Sunday, October 17, 2021

Tolak usul bahas babitkan fail kewangan sulit beberapa pemimpin negara.

 

Dewan Rakyat kekal tolak usul bahas ‘Kertas Pandora’

KUALA LUMPUR: Dewan Rakyat hari ini kekal dengan keputusan menolak usul untuk membahaskan pendedahan Kertas Pandora yang didakwa membabitkan fail kewangan sulit beberapa pemimpin negara.

Permintaan Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim itu sekali lagi ditolak Yang Dipertua Dewan Rakyat Datuk Azhar Azizan Harun selepas usul secara bertulis itu dihantar kepada Yang Dipertua Dewan Rakyat pada 4 Okt dan ditolak kali pertama ketika sidang Parlimen pada 6 Okt.

Azhar berkata penolakan kali kedua bagi usul dibawa Anwar di bawah Peraturan 90 (1) dan 90 (2) Peraturan-peraturan Majlis Mesyuarat Dewan Rakyat kerana ia tidak lengkap, sebaliknya beliau berkata Ahli Parlimen Port Dickson itu perlu menggunakan Peraturan 43.

“Saya dah tengok surat (notis) Yang Berhormat (Anwar) dan saya sudah tanda tangani surat itu dan tepat jangkaan Yang Berhormat saya menolak usul tersebut kerana Yang Berhormat membuat usul untuk (peraturan) 90 (1) dan 90 (2) untuk menghentikan kuat kuasa peraturan, tapi tidakpun dinyatakan peraturan mana yang nak dihentikan.

“Kedua, pokok pangkal persoalan yang dibangkitkan usul terbaharu ini ialah mengenai perkara sama dan usul di bawah (peraturan) 18(1) dan 18 (2) yang dibuat minggu sudah yang telahpun saya tolak… jadi terpaksalah saya tidak boleh terima 90 (1) dan 90 (2).

“Mengenai keputusan (tolak usul) minggu sudah, sebenarnya saya rasa aturan yang patut Yang Berhormat gunakan ialah Peraturan 43, iaitu untuk dewan ini melihat semula keputusan saya itu… tapi yang saya dapat usul di bawah 90(1) dan 90(2),” katanya di Dewan Rakyat hari ini.

Ketua Pembangkang itu hari ini sekali lagi mempersoalkan keputusan Azhar yang menolak usul tersebut yang dianggap penting untuk segera dibahaskan di Dewan Rakyat.

Mengulas lanjut, Azhar berkata pendedahan Kertas Pandora itu tidak menyetuh mengenai penyorokan dan aktiviti pengeluaran wang dari negara ke syarikat luar persisir, sebaliknya ia mengenai pemegangan saham dalam syarikat itu.

“Ia dua perkara yang berlainan Yang Berhormat. Saya telah baca sedikit sebanyak Kertas Pandora itu, ia bukan mengenai aliran keluar wang tapi mengenai pegangan saham beberapa individu dalam syarikat luar pesisir… bukan seperti yang ditanyakan Yang Berhormat,” katanya.

Penjelasan Azhar bagaimanapun dipersoalkan Anwar yang menyifatkan Yang Dipertua Dewan Rakyat itu bertidak seolah-olah seperti seorang peguam kepada individu yang dikaitkan dengan pendedahan itu.

Namun, Azhar menepis tuduhan itu dengan menegaskan beliau hanya menjelaskan dan memperbetulkan fakta yang dibangkitkan Anwar.

“Saya bukan nak jadi peguam, saya cuma membetulkan fakta… takpa Yang Berhomat saya telah buat keputusan dan saya nyatakan keputusan saya itu muktamad. Terpulang pada Yang Berhormat untuk rujuk keputusan itu di bawah Peraturan 43,” katanya. – BERNAMA

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Mengapa semasa PH perintah negara 22 bulan dulu tak laksanakan usul bahas ‘Kertas Pandora’ itu? Sehingga sekarang bekas Menteri Kewangan PH pun didakwa kes rasuah terowong yang masih belum selesai? Bahkan melibatkan kematian saksi pula? Apa tak malukah PH berpura-pura kepada rakyat negara ini?

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails