Monday, January 04, 2021

Abu Bakar Ba'asyir, Bebas Dari Penjara Indonesia Jumaat ini.

 

Abu Bakar Ba'asyir, Bebas Dari Penjara Indonesia Jumaat ini.

Bandung: Tertuduh 'banduan keganasan', Abu Bakar Ba'asyir, akan dibebaskan murni minggu ini atau Jumaat, 8 Januari 2021. Selama hukuman 15 tahun, Ba'asyir dikatakan telah menerima pengampunan selama 55 bulan.

"Dia dijatuhi hukuman 15 tahun. Setelah menerima pengampunan selama 55 bulan," kata Ketua Kementerian Hukum dan Hak Asasi Manusia Jawa Barat, Imam Suyudi di kantor Kementerian Hukum dan Hak Asasi Manusia Jawa Barat, Jalan Jakarta, Kota Bandung, Ithnin (4/1/2021).

Imam mengatakan Ba'asyir menerima pelbagai pengampunan. Pengampunan yang diterima Ba'asyir adalah dalam bentuk pengampunan umum hingga pengampunan penyakit berpanjangan.

"Umum, puluhan tahun, pengampunan khas, Idul Fitri dan pengampunan penyakit yang berpanjangan," kata Imam.

Menurut Imam, semasa menjalani hukumannya, Ba'asyir sudah menjalani hukuman sesuai dengan ketentuan. 

"Dia telah melayani kejahatan dengan baik, dan mengikuti semua prosedur SOP untuk pelaksanaan pembinaan keamanan di penjara keamanan maksimum, Gunung Sindur dan telah melalui proses jenayah. Kami akan membebaskan hari Jumaat," katanya.
"Jika dia dibebaskan dengan murni, jika pengampunan adalah hak, mereka tetap akan mendapatkannya," kata Imam menambahkan.

Abu Bakar Ba'asyir sendiri pasti akan bebas minggu ini atau Jumaat, 8 Januari 2021 dari Penjara Gunung Sindur. Dia bebas setelah menjalani hukuman murni 15 tahun penjara. (IH)

IHtv

2 comments:

Anonymous said...

Yg pamer gambo komunis, pemilik premis eloknya dipenjarakan. Kerana timbulkan ketegangan kepada penduduk asal negara ini dan bersifat perkauman.

Anonymous said...

Yg pamir gambo komunis tu, nape Mca yg lompat? Ke tokey kedai tu org mca yg disokong Pas??

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails