Monday, September 07, 2020

PH S'gor lagi, Projek RTB S/Pelepas Pampasan RM390,000. Main Politik?

 

PAS akan lapor SPRM

KUALA LUMPUR: PAS akan melaporkan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berkaitan isu pelaksanaan projek Rancangan Tebatan Banjir (RTB) Sungai Pelepas melibatkan perobohan kediaman penduduk Desa Subang Perantau 2, hari ini.

Menurut Yang di-Pertua PAS Kawasan Sungai Buloh, Dr Zaharudin Muhammad berkata, kemungkinan besar terdapat permainan politik licik dalam projek RTB berhubung beberapa perkara yang cuba diselindungkan.

Antaranya ialah penerimaan bayaran pampasan (ex-gratia) yang tidak telus kepada penduduk yang terjejas.

“Jumlah pampasan yang dicatatkan oleh pejabat tanah bernilai lebih daripada RM390,000, tetapi jumlah yang diterima oleh penduduk hanya RM240,000 sahaja.

“Malah, kerajaan negeri memberikan tempoh selama seminggu sahaja bagi menjelaskan cek yang telah diberikan.

“Kemudian, penduduk dipaksa untuk menandatangani surat akur janji dan salinannya tidak diberikan kepada penduduk,” ujar Zaharudin dalam satu sidang media di Pusat Sumber dan Komuniti, Desa Subang Perantau 2, di sini, semalam.

Katanya, lebih mengejutkan pihak kerajaan negeri mempamerkan sikap kesamsengan apabila mengganggu proses penduduk dalam mencari jalan penyelesaian bagi isu tersebut.

“Sepatutnya pihak tertentu itu mengugut juru ukur yang telah melencongkan pelan sungai sehingga mengganggu tanah penduduk tetapi sebaliknya yang berlaku, juru ukur yang diupah penduduk pula yang diugut.

“Contohnya, katakanlah dengan nilai RM1 juta yang diminta oleh juru ukur untuk buat semula pengukuran, kerajaan negeri boleh ugut dia dengan tidak akan memberikan projek kepada mereka, tetapi berlaku sebaliknya.

“Isu lain ialah kalau wang tersebut diperuntukkan oleh pihak kerajaan negeri bagi mengupah juru ukur, pihak Kementerian Alam Sekitar dan Air (KASA) telah sediakan perkhidmatan tersebut secara percuma, jadi apa isunya?,” soalnya.

Zaharudin menambah, di peringkat PAS pusat juga tidak putus-putus membantu penduduk untuk meyakinkan pihak kerajaan negeri agar memilih jalan penyelesaian yang terbaik buat penduduk di situ.

“Saya rasa dalam seminggu tidak kurang daripada tiga kali kami (Dr Zaharudin dan Dr Zuhdi) turun naik untuk berjumpa dengan pihak kerajaan negeri supaya memilih pilihan yang kedua iaitu melebarkan sungai di bahagian tanah Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS).

“Kami sudah teliti segala impak dan kesannya terhadap alam sekitar dan sungai tersebut dari segi profesionalnya, arkiteknya dan pengukurannya, semuanya tiada masalah,” katanya.

Jelasnya, walaupun acap kali ditekankan hal yang sama, kerajaan negeri Selangor tetap berkeras untuk melencongkan laluan sungai ke kediaman penduduk dan menjejaskan hampir 19 buah keluarga.

Katanya, pihaknya tekad untuk menyokong dan membantu kerana prihatin akan nasib orang Melayu dan Islam yang teraniaya oleh pemerintahan kerajaan negeri.

“Kalau orang ceroboh tanah kerajaan, kami tak akan sokong tapi isu penduduk ini, kesnya lain kerana mereka sudah duduk dari tahun 1990an, sudah lama.

“Mereka dirikan rumah sebelum Tun Mahathir ubah beberapa undang-undang berkaitan tanah, ketika itu budayanya berbeza, jika mahu mohon tanah kerajaan, maka tapak rumah harus dibina terlebih dahulu, selagi mana tanah itu bukan milik sesiapa dan tidak digazetkan kepada sungai.

“Maka, dari segi Undang-undang Islam, mereka berhak ke atas tanah tersebut tetapi oleh kerana Land Acquisition Act diubah beberapa kali yang menyebabkan kuasa mutlak itu ada pada kerajaan sekarang dan rakyat yang menetap daripada tahun 1990an dan ke atas dinafikan haknya,” ucapnya.

Jelas Zaharudin, pihak kerajaan negeri juga seolah-olah tidak mengambil berat dan perhatian terhadap keluhan penduduk di situ.

“Menteri Besar Selangor tak turun pun tengok sungai dan keadaan sebenar persekitaran di situ, setakat datang naik kereta pada waktu malam maka beliau tak jelas akan isu tersebut.

“Bila saya tengok pelan dan lihat kawasan dengan teliti, saya tahu isu ini sebenarnya boleh mendapat pembelaan kepada penduduk,” ujarnya. – HARAKAHDAILY 4/9/2020

Hibur Hibur Sikit
Baik didengar oleh perasuah-perasuah!!

8 comments:

Anonymous said...

DAP jahat,
Dah lama DAP perintah Kelantan, masalah air (lebih 30 tahun) dibiarkan.
Adakah DAP minta Allah SWT selesaikan masalah air Kelantan
atau DAP memang bodoh memerintah....

Anonymous said...

September 7, 2020 at 11:24 PM Delete
Lagi, jilat juboq tak basuh meroyam.
Hii Jijik Hiiii

Anonymous said...

Yang jahat itu DAP.
Yang baik tu PAS.
Yang rajin meniaga tu DAP.
Yang tunjuk pelir kat bini orag tu PAS.

Anonymous said...

Yang tunjuk pelir kat bini orag tu PAS.
September 8, 2020 at 12:47 AM

Inilah contoh tuduhan lucah tanpa bukti oleh RBA DAP yang diulang-ulang.

Penjelasan:
Ha ha ha 22 bulan perintah menipu saja.. Inilah akibatnya, ikut group Jilat juboq tak basuh, habis keturunan keluarga jadi jauh dari agama, jadi rosak. Kini terpaksa kuncu-kuncunya meroyan. Dan teruskan meroyan, hina ulama. Terus ulang-ulang tuduhan basi, idea baru dari tokey kulupnya dah habis, tak laku lari.

Memang puak-puak munafik atau anti Islam ada sepanjang zaman.. Ya, kita tahu, masih ada puak anjing kurap jilat juboq gian end meneruskan hasut ganggu.. Tak usah menyamar le, orang kenal mana penjilat juboq kapiaq gian end.

Kesian, masih jadi barua DAP lagi. Kesian. masih lagi mahu ikut hukum rimba. jadi hantu berpuaka. Masih tak tamadun. Jadi peluloq juboq tak basuh, si kulup gian end, barua pecacai yang patut di hukum sula atau rejam kerana pembelot. Mana lagi geng puaka rimba, tulang besi, budak kampung dan babi-babi buta tu..

Bertaubatlah.. tak besar mana umpan mata kail dedak itu. Takde idea.. masih ulang bende sama. Miskin segala.. padanlah jadi barua.. DAP macam cicak penyet, kering, kepala terapit pintu, terkepit. Ekornya luruh jatuh terkodek-kodek. Terkodek itulah suara bunyi bising penjilat, peluluq juboq tak basuh si kulup gian end. hi hi hi . Tak malu muka tembok pungkok babi..

Jilat Juboq gian end.. Jilat Juboq gian end.. Jilat Juboq gian end.. Mereka bangga disebut macam tu.
huuuuu. manusia berjiwa hamba manusia..
Hai manusia....... kembalilah kepada Tuhanmu.... Tuhan Maha Penerima taubat!!

Anonymous said...

Bila mahkamah Pahang nak keluarkan arahan untuk merobohkan pokok2 durian yang ditanam ditanah2 kerajaan yang dicerobohi!

Ramai sedang memerhati! Nak tengok rule of law atau rule of jungle?



Anonymous said...

Akan lapor rupanya..igtkan dah lapor sprm.

Anonymous said...

RBA 11:24 akan tetap menyalahkan PAS jika ribut melanda Amerika, banjir melanda Arab Saudi, gunung Everest runtuh, tsunami berlaku di Jepun, Bintang berlanggar di langit, covid-19 berlaku Wuhan dll kerana RBA diupah dedak cap roket oleh gonna kepala bapak kafir harbi biaDAP.

Anonymous said...

Yang kencing rakyat itu biaDAP
Yang melingkupkan tabung umat Islam itu biaDAP
Yang makan rasuah banglo itu biaDAP
Yang makan rasuah terowong itu biaDAP
Yang melingkupkan ekonomi negara itu nobita kepala bapak biaDAP
Yang menyamun peruntukan untuk sekolah Melayu dan sekolah Islam itu gonna end.
Yang hina Islam itu biaDAP

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails