Saturday, December 04, 2021

'Perbanyakkan istighfar', puak DAP/melayu/X Islam mana faham?

 

NABI S.A.W telah memberi contoh kepada umatnya untuk memperbanyakkan istighfar. Ini kerana manusia tidak luput daripada melakukan kesalahan dan dosa, sehingga kita digalakkan untuk menjadikan istighfar sebagai amalan yang tidak lekang daripada mulut kita.

Banyak Hadis yang menyebut kelebihan beristighfar seperti mencegah turunnya azab Allah, mendapat keampunan dosa, penyelesai masalah dan memurahkan rezeki, tetapi pada hari ini saya ingin kongsikan Hadis yang menyebut bilangan istighfar yang dibaca oleh Nabi S.A.W dalam sehari.

Daripada Abu Hurairah R.A, beliau mendengar Nabi S.A.W bersabda:

وَاللَّهِ إِنِّى لأَسْتَغْفِرُ اللَّهَ وَأَتُوبُ إِلَيْهِ فِى الْيَوْمِ أَكْثَرَ مِنْ سَبْعِينَ مَرَّةً

“Demi Allah, sesungguhnya aku beristighfar pada Allah dan bertaubat pada-Nya dalam sehari lebih dari 70 kali.”

(Riwayat al-Bukhari (6307))

Daripada al-Aghar al-Muzanni yang merupakan Sahabat Nabi S.A.W, bahawa Nabi S.A.W bersabda:

إِنَّهُ لَيُغَانُ عَلَى قَلْبِى وَإِنِّى لأَسْتَغْفِرُ اللَّهَ فِى الْيَوْمِ مِائَةَ مَرَّةٍ

“Ketika hatiku malas, aku beristighfar pada Allah dalam sehari sebanyak seratus kali.”

(Riwayat Muslim (2702))

Imam al-Qadhi bin ‘Iyadh mengatakan bahawa makna Hadis di atas iaitu ketika Nabi S.A.W dalam keadaan malas beliau membacanya seperti itu. Ertinya, beliau rutin terus mengamalkan zikir istighfar dalam setiap harinya. [Syarh Sahih Muslim oleh Imam Nawawi, 17/22].

Sebagai umat Baginda S.A.W yang tidak sunyi daripada melakukan dosa dan kesilapan, sewajarnya kita sentiasa lebih banyak memohon keampunan dan bertaubat kepada Allah S.W.T pada setiap masa.

Mari kita melazimkan diri beristighfar memohon keampunan kepada Allah. Kalau kita tidak dapat beristighfar banyak, pastikan sekurang-kurangnya kita ada beristighfar walaupun sedikit. Mudah-mudahan Allah mengampunkan dosa kita dan meluaskan rezeki kita.

YB DATO’ USTAZ AHMAD MARZUK SHAARY
Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) – HARAKAHDAILY 2/12/2021

Sumber Asal: https://m.facebook.com/412578727095840/posts/456608766026169

Komen Weblog Ibnu Hasyim: 'Perbanyakkan istighfar', saran Menteri JPM (HEA) kepada umat Islam Malaysia. Puak-puak DAP/melayu atau X Islam faham ke erti tafsir 'Perbanyakkan Istighfar' itu di kalangan pimpinan negara umat ini? Bagaimana nak jadi pemimpin negara umat Islam dan menghayati kalimah tersebut?

Tanyalah imam atau pemimpin kamu Lim Guan Eng? Bolehkah terus pimpin umat ini jadi Khalifah hingga ke akhirat?

3 comments:

Anonymous said...

Peerghh gila babs..Petik ayat Quran tuhhh..

https://wrlr.blogspot.com/2021/11/putar-belit-penyamun.html?m=1

Fuyooo pegikut laman reformasi Pluralisma murtad LGBT gay kutip ayat Al Quran bila PKR kalah suma kat PRN Melako.. Lahabau Malakau..!!

kah kah kah... labahau...!!

Manusia yang banyak berdalih macam ini dan langsung tak ada rasa empati lepas makan harta rakyat secara batil, penyelesaiannya hanya satu, persaksian di hadapan Hakim yang Maha Agung.

"Pada hari ini Kami tutup mulut mereka; tangan mereka akan berkata kepada Kami dan kaki mereka akan memberi kesaksian terhadap apa yang dahulu mereka kerjakan". (Q36:65)

Yang paling sedih adalah pengikut yang mempercayai apa yang pemimpin mereka kata 100%; wala membuta walaupun ia menyalahi sunnatullah. Siap bangga memuja-muji pemimpin tersebut di dunia.

"(Dikatakan kepada mereka): "Ini adalah suatu rombongan (pengikut-pengikutmu) yang masuk berdesak-desak bersama kamu (ke neraka)".(Berkata pemimpin-pemimpin mereka yang durhaka): "Tiadalah ucapan selamat datang kepada mereka karena sesungguhnya mereka akan masuk neraka". Pengikut-pengikut mereka menjawab: "Sebenarnya kamulah. Tiada ucapan selamat datang bagimu, karena kamulah yang menjerumuskan kami ke dalam azab, maka amat buruklah Jahannam itu sebagai tempat menetap".Mereka berkata (lagi): "Ya Tuhan kami; barang siapa yang menjerumuskan kami ke dalam azab ini maka tambahkanlah azab kepadanya dengan berlipat ganda di dalam neraka". (Q38:58-61).

Menariknya Quran memberi rakaman tentang jaminan dari pemimpin yang zalim tadi untuk pengikut setia mereka. Mereka ini akan di kumpulkan bersama-sama tapi tiada lagi puji-pujian, malahan penyokong mereka juga meminta azab dua kali ganda terhadap pemimpin yang menipu mereka di akhirat.

Bayangkan pengikut yang taksub dengan pemimpin yang zalim, pemimpin tadi sudah bermewah-mewah di dunia dengan harta yang batil, yang menyokong itu bukannya senangpun. Di akhirat nanti di kumpulkan pula bersama-sama; sudah la susah di dunia, di akhirat juga masih lagi hina.

Moga Allah lindungi kita dari ketaksuban, kejahilan dan tunjukkan kita ke jalan yang lurus.

Bab LGBT helok di sekalikan dng ayat Al Quran kat atas tuhh...!! Lahabau..!!

kah kah kah..!!

Anonymous said...

Sesungguhya gabungan puak kafir harbi dan puak munafiqun liberal pimpinan abang besar ultra kiasu tak basuh berak adalah musuh Islam yang sangat nyata.

Mereka telah menunjukkan sikap anti-Islam, anti-umat Islam dan anti-Melayu Islam dengan menentang, menghina, menfitnah dan memburuk-burukkan ajaran Islam dan hukum Islam, melingkupkan tabung umat Islam dan menafikan hak umat Islam dan hak kaum Melayu yang merupakan penduduk asal negara ini.

Mereka juga menyokong dan membela ideologi sesat seperti komunisme, sekularisme, liberalisme dll, ajaran sesat, puak sesat seperti LGBTQ, Syiah, Qadiani dll, kebebasan melakukan dosa besar, kebebasan untuk murtad dan industri dosa besar seperti judi dan arak dll.

Oleh sebab itu, umat Islam wajib menolak puak kafir harbi dan puak munafiqun liberal dalam setiap PRK, PRN dan PRU kerana mereka adalah musuh Islam yang sangat nyata. Jangan terpedaya dengan pelbagai bentuk tipu daya dan wayang opera mereka seperti memakai tudung ke masjid sedangkan mereka tidak beriman.

Bahkan mereka mahu menjadikan negara ini sebagai negara kristian dengan program kristian seperti 'Johor For Jesus' dll. Malanglah jika umat Islam menyokong mereka.

Mereka adalah musang politik berbulu ayam yang pandai menitiskan air mata buaya dan main wayang opera. Semuanya bertujuan untuk menipu umat Islam dan memecah-belahkan dan melemahkan umat Islam sahaja supaya musuh Islam mendapat kuasa untuk menindas Islam dan umat Islam.

Ingatlah firman Allah :

(1) Allah melarang umat Islam dari melantik orang kafir dan orang munafik menjadi pemimpin:

QS. 4. An-Nisaa' : 144.

"Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mengambil orang-orang kafir menjadi WALI (PEMIMPIN / PELINDUNG) dengan meninggalkan orang-orang mukmin. Inginkah kamu mengadakan alasan yang nyata bagi Allah (untuk menyiksamu) ?"

(2) Dan orang-orang yang kafir berkata: "Janganlah kamu mendengar Al-Quran ini dan tentanglah dia (dengan nyayian-nyanyian dan jeritan-jeritan riuh rendah serta tepuk sorak), supaya kamu berjaya (mengganggu bacaan atau menenggelamkan suara pembacanya)!"

(Fussilat 41:26)

(3) Sikap puak munafiqun berlidah biawak:

Dan apabila mereka bertemu dengan orang-orang yang beriman, mereka berkata: " Kami telah beriman ", dan manakala mereka kembali kepada syaitan-syaitan mereka, mereka berkata pula:" Sesungguhnya kami tetap bersama kamu, sebenarnya kami hanya memperolok-olok (orang-orang yang beriman)".

Cukuplah umat Islam dikencing selama 22 bukan dengan pelbagai janji palsu.

Anonymous said...

Pembetulan komen 8:45am

Cukuplah umat Islam dikencing selama 22 bulan dengan pelbagai janji palsu.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails