Friday, December 03, 2021

MP Jelutong patut sokong tutup operasi judi

 

KUALA LUMPUR: Ahli Parlimen Jelutong, RSN Rayer, mengaku adalah peminat mantan Mursyidul Am PAS dan bekas Menteri Besar Kelantan, Allahyarham Tuan Guru Dato’ Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Dalam perbahasannya di Dewan Rakyat, beliau juga berulang kali mengaitkan hujahnya dengan pemimpin tersohor PAS.

Kelihatan suatu pertentangan yang ketara apabila seorang pemimpin dari DAP, parti yang menentang perjuangan PAS menegakkan Islam, menjadikan Tuan Guru Nik Abdul Aziz sebagai pemimpin yang diminati.

Namun mungkin ada benarnya kata Rayer kerana perlu diakui bahawa peminat Allahyarham bukan sahaja daripada kalangan ahli dan penyokong PAS, malah meliputi pelbagai peringkat rakyat dan merentasi kepercayaan politik.

Kalau begitu, apa masalahnya dengan pendirian Rayer?

Realitinya di Dewan Rakyat, Ahli Parlimen Jelutong hanya menggunakan nama Tuan Guru Nik Abdul Aziz, untuk menyerang PAS dalam pelbagai isu, terutama tindakan kerajaan Kedah, menutup kedai judi.

Ketika sidang Dewan Rakyat 23 November lalu, Rayer mendakwa pemimpin PAS sekarang tidak mencontohi ajaran Tuan Guru Nik Abdul Aziz dalam usaha memupuk perpaduan antara kaum dalam negara.

Beliau memberi contoh tindakan Menteri Besar (MB) Kedah, Dato’ Seri Muhammad Sanusi Md Nor, yang tidak lagi memberi kelulusan lesen premis perjudian, selain mengehadkan aktiviti penjualan arak di seluruh negeri itu berkuat kuasa serta-merta.

“Saya nak mengambil kesempatan untuk merujuk kepada Almarhum Nik Aziz sebagai ikon perpaduan walaupun beliau pemimpin PAS. Kita lihat ketika pentadbirannya dulu, orang bukan Islam di Kelantan, kebajikannya diberi perhatian malahan peruntukan besar diberikan Nik Aziz kepada masyarakat India di Kelantan dan kepada kerja membina kuil dan sebagainya,” kata Rayer.

Ketika itu, Ahli Parlimen Kuiala Krai, Abdul Latiff Abdul Rahman dan Ahli Parlimen Tumpat, Dato’ Che Abdullah Mat Nawi, silih berganti meminta laluan dan mencelah membetulkan fakta, termasuk menyatakan bahawa MB Kedah mengikut Allahyarham Tuan Guru Nik Abdul Aziz.

Semalam, ketika perbahasan Rang Undang-Undang Perbekalan 2022 (Bajet 2022) peringkat jawatankuasa Kementerian Wilayah Persekutuan, Ahli Parlimen Kuala Krai, menempelak Rayer.

Jika benar-benar mengagumi Tuan Guru Nik Abdul Aziz, katanya Rayer akan menyokong penutupan premis judi di Kelantan dan terbaharu di Kedah.

Katanya, ini kerana Allahyarham Tuan Guru, membuat keputusan menutup premis judi, selain mengehadkan lesen premis menjual arak sebaik sahaja PAS mengambil alih tampuk pemerintahan Kelantan pada tahun 1990.

“Keputusan yang dibuat oleh Allahyarham Tok Guru Nik Aziz agak kontroversi pada awalnya. Namun, akhirnya diterima dengan penuh terbuka oleh semua pihak, termasuk bukan Islam,” katanya.

Abdul Latiff mengucapkan tahniah kepada Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) yang melarang penjualan arak di kedai runcit, serbaneka dan kedai ubat Cina.

Katanya, ini adalah suatu tindakan yang baik, tegas dan sangat bertanggungjawab serta akan memberi kebaikan kepada rakyat.

“Ini jelas menunjukkan ia adalah peraturan yang baik dan terkehadapan, bukan berkait dengan rasis atau agama. Saya harap Jelutong juga akan mengambil perkara ini apabila merujuk kepada Tuan Guru Nik Abdul Aziz,” katanya. – HARAKAHDAILY 3/12/21

Sila lihat sebelum ini..
Siri Praktikal Kesihatan:

4 comments:

Anonymous said...

Musuh Islam seperti puak kafir harbi dan puak munafiqun liberal adalah kepala bapak hipokrit @ pendusta lidah biawak kerana mereka berpura-pura meminati atau mengasihi Allahyarham Tuan Guru Nik Abdul Aziz.

Malangnya strategi kotor mereka menggunakan nama Nik Abdul Aziz untuk menyerang, menfitnah dan memburuk-burukkan parti Islam telah gagal kerana musuh Islam ini selalu menyerang, menghina, menfitnah dan memburuk-burukkan agama Islam , menafikan hak umat Islam dan menyokong dan membela pelbagai bentuk kemungkaran (termasuklah industri dosa besar) dan kesesatan.

Sebaliknya, tuan guru Nik Aziz adalah pejuang Islam yang berusaha menegakkan agama Islam , membela hak umar Islam, menyuruh manusia melakukan kebaikan dan melarang kemungkaran.

Oleh sebab itu umat Islam perlu bersikap bijaksana dan berhati-hati dengan pelbagai bentuk tipu daya yang dicipta oleh puak musuh Islam untuk mendapatkan kuasa untuk menindas Islam dan umat Islam.

Cukuplah rakyat dikencing hancing selama 22 bulan. Bau hancing masih lagi belum hilang dan ditambah pula dengan kencing baharu.

Anonymous said...

Kalau Lee Kwan Yew tidak percaya pada kaum Melayu di Singapura kenapa kita di Malaysia terhegeh hegeh memberi kepercayaan pada kaum Lee Kwan Yew warga Malaysia disini.!?

Ini lah musibah bila urusan Kerajaan diberi kepercayaan pada kaum LeeKwanYew@Jho Low. Fakta dalam Kes 1 MDB cukup cukup lah orang Melayu dan pemimpin Melayu beri muka pada kaum Cina@LeeKwanYew ini..!!

Kisah Yang Tidak Terungkai Tentang Gabnor Bank Negara Malaysia Zetigate, Tommy Tomas dan Tun Mahathir dengan 'Rules of Law Pha Chu Cheng' cap ayam Kerala..!!

Pada 19 November 2021, SPRM mendedahkan senarai lebih 300 individu dan entiti Cina (saya ulang bukan 3 ekor bukan 30 ekor Cina yer tapi 300 ekor orang Cina..!! Nak ker lagi percayakan kaum Cina Jho Low ni..!? Sudah sudah lah tuhh percayakan kaum Jho Low ini bila berurusan dengan mereka.!! )

(Tak serik serik lagi kena main dng kaum Jho Low nih wooii..!!) 300 individu itu terutama nya dari Pulau Pinang, yang banyak menerima kira-kira RM800 juta wang 1MDB afalah kaum Jho Low ini, tetapi tiada satu tindakan diambil terhadap kaum Jho Low ini untuk mendapatkan semula wang itu.

Cukup cukup lah, sudah sudah lah, enough lah wahai pemimpin2 Melayu kat Malaysia ini apa sial kau orang masih percayakan pada kaum Cina Jho Low di negara ini..?

Kau orang tak serik serik lagi ker kena main dengan kaum Jho Low ini..!?

Kaum Jho Low sedang tepuk tangan saksikan kebodoh bangangan pemimpin Melayu barua belaan mereka dipermainkan dan bercakaran sesama Melayu..!!

Skg Jho Low tengah ketawa terbahak guling guling tengok betapa lemah nya pemimpin Melayu bercakaran sesama sendiri..

Sebelum PRU 14 berguling guling pemimpin walaun dan barua bangsa Jho Low terpekik terlolong tangkat Jho Low, Nif Faisal dll.

Nampak tak sekarang betapa bodoh bangangnya dalam tempoh 22 bulan pemimpin ultra lusui dan lusuh bila PH berkuasa dan Jho Low lesap sambil tepuk tangan melihat kebodoh bangangan pemimpin2 Melayu berantakan sesama ssndiri...

Kau orang tak serik serik lagi ke kena main dengan kaum Cina LeeKwanYew@DAPJho Low ni..!?

PRU 15 masa kita hapuskan barua barua DAP@LeeKwanYew

Awie88ganu said...

Komen bernas terbaik

Awie88ganu said...

Hujjah terbaik...saya sokong...semoga masih ada pejuang Islam di bumi Malaysia ini

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails