Friday, December 03, 2021

Usul bahas kenaikan harga barang dihantar ke kamar khas

 

Diterbitkan:  Dec 2, 2021 3:48 PM Dikemaskini: 4:17 PM

Ahli-ahli Parlimen dari blok pembangkang meminta supaya usul berkaitan kenaikan harga barang yang dibawa Datuk Seri Salahuddin Ayub (PH-Pulai) dibahas pada sesi persidangan Dewan Rakyat, dan bukannya dirunding secara terhad di Kamar Khas.

Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata usul itu melibatkan kepentingan orang ramai memandangkan kenaikan harga barang pada masa ini menyebabkan rakyat menghadapi kesusahan.

“Isu melibatkan harga barang tidak melibatkan hanya KPDNHEP (Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna) tetapi kementerian lain seperti Kementerian Kewangan, kementerian berkiatan ekonomi dan Kementerian Pertanian dan Industri Makanan.

“Ini adalah krisis nasional, sebab itu ia tidak boleh dibincang di Kamar Khas kerana terbatas. Apakah ada jaminan bahawa keempat-empat menteri ini akan hadir di Kamar Khas?” katanya selepas Salahuddin mengemukakan usul itu di Dewan Rakyat hari ini.

Salahuddin bangun membawa usul itu selepas sesi soal jawab hari ini dan Timbalan Yang Dipertua Dewan Rakyat Datuk Mohd Rashid Hasnon memutuskan usul itu dibincang di Kamar Khas petang ini.

Pandangan Anwar disokong beberapa Ahli Parlimen lain yang turut bangkit meminta keputusan bagi usul itu dirunding di Kamar Khas dikaji semula, antaranya Datuk Mahfuz Omar (PH-Pokok Sena) yang mencadangkan supaya perbahasan peringkat Jawatankuasa untuk kementerian hari ini dihadkan sehingga 5.30 petang bagi membolehkan isu harga barang dibahaskan di dalam Dewan Rakyat.

Selain itu, Datuk Hasanuddin Mohd Yunus (PH-Hulu Langat) pula berkata perbincangan di Kamar Khas bersifat sehala kerana tiada aspek perbahasan dan perdebatan, manakala Sim Chee Keong (PH-Bukit Mertajam) meminta supaya cadangan Anwar dipertimbangkan kerana terdapat banyak aduan oleh rakyat dan peniaga kecil berhubung isu itu.

Menyokong perkara itu, Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail (PH-Kulim Bandar Baharu) berkata perlunya ada ketetapan segera oleh Speaker bagi memberi gambaran bahawa institusi Parlimen sangat prihatin terhadap masalah dan kepentingan rakyat.

Terdahulu, Salahuddin menarik perhatian Dewan Rakyat dengan membacakan usul itu berdasarkan Peraturan Mesyuarat 18 (1) dan beliau mengatakan telah menerima surat rayuan daripada seorang peniaga kecil pada Selasa lepas meminta ia diserahkan kepada KPDNHEP agar harga barang dapat diturunkan.

"Sehubungan itu, antara isu yang menjadi perhatian saya adalah perkara ini perlu disegerakan kerana isu kenaikan harga barang asas seperti dilaporkan akhbar rasmi, dan saya dengar rintihan orang ramai, serta isu ini juga dibangkitkan Ahli-ahli Parlimen di Dewan ini, maka saya rasa perlu mendapatkan maklum balas kementerian berkaitan," katanya.

Mohd Rashid kemudiannya memaklumkan usul itu boleh dirunding di Kamar Khas pada 2.30 petang ini kerana ia memenuhi tiga syarat iaitu melibatkan perkara tertentu, untuk kepentingan orang ramai dan berkehendak disegerakan. - Bernama

Komen Rakyat dalam blog ini..

1 comment:

Anonymous said...

Oleh Lim Guan Eng

(Setiausaha Agung DAP & Ahli Parlimen Bagan)

Negara sedang menghadapi krisis inflasi dalam keadaan yang tidak pernah berlaku sebelum ini berikutan kenaikan harga makanan, keperluan asas serta kos bahan pembinaan. Sekali lagi kerajaan Persekutuan kelihatan lembab dan tidak mampu menangani krisis baru negara ini. Malah Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna Alexander Nanta Linggi telah berubah-ubah pendirian dengan cuba lari daripada kenyataannya sendiri untuk bertanggungjawab sekiranya beliau tidak dapat memulihkan kenaikan harga barang keperluan asas menjelang 9 Disember.

Malaysia tidak mampu untuk gagal lagi berikutan kegagalan sebelum ini dalam menguruskan krisis berkembar kemelesetan ekonomi dan pandemik COVID-19 yang mengakibatkan angka kematian yang mengerikan sebanyak 30,425, dan 2,626,879 jangkitan pada 30 November 2021. Walaupun Mahiaddin Md Yassin telah meletakkan jawatan sebagai Perdana Menteri, muka yang sama yang bertanggungjawab terhadap kerajaan yang gagal tersebut masih berada di dalam Kabinet sekarang. Kini berlakunya krisis negara baharu yang menyebabkan harga barang melambung tinggi ke tahap yang tidak pernah berlaku semasa PH memerintah.

(Ini statement kerajaan hancing. Menjuarai arak dan judi, menentang Islam dan jawi, kemudian perlekeh org lain.)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails