu adalah jelmaan dan klon Tun Mahathir dalam PKR. Parti PKR sekarang sedang ternak ular sawa dalam reban ayam PKR. Tak serik serik Brother otai ini kena main...

Dey tamby brapa banyak kena main haah..!!

KHALAS

Anonymous said...

“SAYA tahu siapa yang ‘signed’ surat untuk meluluskan (ladang) Musang King (di Gunung Inas, Baling) saya tahu. Ada dalam ni surat tu ada dalam ni. Jadi jangan paksa kita dedahkan semua ni kan noh (ya)?

“Saya pun tak saya dah janji dengan (semua) tak mahu, tak mahu main ‘blame game’, saya akan ‘be fair’ lah pada semua orang,” demikian kata Menteri Besar Kedah, Dato’ Seri Muhammad Sanusi Md Nor.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails