Friday, December 03, 2021

Kesihatan: Kebas kaki tangan amaran gangguan saraf

 

PRAKTIKAL KESIHATAN

RASA kebas dan mencucuk pada anggota badan sering dianggap sebagai masalah penuaan menyebabkan ia terabai dan tidak menerima rawatan sewajarnya.

Hakikatnya rasa kebas dan mencucuk terutama pada kaki dan tangan adalah antara gejala atau petanda seseorang mengalami masalah sistem saraf periferal (PNS) yang fungsinya terjejas dikenali sebagai periferal neuropati.

Periferal neuropati menyebabkan proses penghantaran sesuatu maklumat kepada otak tersekat dan boleh mengganggu kualiti kehidupan pesakit.

Perunding Perubatan & Neurologi Hospital Kuala Lumpur, Dr Hiew Fu Liong, berkata malangnya tahap kesedaran mengenai PNS dalam kalangan orang ramai termasuk doktor sangat rendah iaitu daripada 100 pesakit, hanya 43 saja menjalani saringan kesihatan saraf mereka.

Beliau berkata, pesakit selebihnya tidak menjalani saringan kerana mereka tidak mengetahui mengenai PNS atau tidak ditanya oleh doktor.

- Foto Nur Adibah Ahmad Izam

- Foto Nur Adibah Ahmad Izam

“Akibatnya ramai menyangka tiada rawatan untuk masalah dihadapi dan memilih rawatan alternatif yang tidak terbukti kesannya seperti duduk di atas kerusi elektrik atau merendamkan kaki dengan air panas sehingga melecur,” katanya.

Beliau berkata demikian pada program ‘Pengurusan Saraf Sihat Optimum-Mencari Bahagian Yang Hilang’, baru-baru ini.

Dr Hiew berkata punca neuropati tidak diketahui tetapi terdapat beberapa keadaan yang mana saraf boleh rosak.

Katanya, diabetes adalah punca utama neuropati membabitkan lebih 50 peratus pesakit mengalaminya selain gaya hidup kurang sihat seperti minuman beralkohol, merokok dan mereka yang tidak mengamalkan makan sayuran.

Selain itu katanya, faktor penuaan juga meningkatkan risiko mengalami kerosakan saraf dengan 8.1 peratus penghidap berusia 40 sehingga 49 tahun dan meningkat kepada 34.7 peratus dalam kalangan populasi berusia 80 tahun ke atas.

“Jenis pekerjaan yang berulang seperti menaip, memasak, duduk terlalu lama, trauma akibat kemalangan, jatuh atau kesan kecederaan sukan boleh meningkatkan risiko kerosakan saraf.

“Kekurangan zat seperti vitamin B juga boleh menjadi punca selain genetik dan kesan pengambilan ubat tertentu,” katanya.

Ujian saraf boleh dilakukan menerusi tusukan pin atau jarum pada bahagian kaki untuk melihat tindak balasnya atau menerusi soalan berkaitan simptom yang dialami.

Pengurus Kanan Perubatan Global Proctor & Gamble Health International, Dr Inna Eiberger, berkata vitamin B1, B6 dan B12 penting untuk mencegah kerosakan saraf dan merawatnya.

Antara sumber vitamin ini boleh didapati dalam bijirin, daging, sayuran, kentang, susu dan produk tenusu, buah-buahan, kekacang, ikan dan telur.

“Semua vitamin ini boleh didapati dalam makanan seharian yang seimbang tetapi tidak semua populasi di dunia dapat jumlah yang mencukupi iaitu sekurang-kurangnya 1.4 miligram (mg) sehari dengan jumlah keseluruhan melebihi 300 mg.

“Kekurangan vitamin B boleh menyebabkan seseorang rasa kepenatan, lemah otot, mengalami sawan malah memberi kesan ke atas mental seperti kemurungan,” katanya.

INFO: Sistem saraf sihat:
Memberikan reaksi kepada keadaan sekeliling

Sistem saraf mengandungi:
1. Sistem Sentral: otak dan saraf tunjang
2. Sistem saraf periferal (PNS): tangan, kaki dan keseluruhan tubuh

Rawatan dan pencegahan:

1. Vitamin:
- B1: memberi tenaga kepada sel saraf, merangsang saraf dan sintesis pemancar kepada otak
- B2: Sintesis kunci isyarat molekul di dalam sistem saraf: penghantaran neuron
- B3: pematangan dan pertumbuhan semula sel saraf dan metabolisme sel saraf.

Kaedah di rumah:
1. Sapu minyak untuk menghangatkan tangan atau kaki.
2. Jangan biarkan tangan dan kaki terdedah terus kepada pendingin hawa
3. Hangatkan badan dengan selimut atau sarung tangan.

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Sedikit tambahan maklumat mengenai perubatan di zaman Rasulullah SAW.

BEROBAT DENGAN MADU, BEKAM, DAN BESI YANG DIPANASKAN

Nabi Shallallahu ‘alaihi wa Salam bersabda:

"Obat itu ditemukan dalam tiga hal: Meminum madu, pisau bekam dan besi yang dipanaskan. Tetapi saya melarang umatku dari besi yang dipanaskan"(H.AlBukhari: 10/116).

Allah Subhanahu wa Ta’ala Berfirman mengenai keistimewaan madu:

"Dari perut lebah itu keluar minuman (madu) yang bermacam-macam warnanya, di dalamnya terdapat obat yang menyembuhkan manusia. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda (kebesaran Tuhan) bagi orang-orang yang memikirkan." (Qs. An-Nahl ayat 69).

Sedangkan dalam sahih Bukhari dan Muslim disebutkan bahwa Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Salam pernah berbekam, kemudian beliau memberi upah kepada orang yang membekamnya. (HR.Al-Bukhari: 10/124 dan Muslim: 1202).

Juga dalam Ash-Shahihain disebutkan bahwa Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Salam bersabda: "Sebaik-baik yang kalian gunakan untuk berobat adalah Hijamah (Bekam)"(HR.Al-Bukhari: 10/126, Muslim: 1577).

Sedangkan berobat dengan besi yang dipanaskan, Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Salam telah menyebutkan dalam sebuah hadits:

"Saya tidak suka berobat dengan besi yang dipanaskan"(HR. Al-Bukhari: 10/130).

Beliau berkata demikian, sebagai isyarat bahwa seseorang harus menunda berobat dengan besi panas. Ia tidak boleh berobat dengannya sampai benar-benar terpaksa. Dan seharusnya orang yang terserang penyakit tidak buru-buru berobat dengan besi tadi, karena berobat dengannya menimbulkan rasa sangat pedih, yang kadang lebih pedih dari penyakit yang diderita itu sendiri.

Sumber : Mengobati Penyakit dengan Al-Qur'an dan Sunnah (Syaikh Abdul Majid Bin Abdul Aziz Az-Zahim)


Sila lihat sebelum ini..
Siri Praktikal Kesihatan:

1 comment:

Anonymous said...

Oleh Lim Guan Eng

(Setiausaha Agung DAP & Ahli Parlimen Bagan)

Negara sedang menghadapi krisis inflasi dalam keadaan yang tidak pernah berlaku sebelum ini berikutan kenaikan harga makanan, keperluan asas serta kos bahan pembinaan. Sekali lagi kerajaan Persekutuan kelihatan lembab dan tidak mampu menangani krisis baru negara ini. Malah Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna Alexander Nanta Linggi telah berubah-ubah pendirian dengan cuba lari daripada kenyataannya sendiri untuk bertanggungjawab sekiranya beliau tidak dapat memulihkan kenaikan harga barang keperluan asas menjelang 9 Disember.

Malaysia tidak mampu untuk gagal lagi berikutan kegagalan sebelum ini dalam menguruskan krisis berkembar kemelesetan ekonomi dan pandemik COVID-19 yang mengakibatkan angka kematian yang mengerikan sebanyak 30,425, dan 2,626,879 jangkitan pada 30 November 2021. Walaupun Mahiaddin Md Yassin telah meletakkan jawatan sebagai Perdana Menteri, muka yang sama yang bertanggungjawab terhadap kerajaan yang gagal tersebut masih berada di dalam Kabinet sekarang. Kini berlakunya krisis negara baharu yang menyebabkan harga barang melambung tinggi ke tahap yang tidak pernah berlaku semasa PH memerintah.

(Ini statement kerajaan hancing. Menjuarai arak dan judi, menentang Islam dan jawi, kemudian perlekeh org lain.)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails