Monday, November 29, 2021

“Afghan Girl” Bermata Hijau Dieksport ke Itali. Jahannam AS!

 


WANITA Afghanistan bermata hijau yang dikenali selepas potretnya dipaparkan di muka depan National Geographic telah tiba di Itali sebagai sebahagian daripada usaha pemindahan negara Barat berikutan kembalinya Taliban berkuasa di Afghanistan, kata kerajaan Itali. .

Pejabat Perdana Menteri Itali, Mario Dragi dalam satu kenyataan Khamis berkata bahawa Itali melakukan pemindahan dan pengeksportan Sharbat Gulla selepas wanita itu meminta bantuan untuk membawanya keluar dari Afghanistan. Kerajaan Itali kini (kononya) membantu untuk 'menyepadukan ke dalam kehidupan masyarakat Itali', kata kenyataan itu.

Gulla menjadi pelarian kanak-kanak Afghanistan yang paling diiktiraf di peringkat antarabangsa pada tahun 1984, selepas jurugambar perang Steve McCurry merakam gambarnya dan gambarnya dipaparkan di muka depan majalah National Geographic. Tidak lama kemudian, McCurry menemuinya semula pada tahun 2002.

Pada 2014, Gulla muncul di Pakistan tetapi masih bersembunyi kerana pihak berkuasa menuduhnya membeli identiti Pakistan palsu, dan dia diarah dihantar pulang ke negara asalnya.

Nasib baik, dia telah diterbangkan ke Kabul di mana dia dihoskan di istana presiden dan diberikan kunci kediaman baharu di sebuah apartmen.

Itali adalah salah satu daripada beberapa negara Barat yang membawa ratusan warga Afghanistan keluar dari negara itu berikutan kalah perang penarikan tentera AS dan pengambilalihan kuasa Taliban pada Ogos.

Dalam satu kenyataan mengumumkan ketibaan Gulla di Rom, pejabat PM Draghi berkata potret wajah Gulla dalam majalah itu adalah simbol kesusahan dan konflik yang dialami Afghanistan dan rakyatnya ketika itu. (Walaupun sebenarnya untuk menutupi kegagalan AS meneruskan penjajahan biadapnya).

Kenyataan itu berkata bahawa kerajaan Itali diminta oleh beberapa pihak, terutama pertubuhan yang aktif di Afghanistan, bagi menjawab rayuan Gulla mendapatkan bantuan dan membantunya keluar dari Afghanistan.

Itulah antara banyak contoh-contoh pihak barat memperalatkan kisah-kisah terpencil di negara umat Islam untuk menyerang kembali Islam. Jahannam AS! Jahannam AS! -(IH/Reuters.)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails