Thursday, January 07, 2021

Keganasan di AS, Pemimpin Dunia Minta Trump Hargai P/raya.

 

Penyokong Presiden AS, Donald Trump yang merusuh bertempur dengan anggota keselamatan di luar bangunan Capitol, Washington, semalam, - Foto AFP

1. Kejadian di AS, Pemimpin Dunia Meminta Trump Hargai Keputusan P/Raya

Setiausaha Jeneral NATO Jens Stoltenberg menyifatkan peristiwa di Kongres Amerika Syarikat (AS) sebagai "mengejutkan".

Stoltenberg, di akaun media sosialnya, mengenai peristiwa yang berlaku setelah para demonstran melintasi sekatan dan memasuki bangunan Kongres di Amerika Syarikat.

"Gambaran di Washington mengejutkan. Hasil pilihan raya demokratik mesti dihormati." menggunakan ungkapan tersebut.

Perwakilan Tinggi Kesatuan Eropah (EU) Joseph Borrell juga mengatakan: menyifatkan peristiwa di Washington sebagai "serangan yang belum pernah terjadi sebelumnya terhadap demokrasi AS", dia meminta penghormatan terhadap keputusan pilihan raya.

Perdana Menteri Britain Boris Johnson, "Pemindahan kuasa secara teratur dan damai sangat penting di Amerika Syarikat."

Menteri Luar Jerman Heiko Maas juga meminta "(Presiden AS Donald) Trump dan penyokongnya untuk menghormati keputusan rakyat Amerika (pilihan raya)."

Penganjur demonstrasi sokongan kepada Presiden AS Donald Trump melintasi barikade dan memasuki bangunan Kongres untuk memprotes sesi di mana keputusan pilihan raya yang diadakan pada 3 November akan diformalkan. Setelah insiden ganas yang berlaku, larangan "perintah berkurung" diisytiharkan.


2. Rusuhan Ganas Penyokong Trump di Capital, Wanita maut..

LOS ANGELES: Wanita yang maut dipercayai terkena tembakan dalam rusuhan keganasan di bangunan Capitol, Washington semalam, adalah penyokong tegar Presiden Donald Trump.

Mangsa dikenali sebagai Ashli ​​Babbitt, adalah veteran tentera dan sudah berkhidmat di Tentera Udara Amerika Syarikat (AS), menurut laporan akhbar tempatan.

"Wanita berkenaan ialah Ashli ​​Babbitt, seorang veteran 14 tahun dan berkhidmat dengan Tentera Udara AS, " lapor stesen TV San Diego, KUSI, yang memetik suami wanita itu.

"Dia adalah penyokong kuat Presiden Trump," tambah laporan itu, mengatakan wanita itu berasal dari San Diego, California.

Polis Washington mengesahkan kematian, tetapi belum mengenal pasti mangsa atau tidak memberikan perincian mengenai keadaan penembakan itu, yang kini dalam siasatan.

Wanita itu dikatakan terkena tembakan di tengah-tengah kejadian rusuhan dalam bangunan Capitol, selepas penyokong Trump yang melakukan tunjuk perasaan bertempur dengan anggota keselamatan.

Dia meninggal di tempat kejadian selepas cedera parah akibat ditembak, kata polis Washington tanpa mengulas lanjut.

Saluran TV Fox 5 melaporkan Babbitt memiliki perniagaan di San Diego dengan suaminya, yang tidak datang bersamanya ke Washington.

"Saya benar-benar tidak tahu mengapa dia memutuskan untuk melakukan ini," kata ibu mertuanya kepada stesen televisyen itu.

Babbitt mengenal pasti dirinya sebagai veteran di akaun Twitternya dan menyatakan cintanya kepada AS dan baru-baru ini mengulang ciap mesej untuk menyokong Trump dan dari mereka yang datang ke Washington untuk tunjuk perasaan semalam.

"Tidak ada yang akan menghentikan kita .... mereka boleh mencuba dan mencuba tetapi ribut ada di sini dan ia akan turun ke Washington DC dalam waktu kurang dari 24 jam .... gelap ke cahaya!," ciapan di akaun Twitternya kelmarin. 

(IH)

Hibur Hibur Sikit. Pilihan..
Album 2

2 comments:

Anonymous said...

Hormatilah gaya dan cara orang2 Amerika mengamalkan amalan demokrasi mereka. Cara mereka mungkin berbeda dengan cara ditempat2 atau dinegara2 lain!

Berdemonstrasi dengan membawa senjata berat seperti machine gun adalah suatu yang biasa2 disana!

Jangan lah ada yang cuba hendak mengajar bagaimana untuk mereka mengamalkan demokrasi tulen, ianya hak asasi rakyat, hak MUTLAK rakyat Amerika!

Anonymous said...

Bila melihat penyokong2 Trump mengepong Capitol Hill, TERINGAT akan peristiwa penyokong2 Pakatan Hancing yang diketuai parti chauvinist Dfcuk yang mengepong bangunan2 kerajaan sebaik sahaja berkuasa!

Nampak ada persamaan yakni sama2 HANCING BACIN!


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails