Tuesday, September 08, 2020

Inonesia, Muslim Arakan, Jepun, Turki &Libya...

 Indonesia, ' Umat Muslim Arakan Berada Dilaut Selama 7 Bulan'

1. Indonesia, 'Umat Muslim Arakan Berada Di Laut Selama 7 Bulan'. M'sia/Thailand Tolak.

Telah ditentukan bahawa 297 Muslim Arakan yang diselamatkan di provinsi Aceh di Indonesia telah berada di laut selama 7 bulan.

Koordinator Wilayah Pesuruhjaya Tinggi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu untuk Pelarian (UNHCR) Oktina menyatakan bahawa pencari suaka Arakan yang sampai di bandar Lhokseumawe di provinsi itu dengan kapal kayu mereka telah berada di laut selama 7 bulan.

Oktina menyatakan bahawa 297 Muslim Arakan, termasuk 181 wanita dan 14 kanak-kanak, kelelahan dan beberapa pencari suaka dimasukkan ke hospital untuk kawalan perubatan.

Pegawai daerah juga menyatakan bahawa pekerjaan telah mulai memenuhi keperluan asas pelarian yang ditempatkan sementara di bangunan Pusat Latihan Vokasional di kota.

Chris Lewa, pengarah organisasi hak asasi manusia "The Arakan Project", menyatakan bahawa mereka yang sampai di Aceh adalah kumpulan pengungsi terbesar ke Indonesia sejak 2015.

Lewa berkongsi maklumat bahawa kerajaan Malaysia dan Thailand menolak pencari suaka dari Bangladesh untuk pergi ke Malaysia pada akhir Mac atau awal April kerana jenis baru coronavirus (Covid-19).

Pada 24 Jun, 94 nelayan Muslim Arakan diselamatkan oleh nelayan yang diseret di laut dari Pantai Seunuddon di Aceh kerana kapal mereka rosak.

2. Taufan di Jepun, 8 Juta Dipindahkan

Penggera Taufan di Jepun, 8 Juta Orang Dipindahkan

Sementara 17 orang cedera akibat taufan Haishen, yang mempengaruhi seluruh wilayah Kyushu di barat daya Jepun, lebih dari 8 juta orang diminta untuk berpindah wilayah tersebut.

Menurut agensi Kyodo, terhadap taufan Haishen, panggilan evakuasi dibuat di 5 negeri di utara dan 2 di selatan.

Pegawai Agensi Meteorologi Jepun (JMA) meminta penduduk mengambil langkah berjaga-jaga maksimum terhadap hujan lebat, angin kencang dan gelombang ribut.

Sementara 17 orang cedera di Kagoshima, Kumamoto, Miyazaki dan Nagasaki, 142,000 kediaman tidak berfungsi. Perintah meminta pemindahan untuk lebih daripada 8 juta orang di Kyushu.

Perbandaran Miyazaki mengumumkan bahawa kapasitas pusat-pusat pertemuan kecemasan penuh 50 peratus, dan lebih banyak orang tidak dapat diterima dalam ruang lingkup langkah-langkah jarak sosial yang diambil terhadap jenis baru coronavirus (Covid-19).

Kementerian Infrastruktur, menjelaskan bahawa untuk berjaga-jaga terhadap banjir, mrereka telah mengeringkan air 73 empangan di 11 negeri dan mereka takut limpahan Sungai Kuma, yang menyebabkan banjir yang membunuh 14 orang pada bulan Julai.

Syarikat Jepun seperti Toyota, Nissan dan Sony, yang mempunyai pelaburan di wilayah Kyushu, mengumumkan bahawa mereka menutup sementara kemudahan pengeluaran mereka untuk keselamatan pekerja mereka.

SoftBank dan KDDI, salah satu pengendali mudah alih, menyatakan bahawa komunikasi terganggu kerana pemadaman elektrik di Kagoshima dan Okinawa dan kegagalan kabel menghubungkan stesen pangkalan.

Japan Airlines dan All Nippon Airways (ANA) mengumumkan bahawa lebih daripada 300 penerbangan ditangguhkan di rantau ini, Kyusu Railway dan West Japan Railways mengumumkan bahawa perkhidmatan kereta api akan ditangguhkan sementara pada beberapa ketika.

Taufan Haishen dijangka melakukan perjalanan ke utara dari pantai barat Jepun ke Semenanjung Korea dalam seminggu.

Taufan Haishen juga mempengaruhi Ulsan di utara bandar pelabuhan Korea Selatan Busan.

Menurut berita agensi Yonhap, Pejabat Meteorologi Korea mengumumkan bahawa Haishen mula menghantam daratan kira-kira 30 kilometer di barat daya Ulsan.

Diberitahu bahawa kelajuan angin maksimum Haishen, yang diharapkan dapat menyebabkan hujan lebat di wilayah ini, mencapai 126 kilometer per jam.

Haishen, yang menyebabkan pemadaman elektrik, pembatalan penerbangan dan pengungsian lebih dari 900 penduduk, dijangka kehilangan kesannya dalam 24 jam dan tergolong dalam kategori ribut tropika.

3. Erdoğan:"Dalam Wabak, Kita Tidak Biarkan Sistem Kesihatan Kita Runtuh atau Ekonomi Kita Berhenti"

Erdoğan:"Dalam Wabak, Kita Tidak Membiarkan Sistem Kesihatan Kita Runtuh atau Ekonomi Kita Berhenti"

Presiden Turki, Recep Tayyip Erdoğan mengatakan bahawa selama wabak jenis baru coronavirus (Covid-19), Turki tidak membenarkan sistem kesihatan runtuh ataupun berhentinya ekonomi. 

Presiden Erdoğan bercakap di Pusat Kongres dan Kebudayaan Millet Beştepe pada Majlis Promosi Insurans Turki.

''(Insurans Turki/Insurance of Turkey) Aktiviti enam institusi modal awam kami, yang saling melengkapi, berkumpul di bawah satu bumbung, ini akan meningkatkan produktiviti syarikat, mengurangkan kos, dan membawa dinamisme baru untuk sektor ini. " Katanya.

Presiden Erdoğan berkata, "Insurans Turki, industri insurans kami, saya berharap dapat memuncak dalam persaingan global."

"Banyak negeri tidak bersedia menghadapi wabak ini. Negara-negara yang lebih unggul daripada kami dari segi kewangan menghadapi masalah dalam banyak aspek keselamatan dan kesihatan awam. Dunia telah memasuki era baru di mana tidak ada yang sama seperti yang terdahulu. " Kata Presiden Erdoğan mengenai wabak Covid-19.

Presiden Erdoğan menyatakan bahawa semakan ke bawah dibuat dalam ramalan pertumbuhan global, dan ekonomi utama seperti Amerika Syarikat (AS), Jerman, Jepun dan Inggeris telah digegarkan oleh kesan wabak itu.

"Memang benar bahawa kita telah terpengaruh secara negatif oleh proses ini, tetapi dibandingkan dengan negara-negara lain, kita telah berjaya mengekalkan kesan ini ke tahap minimum." Katanya.

Presiden Turki Erdoğan menyatakan bahawa pada masa ketika pelaburan di seluruh dunia berhenti, mereka mempercepat pelaburan mereka dan menempatkan ekonomi Turki semula ke landasan.

Erdoğan menyatakan bahawa wabak ini membuka peluang baru dan mereka akan keluar dari proses ini dengan mengukuhkan ekonomi bersama dengan bidang lain.

4. Libya: Seorang Tentera Turki Mati Syahid..


Seorang Tentera Turki Mati Syahid akibat Serangan Pengganas di Syria

Seorang tentera Turki yang cedera akibat serangan pengganas di wilayah Idlib di Syria, telah mati syahid.

Salam kenyataan bertulis, Kementrian Pertahanan Nasional Turki menyatakan bahawa seorang tentera yang cedera akibat serangan yang dianjurkan oleh pengganas telah dihantar ke hospital, tetapi dia mati syahid walaupun semua campur tangan.

''Kami memohon rahmat Tuhan bagi martir kami yang kehilangan nyawa dalam insiden... Menenggelamkan kami dalam kesedihan dan kepedihan mendalam ini, kami menyampaikan takziah dan memohon kesabaran kepada keluarganya yang berduka, kepada Angkatan Bersenjata Turki dan kepada bangsa kami yang mulia." Kata Kementerian.

Menteri Pertahanan Nasional Hulusi Akar juga mengeluarkan pesan takziah untuk Koperal Pakar Infantri yang mati syahid, Serdar Aslan.

Erdoğan-PM Libya Bincang Langkah  Lindung Hak Turki dan Libya di Mediterranean Timur

Erdoğan-PM Libya Bincangkan Langkah yang akan Melindungi Hak Turki dan Libya di Mediterranean Timur

Presiden Turki, Recep Tayyip Erdoğan menerima Perdana Menteri Libya Fayez Mustafa al-Sarraj.

Penerimaan di Vahdettin Mansion di Istanbul, yang berlangsung selama 2 jam 35 minit, ditutup kepada akhbar.

Menurut kenyataan yang dibuat oleh Direktorat Komunikasi mengenai penerimaan Perdana Menteri Libya Fayez Mustafa al-Sarraj oleh Presiden Erdoğan, perkembangan di Libya, hubungan dua hala dan isu-isu serantau dibincangkan.

"Pertemuan yang berkesan telah berlaku antara Presiden kami dan Encik Fayez al-Sarraj  yang akan menyumbang kepada keamanan, keselamatan dan kesejahteraan rakyat Libya dan memperkukuhkan hubungan dua hala. Dalam pertemuan itu, Presiden Erdoğan menyatakan bahawa Turki akan terus berada dalam perpaduan dengan kerajaan Libya yang diakui oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), dan mengulagi lagi bahawa keutamaan Turki adalah melindungi perpaduan politik dan integriti wilayah Libya agar segera mencapai kestabilan.'' Kata kenyataan itu.

Presiden Erdoğan menekankan bahawa kedamaian dan ketenangan yang akan dicapai di Libya akan menguntungkan seluruh wilayah, terutama negara-negara jiran dan Eropah, beliau menekankan bahawa masyarakat antarabangsa juga mesti menunjukkan sikap berprinsip ke arah ini.

Dalam pertemuan itu, hal-hal yang dilaksanakan untuk mengukuhkan kerjasama dalam kerangka memorandum persefahaman yang ditandatangani Turki dengan kerajaan yang sah di Libya, serta langkah-langkah yang akan melindungi hak-hak Turki dan Libya di Mediterranean Timur juga telah dievalusi.

(IH)

Hibur Hibur Sikit

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails