Thursday, September 10, 2020

Myanmar: 'Tembak semua orang...' Afghan: Naib Presiden Dibom..

Pengakuan Tentera Myanmar, Kami Mendapat Perintah, 'Tembak Semua Orang yang anda Lihat dan Dengar'

1. 'Tembak semua orang yang kamu lihat dan dengar' Pengakuan Tentera Myanmar, Kami Mendapat Perintah.

Dua askar tentera Myanmar mengaku membunuh orang Islam Arakan, menguburkan mereka di kubur besar dan memperkosa wanita.

Menurut berita New York Times, dua askar yang melarikan diri dari Myanmar bulan lalu dibawa ke The Hague, Belanda, di mana Mahkamah Jenayah Antarabangsa (ICC) terletak semalam, di mana penyiasatan terhadap jenayah terhadap kemanusiaan yang dilakukan oleh Myanmar dilakukan.

Para tentera, yang pernyataan videonya diambil di sini, menyatakan bahawa mereka mengambil bahagian dalam pembunuhan dan pengebumian umat Islam Arakan di daerah Buthidaung dan Maungdaw di negeri Arakan.

Kenyataan mereka menyokong dakwaan meluas bahawa tentera Myanmar berusaha membasmi umat Islam Arakan.

"Tembak semua orang yang anda lihat dan dengar", Myo Win Tun, 33 tahun, salah seorang tentera yang memberi kesaksian, dari pangkalan mereka pada bulan Ogos 2017. mengumumkan bahawa dia telah menerima pesanan itu.

Myo Win Tun mengatakan bahawa dia mematuhi perintah ini dan mengambil bahagian dalam pembunuhan 30 orang Muslim Arakan dan pengebumian mereka di kubur besar berhampiran stesen pangkalan dan pangkalan tentera.

Myo Win Tun, yang mengakui bahawa mereka mengebumikan 8 wanita, 7 kanak-kanak dan 15 lelaki di sebuah kubur,

"Kami menembak semua orang tanpa diskriminasi. Kami menembak lelaki Muslim di dahi mereka dan mendorong badan mereka ke lubang dengan kaki kami." katanya.

Myo Win Tun juga mengaku merogol seorang wanita.

Myo Win Tun, yang mengakui bahawa dia telah mendiskriminasi orang-orang Muslim Rohingya, mengatakan bahawa Kolonelnya Than Htike memerintahkan mereka untuk "menghancurkan orang-orang Islam Arakan".

Myo Win Tun berkata, "Saya mengambil bahagian dalam pembunuhan dan pengebumian 30 kanak-kanak, wanita dan lelaki Muslim yang tidak bersalah." menggunakan ungkapan tersebut.


2. Afghanistan: Naib Presiden Cedera Tangan, Selamat Dari Letupan Bom.

 Afghanistan, Naib Presiden Selamat Dari Letupan Bom

Amrullah Saleh, Naib Presiden Afghanistan, cedera pada tanggannya dalam serangan ke atas konvoi kenderaannya.

Jurucakap Kementerian Dalam Negeri Afghanistan Tariq Aryan memberitahu media bahawa serangan itu dilakukan ketika kenderaan rasmi Amrullah Saleh sedang melintasi wilayah Taimani di ibu kota Kabul.

Jurucakap Aryan menyatakan bahawa Saleh selamat dari serangan dengan cedera di tangannya, Aryen menyatakan bahawa berdasarkan penentuan pertama, 2 orang kehilangan nyawa dan 12 orang cedera.

Sementara itu, Naib Presiden Amrullah Saleh dalam kenyataannya menerusi akun media sosialnya, menyatakan bahawa "tangannya cedera dalam serangan itu dan bahawa serangan semacam itu tidak dapat menghalang perjuangannya (melawan keganasan)".

Tingkap bangunan di sekitarnya pecah akibat kerasnya serangan itu, semua jalan menuju ke tempat kejadian ditutup untuk lalu lintas.

Belum ada yang mengaku bertanggungjawab atas serangan itu. (IH)


Hibur Hibur Sikit

11 comments:

Anonymous said...

Di waktu puak kafir harbi buddha Myanmar dan rejim pengganas Myanmar sibuk merogol, menyiksa dan membunuh umat Islam, puak kafir Myanmar hidup bebas mencari rezeki di Msia.

Mengapa kerajaan Msia tidak menghalau mereka balik ke Myanmar Di waktu saudara mara mereka sibuk membunuh umat Islam di Myanmar ?

Anonymous said...

Rejim Afghanistan adalah boneka rejim Amerika Syarikat yang telah memusnahkan sebilangan negara umat Islam seperti Libya, Iraq, Afghanistan , Taman, Syria dll dan membunuh berjuta umat Islam.

Maka rejim Afghanistan adalah rejim haram yang bersekongkol dengan Amerika membunuh umat Islam.

Anonymous said...

Di negara kita pula, parti kafir harbi Dajjal Action Party dan khadam munafik liberalnya menyokong pengganas komunis Bintang Tiga dan PKM dan menghina Islam dan menindas umat Islam.

Anonymous said...

Yaaa...tu psl lebai bahlol Pastaik tak laksanakan hudud dan ruu355 yg dlu sibuk terpekik terlolong!

Anonymous said...

RBA 1:36 hanya pandai memaki hamun dan mencipta pelbagai fitnah untuk memburuk-burukkan perjuangan Islam kerana perjuangan Islam menghalang dan menentang perjuangan parti kafir harbi Dajjal Action Party yang berusaha menegakkan ketuanan kafir harbi dan industri dosa besar seperti judi dan arak Yang boleh memusnahkan moral atau akhlak masyarakat.

Puak RBA mahu lebih ramai pemandu kafir yang mabuk melanggar umat Islam yang tidak bersalah dll.

Maka tidak hairanlah puak RBA ternakan gonna end menentang Hudud Dan RUU355.

Nampaknya upah dedak cap roket adalah lebih penting kepada puak RBA berbanding dengan kesejahteraan rakyat.

Anonymous said...

So bila nak laksanakan Hudud?

Anonymous said...

Tunggu jerr YB tokong jadi PM..

Unknown said...

Kesian kat RBA..tunggu mati baru tau azab neraka...

Anonymous said...

Rosmah Bean Army ye? Ko dpt elaun??

Anonymous said...

Laa..rupanya penganut Pas bingai sokong tokong jd PM. Kah355x!

Anonymous said...

Ada bulti ker dap sokong PKM.
PKM masih wujud ker kt Malaysia ni?
Jika ada,report lah

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails