Tuesday, March 30, 2021

Turki /Erdogen Terus Melangkah Maju.

 

1. Turki: Terus Menjadi Pangkalan Pengeluaran Telefon Pintar.

Presiden Turki Recep Tayyip Erdoğan mengatakan bahawa Turki terus melangkah maju dalam perjalanan untuk menjadi pangkalan pengeluaran di rantau ini bagi pengilang telefon pintar.

Presiden Erdoğan membuat kenyataan mengenai pelaburan Xiaomi dan rakannya Salcomp senilai 30 juta dolar ke Turki untuk pengeluaran telefon pintar.

Presiden Erdoğan berterima kasih kepada syarikat itu atas pelaburannya, beliau menekankan bahawa Turki terus melangkah maju menuju sasarannya menjadi pangkalan pengeluar telefon pintar.

''Turki, yang merupakan titik pertemuan pasaran Eropah, Rusia dan Timur Tengah; di mana lebih daripada 10 juta penjualan telefon bimbit berlaku setiap tahun, mengambil langkah tegas untuk menjadi pangkalan pengeluaran rantau ini untuk pengeluar telefon pintar." Katanya.

Dilaporkan bahawa dengan pelaburan Xiaomi dan rakan perniagaannya Salcomp kira-kira 30 juta dolar, kilang di Turki yang didirikan di tanah seluas 14 ribu meter persegi, akan memberi pekerjaan kepada 2 ribu orang dengan kapasiti pengeluaran tahunan sebanyak 5 juta.

"Dalam tempoh ketika dunia mengalami hari-hari yang menyakitkan kerana wabak Covid-19, saya peribadi dan atas nama bangsa kami, mengucapkan terima kasih kepada anda semua yang kepada Turki, kepada semua orang yang percaya pada potensi negara kami dan kepada semua pelabur yang percaya pada masa depan Turki,'' katanya.


2. Coffee Pierre Loti: Di sebuah bukit di daerah Eyüp Istanbul diberi nama penulis Perancis, mengapa?

Novelis Perancis yang terkenal Pierre Loti, yang hidup antara tahun 1850 dan 1923, sangat dipengaruhi oleh Istanbul dan budaya Uthmaniyyah dan datang ke sini berkali-kali dan tinggal lama. 

Pada lawatan keduanya ke Istanbul, ia menceritakan Turki tempoh Uthmaniyyah pada zaman itu, bertemu dengan wanita yang memberikan namanya pada novel ''Aziyade''.

Pierre Loti sangat menyukai Eyüp, yang merupakan kawasan penempatan penting. Lama dengan tempat-tempat keagamaan, perkuburan dan keindahan semula jadi. Dia tinggal di Eyüp semasa di Istanbul. Dia sering pergi ke kedai kopi di pinggir Eyüp, di mana dia dapat melihat seluruh Haliç dari atas, duduk di sana selama berjam-jam dan berbual dengan orang-orang. 

Kopi ini, yang menarik perhatian pelancong lokal dan asing hari ini. Disebut Kopi Pierre Loti dan bukit di mana ia berada, disebut Bukit Pierre Loti.

 

3. Turki Kutuk Serangan Sasarkan Gereja di Indonesia

Turki mengutuk serangan pengganas di Indonesia yang mensasarkan gereja.

Dalam kenyataan bertulis, Kementerian Luar Turki menyatakan bahwa Turki sangat berduka atas serangan pengganas yang dilakukan ke atas gereja di Makassar, Sulawesi Selatan, Indonesia, dan mengakibatkan sekurang-kurangnya 20 orang cedera.

"Sebagai sebuah negara yang telah memerangi keganasan selama bertahun-tahun dan mengorbankan banyak warganya akibat serangan pengganas, kami sangat mengutuk serangan mengerikan ini. Kami menginginkan penyembuhan segera kepada mereka yang cedera dalam serangan itu, dan dengan ini kami ingin menekankan solidariti kami dengan rakyat dan kerajaan Indonesia rakan dan saudara kami.'' Kata Kementerian.

Ketua Perhubungan Awam Polis Daerah Sulawesi Selatan E Zulpan, dalam satu kenyataan berkata bahawa kejadian itu adalah serangan bunuh diri menurut siasatan awal.

Datuk Bandar Makassar Mohammad Ramdhan Pomanto juga memaklumkan bahawa dalam serangan yang mensasarkan gereja itu, orang-orang yang berada di dalam gereja pada hari minggu dalam keadaan baik.

(IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails