Saturday, May 14, 2022

Minum kopi di berbagai negara, ini di 7 negara.. Inspirasi!

 

Di Ethiopia, kopi biasanya dibancuh menggunakan bekas atau cawan yang diperbuat daripada tanah liat dan dimasak di atas arang. Foto: Mashed

KL/IH: Minum kopi bukan sekadar aktiviti meminum minuman hangat. Di sesetengah negara, malah terdapat budaya menikmati kopi yang dipercayai menjadikan kopi lebih sedap.

Kopi merupakan salah satu minuman yang paling digemari kerana permintaannya yang tinggi. Kopi bukan sahaja minuman hitam yang boleh dinikmati dengan rasa pahit. Kini pelbagai kopi olahan telah dibangunkan dengan pelbagai perisa dan pilihan yang boleh disesuaikan mengikut citarasa.

Ternyata kehadiran kopi sebagai minuman popular bukan sahaja muncul sejak kebelakangan ini. Di beberapa negara di dunia minum kopi nampaknya mempunyai budaya dan cara tersendiri yang unik dan unik. Perbezaan cara kopi dihidangkan di pelbagai negara di dunia menjadikan rasa kopi itu sendiri mempunyai karakter yang berbeza dan unik.

Terdapat sekurang-kurangnya tujuh negara yang mempunyai cara membancuh kopi, hasilnya sangat menyegarkan dan berbaloi untuk dicuba. Berikut adalah 7 cara untuk minum kopi yang unik dalam pelbagai negara.

1. Habsyah/Ethiopia.
Dikenali sebagai negara yang paling banyak mengeluarkan kopi malah pengeluarannya diimport ke pelbagai negara di mana-mana bahagian dunia. Ethiopia bahkan dipanggil bank kopi dunia kerana pengeluarannya yang banyak.

Di Ethiopia, kopi dibancuh dengan cara yang agak unik. Biji kopi yang telah dikisar akan dimasukkan ke dalam bekas seperti tempayan yang diperbuat daripada tanah liat dan dimasak di atas arang sehingga mendidih dan masak. Di Ethiopia, kopi tidak dihidangkan dengan susu, tetapi dengan sedikit gula, garam dan mentega ditambah.

2. Colombia.
Colombia juga merupakan negara yang terkenal dengan pengeluaran kopinya yang mendapat permintaan di pasaran kopi antarabangsa. Pengeluaran kopi dari Colombia khususnya di bandar Bogota dianggap sebagai biji kopi yang cukup berkualiti sehingga banyak dicari oleh pengimport kopi dunia.

Di Colombia sendiri, kopi biasanya dibancuh menggunakan sistem titisan. Abuk kopi akan dimasukkan ke dalam beg kopi khas yang kemudiannya akan dituangkan air panas dari atas. Nanti titisan bancuhan kopi ini akan ditampung dalam bekas atau cawan yang kemudiannya akan dinikmati bersama sedikit gula tambahan.

3. Cuba.
Cuba bukan sahaja terkenal dengan produk biji kopinya. Cuba juga dikenali sebagai negara yang mempunyai budaya minum kopi paling unik, maka ia telah berjaya membuatkan ramai orang di dunia ingin tahu tentang budaya minum kopinya.

Pembuatan kopi tradisional di Cuba hampir sama seperti di Colombia. Kopi akan dibancuh dalam beg kain dan tidak dihidangkan bersama susu. Tetapi kemudian datang pengaruh minum kopi dari Itali yang masuk pada tahun 1930-an yang menjadikan kopi jenis cafe con leche dengan campuran manis pekat menjadi popular di Cuba.

4. Itali
Itali terlalu ketat tentang budaya minum kopi. Kafe yang boleh ditemui hampir di seluruh dunia seperti Starbucks telah dinafikan kehadirannya selama 47 tahun. Orang Itali terlalu berbangga dengan budaya minum kopi tradisional mereka.

Orang Itali mempunyai budaya kopi yang berbeza kerana penggunaan beberapa jenis varian kopi yang digabungkan menjadi satu sehingga hasilnya cukup unik. Satu lagi perkara unik yang datang daripada budaya minum kopi di Itali ialah ia dinikmati berdiri di tepi bar berbanding bersantai di tepi tingkap.

5. Turki
Mempunyai budaya kopi yang unik dan terus mengekalkan keasliannya, kopi istimewa Turki ini malah telah dinobatkan dan didaftarkan secara rasmi. Budaya minum kopi di Turki termasuk dalam salah satu senarai warisan budaya tidak ketara UNESCO yang telah direkodkan sejak 2018.

Kopi mula diperkenalkan di Turki semasa Empayar Uthmaniyyah. Kopi di Turki dibancuh dalam piring tembaga yang kemudiannya dipanaskan di atas pasir panas dan dibiarkan menjadi sangat berbuih.
Di Arab Saudi, kopi akan dituangkan dalam takaran kecil yang bertujuan untuk menjaga kesegarannya, Foto: Mashed

6. Arab Saudi
Di Arab Saudi, kopi juga ada tempatnya. Menghidangkan kopi diibaratkan sebagai satu bentuk layanan. Seseorang yang menuang kopi dari awal mesti terus menuangkannya untuk orang yang dilayannya melainkan orang lain mengambil alih tugasnya.

Cara minum kopi di Arab Saudi juga berbeza. Kopi hanya dituang dalam gelas kecil bersaiz kecil dan hanya menutup bahagian bawah. Nak tambah kopi baru akan dicurahkan semula dengan alasan untuk mengekalkan kesegaran kopi sehingga diminum.

7. Senegal
Berbeza dengan negara lain yang biasanya menikmati kopi tanpa bahan tambahan. Di Senegal, tabiat minum kopi cenderung menambah pelbagai bahan seperti rempah, lada dan cengkih.

Akibatnya, kopi Senegal cenderung menjadi lebih pedas tetapi mempunyai rasa yang istimewa. Kopi ini, yang ditambah dengan lada dan cengkih, adalah yang paling biasa dihidangkan sepanjang tahun. Sementara itu, terdapat juga kopi yang dihidangkan pada musim tertentu dengan rempah ratus terpilih yang hanya terdapat pada musim tersebut.

Perhatian: No telefon Ibnu Hasyim.com terkini 014-400 2015

1 comment:

Anonymous said...

Di malaysia, minum kopi sambil dengar debat. Tersedak juga. Banyak yang terkucil dari pendebat. Ye lah. Walaupun teknologi audio maju, banyak rahsia yang tersimpan di kalangan pendebat. Rakyat marhaen bukan kisah sangat ttg politik.

Rakyat marhaen sebuk cari nafkah untuk hidup. Tanggung anak bini, bayar sewa atau hutang rumah. Yang orang politik sebuk nak cari kuasa buat cari nafkah.

Habis bila negara nak maju. Retoriknya hebat. Sebuk isi bakul. Bukan nak majukan bangsa dan negara. Dua dua kaki temberang.

Sembang juta juta, biliun billiun. Negara dan bangsa kat takok lama. Langsong tak da rasa bersalah atau rasa buat khianat kat bangsa sendiri. Itulah sembang dua pendebat. Kosong dan tidak beretika sebagai terlantik mewakili rakyat marhaen.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails