Sunday, September 06, 2020

Mengutuk Sekeras-kerasnya Sweden &Kashmir/India.

 Indonesia Mengutuk Keras Pembakaran Al-Quran dan Charlie Hebdo

1. Indonesia Kutuk Keras Bakar Al-Quran &Charlie Hebdo. 

Indonesia mengutuk sekeras-kerasnya tindakan membakar dan menghancurkan Al-Quran di Sweden dan penerbitan semula karikatur Nabi Muhammad oleh majalah Perancis Charlie Hebdo.

Menteri Luar Indonesia, Retno Marsudi menekankan bahawa tindakan provokatif ini melemahkan toleransi di kalangan masyarakat beragama, dan telah melukai beratus-ratus juta umat Islam di seluruh dunia.

Menggariskan bahawa tindakan ini bertentangan dengan prinsip dan nilai-nilai demokrasi, Menteri Retno Marsudi juga bertindak balas terhadap provokasi penyokong ahli politik anti-Islam Denmark Rasmus Paludan untuk membakar Al-Quran di Sweden pada 28 Ogos.

Sebelum perbicaraan pada hari Rabu mengenai serangan pengganas yang dialami Charlie Hebdo di ibu kota Paris pada Januari 2015, terlihat ia menjadikan karikatur yang menghina Nabi Muhammad sebagai sampul halaman barunya. 

2. Pertempuran Di Jammu Kashmir, 3 Pembela Kemerdekaan Maut

Pertempuran di Jammu Kashmir, Tiga Pemberontak Maut

Tiga daripada pembela kemerdekaan, yang bertempur dengan pasukan keselamatan di wilayah Jammu Kashmir di India, mati.

Tiga pengawal keselamatan, termasuk seorang mayor, cedera dalam pertempuran itu.

Menurut berita pada akhbar India, pertempuran berlaku antara pasukan keselamatan dan pembela kemerdekaan di rantau Baramulla.

Tiga yang terbunuh dalam pertempuran itu, seorang mayor dan tiga pengawal keselamatan cedera.

Dengan pindaan perlembagaan yang diadopsi pada 5 Ogos 2019, India menghapus status hak istimewa Jammu Kashmir, menghapuskan pentadbiran negara dan membahagikan wilayah itu menjadi dua Wilayah Kesatuan yang terpisah yang dihubungkan dengan pusat tersebut.

Berikutan keputusan itu, pasukan keamanan India memperhebat operasi ketenteraman awam dan tekanan terhadap orang ramai di Jammu Kashmir, sekatan internet, telefon dan pengangkutan serta perintah berkurung diberlakukan, dan para pengarah dan anggota pihak tempatan di rantau itu ditahan.

(IH)

Hibur Hibur Sikit

9 comments:

Anonymous said...

Harapnpejuang pas akan lawan mereka...bukan bertempik meraong dari jauh..

Takbir..

Anonymous said...

Ramai yg yg terbunuh di bukit kepong. Depa bukan bunuh jepun atau orang putih. Depa bunuh polis melayu dan isteri.

Anonymous said...

Ramai yg dah terbunuh la. Bkn kat bukit kepong je. Tu kat palestin bape ramai.
Ko benti jd org la. Dh bodoh melampau lampau.

Anonymous said...

Keje kutuk je la..
Dah mmg sinonim dgn Pas dan lembu2 ternakannya..
Kuargghh355x

Anonymous said...

Baca sejarah. Jangan baca statement dap. Ikut statement dap, dap jer terbaik. Mabok pun baik. Berlaukkan khinzir pun baik.

Anonymous said...

Bukan main kepalang benci Kristian DAP terhadap Ustaz Nik Zawawi.

Mengikut pengerusi DAP Sarawak Chong Chieng Jen dalam kenyataan beliau semalam, hanya anggota-anggota parlimen DAP saja yang bangun mengecam Ketua Dewan Ulama PAS ketika sidang Dewan Rakyat minggu lepas.

Ada tak mana-mana ahli parlimen sekutu DAP yang mahu menyahut seruan Chong untuk turut mengutuk MP Pasir Puteh tersebut memandangkan ramai YB Amanah yang bergantung kepada undi bukan Melayu?

Anonymous said...

Manakala presiden parti Mat Sabu dan timbalan presiden Salahuddin Ayub kedua-duanya berdiri di kerusi selamat yang rata-rata majoriti bukan Melayu, iaitu Kota Raja (57% Nons) dan Pulai (51% Nons).

‘Voter turnout’ atau bilangan yang keluar mengundi di kalangan Dapster amat tinggi tatkala pilihanraya umum lepas. Mereka penyokong tegar parti Amanah.

Anonymous said...

Nak harapkan puak RBA dan tuan kafir harbi roket mereka lawan musuh Islam ? Jauh panggang dari api kerana mereka sendiri juga adalah musuh Islam. Bahkan mereka sokong pengganas komunis PKM dan Bintang Tiga.

Anonymous said...

Parti pandap adalah barua parti kafir harbi biaDAP ! Puak pandap diam membisu setiap kali biaDAP menghina Islam kerana takut pada gonna end.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails