Tuesday, January 12, 2021

Demontrasi Covid-19 &Rasuah di Israel, 'darurat' di AS.

 

1. Demostrasi di Israel Melaungkan, 'Netanyahu, Trump telah Pergi, Sekarang Giliran Kamu'

Walaupun terdapat karantina jenis baru coronavirus (Covid-19) di Israel, ribuan orang mengadakan demonstrasi untuk menuntut pengunduran diri Perdana Menteri Binyamin Netanyahu.

Orang Israel meneruskan demonstrasi anti-Netanyahu dengan alasan bahawa mereka gagal menguruskan kes rasuah dan wabak Covid-19.

Ribuan penunjuk perasaan dari Tel Aviv, walaupun karantina Covid-19 diketatkan, berjalan di hadapan kediaman Perdana Menteri di jalan-jalan Yerusalem Barat dengan bendera dan sepanduk yang mereka bawa.

Para demonstran memakai kaos dengan tulisan "Perdana Menteri Jenayah", merujuk kepada Netanyahu, sering melaungkan "Bibi (Netanyahu) pulang". "(Presiden AS Donald) Trump telah pergi, giliran anda (Netanyahu) adalah giliran anda," dan para demonstran yang membawa sepanduk yang mengatakan "Pergi" memanggil Netanyahu untuk mengundurkan diri.

Di Israel, yang telah dipengaruhi oleh gelombang ketiga dalam wabak Covid-19 dan di mana pengangguran meningkat secara beransur-ansur, demonstrasi terhadap Netanyahu telah berlanjutan selama 29 minggu.


2. Trump Isytiharkan Darurat untuk Majlis Pelantikan Joe Biden

Presiden Amerika Syarikat (AS) Donald Trump mengisytiharkan "darurat" di Washington DC untuk majlis pelantikan Joe Biden, presiden baru negara itu, pada 20 Januari.

Rumah Putih membuat kenyataan bahawa Trump mengisytiharkan "darurat" untuk membuat persiapan yang diperlukan untuk majlis pelantikan Biden pada 20 Januari.

Dalam kerangka darurat, Trump menugaskan Agensi Pengurusan Kecemasan Persekutuan (FEMA) Kementerian Keselamatan Dalam Negeri untuk memenuhi semua keperluan mendesak yang diperlukan.

Berpuluh-puluh ribu penunjuk perasaan yang menyokong Trump berkumpul di Taman Negara Washington pada 6 Januari dan berarak ke Kongres AS.

Sekumpulan demonstran yang melintasi sekatan polis memasuki Kongres dan gambar-gambar yang menimbulkan kemarahan di negara itu muncul.

Dalam rusuhan itu, 5 orang, salah seorang daripadanya adalah polis, meninggal dan unit Pengawal Nasional AS dihantar ke Kongres untuk melerai insiden tersebut.

Berikutan peristiwa itu, Presiden Dewan Rakyat Demokrat Nancy Pelosi meminta Naib Presiden AS Mike Pence untuk memecat Trump berdasarkan Artikel 25 Perlembagaan kerana menghasut peristiwa tersebut.

Demokrat menyerahkan draf resolusi untuk memulakan proses pemaknaan terhadap Trump hari ini.

(IH)

1 comment:

Anonymous said...

Beza dharurat amerika dgn malaysia. Amerika sebab bekas presiden tak terima kekalahan. Kat malaysia pulak, nak rampas kuasa dan nak bergabung dengan dap.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails