Friday, January 29, 2021

'Kami Boleh Hancurkan Israel Secepat Mungkin'...

 

1. Ancam Balas Iran ke Israel, 'Kami Boleh Hancurkan Israel Secepat Mungkin'


Iran telah mengancam akan menyerang Tel Aviv dan Haifa dalam sebarang serangan Israel.

Televisyen negara Iran mengumumkan bahawa Brigadier Jeneral Ebulfazl Syikarchi, Jurucakap Kakitangan Umum, bertindak balas terhadap serangan Ketua Umum Jeneral Israel Aviv Kochavi.

Menyatakan bahawa mereka menganggap ancaman Israel sebagai "perang psikologi" atau "kesalahan", Syikarchi berkata,

"Dalam kesalahan terkecil mereka, kami akan menembakkan pangkalan peluru berpandu yang mereka siapkan untuk menyerang Iran dan juga menghancurkan Haifa dan Tel Aviv secepat mungkin." katanya.

Dengan mengatakan bahawa program nuklear Iran benar-benar aman, kata Syikarchi berkata,

"Kami mengatakan ini bukan untuk rezim Zionis tetapi untuk seluruh dunia. Baik dalam fatwa (pemimpin agama) Ayatollah Ali Khamenei dan doktrin pertahanan Iran, kami tidak memiliki kategori untuk memproduksi, memperoleh atau menggunakan senjata nuklir.''ujarnya.

"Kami mempunyai kekuatan untuk mempertahankan Iran dan wilayahnya dengan berkesan," katanya. 

Dalam ucapannya di sebuah persidangan pada hari sebelumnya, Ketua Staf Umum Israel Kochavi mengumumkan bahawa dia telah memerintahkan tentera untuk menyiapkan rancangan operasi baru untuk mencegah program nuklear Iran.


2. Iran gesa AS batalkan sekatan tanpa syarat

TEHRAN: Iran menggesa pentadbiran baharu Amerika Syarikat (AS) membatalkan sekatan yang dikenakan oleh Donald Trump terhadap negara itu 'tanpa sebarang syarat', bagi menyelamatkan perjanjian nuklear 2015.

Gesaan itu dibuat oleh Menteri Luar Iran, Mohammad Javad Zarif menerusi satu rencana mengenai dasar luar AS serta pandangan Tehran dalam menyelamatkan perjanjian nuklear, yang diterbitkan majalah Foreign Affairs pada Jumaat.

"Pentadbiran baharu AS perlu membuat keputusan penting. Mereka boleh meneruskan dasar pentadbiran Trump yang gagal atau memilih langkah lebih baik dengan menamatkannya dan kembali semula pada perjanjian asal.

"Namun, jika Washington berkeras untuk mendapatkan konsesi, peluang ini akan hilang," katanya dalam rencana itu.

Sekatan 'tekanan maksimum' yang dilaksanakan Trump menyasarkan penjualan penting minyak dan hubungan perbankan antarabangsa Iran, yang menyebabkan ekonomi negara itu berdepan kemelesetan.

Perjanjian nuklear 2015 itu hampir musnah sejak bekas Presiden AS, Donald Trump menarik AS keluar daripadanya secara unilateral, pada 2018 dan mengenakan sekatan ketat terhadap Iran.

Perjanjian dikenali sebagai Pelan Tindakan Komprehensif Bersama yang dipersetujui oleh Iran, AS, China, Russia, Britain, Perancis dan Jerman, memastikan tiada sekatan dikenakan, jika Iran menghentikan cita-cita nuklearnya dan berjanji tidak akan membangunkan bom atom.

Iran sentiasa menegaskan negara itu hanya menjalankan program tenaga nuklear awam. - AFP


3. Kanak-Kanak Dikatakan Rancang Serang Masjid di S'pura, Ditahan.  

Seorang kanak-kanak lelaki berusia 16 tahun ditahan di Singapura kerana merancang serangan pengganas ke masjid.

Menurut berita televisyen Channel News Asia, Kementerian Keselamatan Dalam Negeri melaporkan bahawa suspek merancang untuk menyerang umat Islam di dua masjid di Singapura dengan sebilah parang pada ulang tahun serangan pengganas ke atas umat Islam di Christchurch, New Zealand pada 15 Mac 2019 .

Dalam pernyataan yang dibuat oleh kementerian, dilaporkan bahawa suspek berusia 16 tahun, yang ditahan pada bulan Disember 2020, adalah seorang Protestan berketurunan India, menjadi radikal dengan video yang dia tonton di internet dan dipengaruhi oleh penyerang Christchurch manifesto.

Dalam pernyataan itu, dinyatakan bahawa "suspek" radikal diri "mengembangkan rasa antipati yang kuat terhadap Islam".

Dinyatakan bahawa suspek, seorang pelajar sekolah menengah pertama, menonton siaran langsung serangan pengganas Christchurch dan membaca manifesto penyerang.

Dalam pernyataan bahawa suspek juga menonton video propaganda organisasi pengganas DAESH di internet, "Dia tersilap menyimpulkan bahawa DAESH mewakili Islam." pernyataan disertakan.

Dalam pernyataan itu, dikhabarkan bahawa suspek, yang memilih masjid Asyafa dan Yusuf İshak dekat rumahnya untuk serangan itu, membuat penemuan dengan memeriksa foto satelit dan jalan-jalan masjid di internet.

Serangan pengganas dengan senjata automatik dilakukan di masjid Nur dan Linwood di Christchurch, New Zealand, pada hari Jumaat, 15 Mac 2019.

Pengganas Brenton Tarrant, yang membunuh 51 orang dan mencederakan 49 dalam serangan itu, dihukum penjara seumur hidup pada bulan Ogos 2020.

(IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails