Thursday, January 14, 2021

Perkembangan Di Iraq, Iran dan Arab Saudi..

 

1. Kilang Minyak Terbesar di Iraq Mulakan Pengeluarannya Selepas Jeda 7 Tahun

Baiji, kilang minyak terbesar di bandar Salahuddin di Iraq, yang musnah akibat serangan organisasi pengganas Daesh, memulakan pengeluarannya selepas jeda 7 tahun.

Menurut kenyataan bertulis yang dibuat oleh Kementerian Petroleum Iraq, pembaikan Baiji Petrol Refinery telah selesai.

Dalam kenyataan itu, Kementerian menyampaikan bahawa 70 ribu tong minyak setiap hari mula dihasilkan di Baiji, yang terkenal sebagai kilang terbesar di negara ini.

Kilang itu menghasilkan 280 ribu tong minyak sehari sebelum organisasi pengganas Daesh menyerang dan usaha untuk meningkatkan pengeluaran telah dimulakan.

Kilang yang memenuhi keperluan bahan bakar sebahagian besar negara itu, dirampas oleh Daesh pada bulan Jun 2014.

Baiji, yang dihancurkan oleh pengganas, telah dikawal semula oleh pasukan keselamatan Iraq pada tahun 2015.


2. Iran, 'Kembalinya AS ke Perjanjian Nuklear tidak Cukup'

Iran mengatakan bahawa kembalinya Amerika Syarikat (AS) ke perjanjian nuklear tidak cukup, sekatan harus dicabut terlebih dahulu.

Menteri Luar Negeri Javad Zarif yang Bercakap kepada laman berita "khamenei.ir" milik pejabat Ali Khamenei, pemimpin agama Iran, ditemukan membuat penilaian mengenai perjanjian nuklear yang disebut Pelan Tindakan Bersama Komprehensif (COAP) yang ditandatangani pada tahun 2015 antara Iran dengan  5 anggota tetap Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNSC) (AS, UK, Perancis, China, Rusia) dan Jerman .

Zarif,

"Pentadbiran AS mengenakan sekatan lama dan sekatan baru setelah meninggalkan perjanjian nuklear. Tujuan perjanjian nuklear adalah pencabutan sekatan itu. Hari ini, tidak cukup bagi Amerika Syarikat untuk kembali ke perjanjian itu sahaja, ia mesti mencabut sekatan itu." katanya.

Persoalan mengenai keinginan AS untuk merundingkan beberapa isu seperti peluru berpandu Iran untuk kembali ke perjanjian, Zarif berkata, "AS tidak mempunyai hak seperti itu. Pertama sekali, subjek perjanjian yang ditandatangani dengan 5 + 1 negara adalah mengenai aktiviti nuklear, bukan peluru berpandu. Masalah ini adalah garis merah kami. " jawapan yang diberikan.

Zarif, yang menyatakan bahawa Iran akan kembali pada komitmennya ketika Joe Biden, Presiden AS yang baru, yang akan mengambil alih jawatan pada 20 Februari, kembali ke perjanjian nuklear, dengan mamanggil  5 + 1 negara yang menandatangani perjanjian itu,

"Kami telah sepakat dalam suatu hal. Kami tidak akan berunding lagi. Biarkan mereka berhenti membuat tuntutan setiap hari." ujarnya.

AS menarik diri dari perjanjian itu setelah Donald Trump terpilih sebagai presiden dan memulakan semula sekatan ke atas Iran. Iran telah mengumumkan bahawa dia telah menangguhkan semua komitmennya yang berpunca dari perjanjian yang menentangnya.

Agensi Tenaga Atom Iran mengumumkan pada hari Selasa, 5 Januari, bahawa mereka memperkaya uranium dengan kemurnian 20 peratus di kemudahan nuklear di Fordo di bawah pengawasan pemeriksa Badan Tenaga Atom Antarabangsa (IAEA).


3. Arab Saudi akan Membina Eko-Kota 'Bebas Kereta, Bebas Jalanan dan Bebas Karbon'

Arab Saudi, pengeksport minyak mentah terbesar di dunia, mengumumkan akan membina eko-kota "bebas kereta, bebas jalanan dan bebas karbon" di kota mega NEOM, sebuah projek raksasa $ 500 bilion.

Bercakap dengan televisyen negeri, Putera Mahkota Mohammed bin Salman membuat persembahan mengenai rancangan wilayah yang disebut "The Line".

Dalam ucapannya, Putera Mahkota mengatakan, "Kami berbicara tentang sebuah kota dengan panjang 170 kilometer dan populasi 1 juta", dan menyatakan bahawa alam akan dilindungi 95 persen.

Pemimpin ekonomi terkemuka dunia Arab, yang merupakan antara negara yang paling mencemarkan,


"Kita perlu mengubah konsep bandar konvensional menjadi konsep kota futuristik," katanya.

Dalam pembentangannya, Putera Mahkota juga menunjukkan padang pasir dan pemandangan laut yang dihasilkan komputer.

Pembinaan projek raksasa, yang dimulai untuk mempelbagaikan ekonomi kerajaan hanya berdasarkan pendapatan minyak, akan dimulai pada kuartal pertama tahun ini.

Projek ini diharapkan dapat mempekerjakan 380,000 orang dan menyumbang sekitar 48 bilion dolar untuk Produk Domestik Kasar Arab Saudi.

(IH)


IHtv

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails