Friday, December 03, 2021

Tubuh 'bola sepak amputee', khianati perjuangan Palestin.

 

Pemain bola sepak Palestin menjalani latihan di bandar Gaza dalam usaha melayakkan pasukan ke Piala Dunia Amputee. - Foto AFP

Rakyat Palestin tubuh pasukan bola sepak 'amputee'

BANDAR GAZA: Pemain bola sepak di Semenanjung Gaza menggunakan tongkat dan kaki palsu untuk meregang, berlari dan menggelecek sebagai sebahagian latihan dalam usaha melayakkan pasukan itu ke Piala Dunia Amputee (individu yang diamputasi).

Pasukan itu berlatih di Stadium Palestin di bandar Gaza di bawah seliaan Jawatankuasa Bulan Sabit Merah Antarabangsa dengan 20 pemainnya dipilih dalam kalangan individu hilang anggota badan daripada lima kelab Gaza.

Pemain, Hassan Abu Kareem, 38, berkata kakinya dipotong selepas dia cedera dalam serbuan Israel ke atas kem pelarian Al-Maghazi, pada 2006.

"Hidup saya tak banyak berubah sejak cedera. Saya teruskan cita-cita dan impian hidup dan matlamat saya untuk mewakili Palestin serta membuat pencapaian untuk diri sendiri dalam bidang sukan," katanya.

Jurucakap Bulan Sabit Merah, Suhair Zakkout, berkata pemain sudah menetapkan standard baharu Palestin selepas pasukan tempatan pertama bermula dengan beberapa pemain pada 2019.

Katanya, pemain sedang menjalani latihan untuk perlawanan kelayakan dijadual diadakan di Iran, pada Mac 2022.

Pasukan itu akan mara ke Piala Dunia Amputee di Turki pada akhir 2022, jika melepasi pusingan kelayakan.

"Mereka hari ini mencipta sejarah apabila membentuk pasukan bola sepak kebangsaan pertama bagi orang yang menjalani amputasi," katanya.

Pengerusi Persatuan Bola Sepak Amputee Palestin, Fuad Abu Ghaliun, berkata pasukannya memohon menyertai Persekutuan Bola Sepak Amputee Dunia pada 2019, dan pencalonan mereka diterima awal tahun ini.

Jumaat adalah Hari Orang Kelainan Upaya (OKU) Antarabangsa.

Jurulatih Simon Baker, juga individu yang menjalani amputasi berkata dia bekerja dengan pemain sama seperti melihat bola sepak dimainkan orang biasa, bukannya OKU.

"Kami mahu orang ramai menghormati pemain dan melihat mereka seperti Ahmed atau sesiapa sahaja, bukannya individu cacat. Kami mahu menjadikan pemain ini wira," katanya yang mengasaskan Persatuan Bola Sepak Orang Amputee Ireland.

Pasukan Palestin berada di kawasan terpencil Semenanjung Gaza dengan dua juta penduduknya berada dalam sekatan Israel sejak dikuasai Hamas, pada 2007.

Ahmed Abu Nar, 34, berkata dia menggunakan tongkat akibat cedera ketika tentera Israel menindas penunjuk perasaan Gaza pada 2018.

"Saya menjadi individu berbeza selepas cedera. Hidup, matlamat cita-cita dan cabaran baharu bermula, kini saya sedang mencapai matlamat," katanya - AFP

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Sudah berbeda, lain dulu lain sekarang. 

Ahmed Abu Nar, 34, berkata dia menggunakan tongkat akibat cedera ketika tentera Israel menindas penunjuk perasaan Gaza pada 2018. Itu dulu. Tetapi sekarang katanya...

"Saya menjadi individu berbeza selepas cedera. Hidup, matlamat cita-cita dan cabaran baharu bermula, kini saya sedang mencapai matlamat," katanya.

Iaitu matlamat menghalalkan penjajahan Israel ke atas bumi Palestin. Penjajahan, perampasan, pembunuhan, perogolan, dan pelanggaran hak asasi manusia.

Lagi contoh kebiadaban Israel bangsat itu..

Gambar Pogba&Dlallo yang diedit Zahavi sebelum dimuat naik diinstragram miliknya.

Bintang bola sepak Israel 'koyak..

London: Bekas pemenang kasut emas Liga Super China, Eran Zahavi mengedit gambar bintang Manchester United, Paul Pogba dan Amad Diallo yang mengibarkan bendera Palestin kepada bendera Israel di media sosial sekali gus mencetuskan kontroversi.

"Terima kasih," tulis pemain berusia 33 tahun itu di gambar yang sudah di edit.

"Kami menghargai sokongan anda di seluruh dunia," tambahnya.

Beratus penduduk terbunuh di Gaza sejak rejim Zionis Israel melakukan serangan ke atas Palestin dengan beberapa bintang bola sepak menyatakan sokongan terhadap rakyat Palestin.

Gambar asal Pogba&Dlallo memegang bendera Palestin.

Pogba dan Diallo diberikan bendera Palestin oleh penyokong Manchester United yang kembali menyaksikan perlawanan di Old Trafford ketika seri 1-1 dengan Fulham.

Kedua-dua pemain beragama Islam itu mengibarkan bendera Palestin mengelilingi stadium sebelum Zahavi yang juga pemain antarabangsa Israel mengedit gambar berkenaan.

Zahavi yang kini beraksi bersama PSV Eindhoven selepas meninggalkan Guangzhou R&F pertengahan musim lalu, melakukan perkara sama ke atas gambar barisan pemain Leicester City selepas kelab itu memenangi Piala FA, Sabtu lalu.

Hamza Choudhury dan Wesley Fofana dilihat memegang bendera Palestin mengelilingi Stadium Wembley selepas menewaskan Chelsea 1-0.  Disiarkan pada: Mei 21, 2021 @ 1:26pm


Sila lihat sebelum ini..
Siri Praktikal Kesihatan:

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails