Saturday, January 30, 2021

Panik! Muncul Spesies Nyamuk Baru Di Ethiopia, Penyambung Covid-19?

 


KEMUNCULAN spesies nyamuk baru, yang tidak diperhatikan di benua Afrika, di bandar-bandar Ethiopia menyebabkan panik.

Sebagai hasil penyelidikan yang dilakukan bekerjasama dengan Pusat Perubatan Universiti Radboud di Belanda dan Armauer Hansen Research Institute di Ethiopia, diumumkan bahawa nyamuk yang muncul di Afrika mempunyai hasil yang membimbangkan untuk jangkitan malaria.

Dengan menyatakan bahawa spesies tersebut menargetkan makhluk hidup dengan pendekatan agresif, Dr. dari Universiti Addis Ababa di Ethiopia. Fitsum Tadesse mengatakan bahawa jika kita bertindak dengan cepat, penyebaran dapat dicegah, tetapi jika gagal, risiko malaria akan meningkat di sebahagian besar Afrika.

Pada tahun 2019, Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) memberi amaran bahawa spesies baru sukar dibendung kerana ketahanan genetik terhadap racun perosak.

Telah diketahui bahawa terdapat kira-kira 60 spesies nyamuk yang dapat menjangkiti manusia dengan malaria dan 400 ribu orang mati akibat malaria setahun.

(IH)

5 comments:

Anonymous said...

JAuh nenar melaNcong yop...KAKAKAKAKAKAKAKAKAKAKa

Anonymous said...

klu nyamuk dapat geget kat jubo tak payah buat swap test dah... covit dan malaria skali dapat kesan..


kikikikikiki....

Anonymous said...

Azmin kata sejak dibebaskan Anwar rendah moral tak layak jadi PM. Macamana nak jaga Islam dan maruah bangsa Melayu

Hilang kepercayaan terhadap Anwar Ibrahim merupakan salah satu sebab Azmin Ali membuat keputusan meninggalkan PKR dan menyertai Bersatu.

Perkara itu dinyatakan Ahli Parlimen Gombak itu dalam pernyataan pembelaan berhubung saman yang difailkan 10 pengundi Gombak terhadapnya.

Azmin berkata, ‘amalan seksual yang tidak bermoral’ dilakukan Anwar menjadi punca dia hilang kepercayaan terhadap presiden PKR itu.

Dalam pernyataan pembelaan yang difailkan melalui firma guamannya Tetuan Zharid Nizamuddin, Azmin berkata Anwar langsung tidak berkelayakan dan bukan seorang yang sesuai untuk memimpin PKR serta menjadi perdana menteri Malaysia.



“Dakwaan ini disokong oleh beberapa dakwaan kukuh berhubung perlakuan dan/atau amalan seksual Datuk Seri Anwar Ibrahim (DSAI) yang tidak bermoral sebagai seorang beragama Islam, khususnya semenjak DSAI kembali menjadi presiden PKR dan telah bebas untuk bergerak,” katanya.

Azmin merujuk dua kes membabitkan tuduhan dibuat oleh Mohammed Yusoff Rawther mengenai serangan seksual dilakukan Anwar dan tuduhan yang sama dibuat oleh individu bernama Aidil Azim Abu Adam.

Anonymous said...

tak payah assmin kasi banyak dalil.
bangau sama bangau
pipit sama pipit
birds of same "bulu" terbang sama sama.
cuma kesian assmin, umor 56 kote dah lembik
ah jubori masih umoh boleh calit sia fool bau kari.

Anonymous said...

Bila tukang semburit tuduh org lain semburit..
Kah355x!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails