Wednesday, September 09, 2020

Langkah PDRM &SPRM menyiasat amat dialu-alukan -PAS

 

Selangor tidak proaktif tangani pencemaran

PARTI Islam Se-Malaysia (PAS) mempersoalkan ketegasan dan kesegeraan Kerajaan Negeri Selangor untuk bertindak menangani perbuatan mencemarkan alam sekitar hingga mengundang kesan buruk.

Kelewatan tindakan oleh Kerajaan Negeri Selangor dalam menangani pembuangan sisa berat oleh pihak disyaki menyebabkan sungai sebagai sumber air dicemari dengan teruk. Sedangkan kejadian seumpama telah berlaku sebelum ini, selain melibatkan kompoun dikeluarkan, juga di lokasi sama di mana pernah juga terdapat syarikat di situ melakukan perbuatan seumpama dan menghadapi tindakan mahkamah.

Berulang-ulangnya tragedi ini dan tindakan yang dilihat berbeza oleh pihak Kerajaan Negeri Selangor dalam menanganinya seperti menunjukkan adanya layanan berbeza atau ‘double-standard’ dalam penguatkuasaan. Inikah ‘rule of law’ yang dilaung-laungkan pemerintahan Pakatan Harapan?

Sehingga sekurang-kurangnya pada Rabu ini, lebih 5 juta penduduk dari lebih 1.2 juta kediaman dan premis perniagaan terjejas bekalan air bersih akibat perkara ini. Direkodkan dari pemerhatian pihak Universiti Putra Malaysia, sebanyak sembilan kali gangguan seumpama berlaku tahun lepas, 2019 di Lembah Klang. Ia tentunya menimbulkan trauma terburuk bagi penduduk yang mempunyai rutin tersibuk di Malaysia di negeri berstatus maju ini.

Malah, perbuatan mencemar sungai yang terbabit juga telah berkali-kali menjejaskan beberapa loji rawatan air (LRA) di mana tentu sekali meningkatkan penyelenggaraan dan berisiko menyebabkan kerosakan peralatan atau sistem berkenaan. Ini akan membesarkan lagi peruntukan kewangan yang sepatutnya dapat dijiimatkan untuk manfaat lain.

Sehubungan itu, PAS berpandangan langkah pihak Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menyiasat isu ini amatlah dialu-alukan. Juga diharap diperluas juga siasatan ke atas pihak pentadbiran dan penguatkuasaan Kerajaan Negeri Selangor yang sehingga kini dilihat perlahan bertindak ke atas premis disyaki terlibat dalam pencemaran itu.

“Islam Memimpin Perpaduan”

IDRIS AHMAD
Naib Presiden 
Parti Islam Se-Malaysia (PAS)
8 September 2020 | 20 Muharram 1442 – HARAKAHDAILY 8/9/2020

Hibur Hibur Sikit

13 comments:

Anonymous said...

Yeahh..sokong siasat air selangor.
Tp siasat jgk kes air klate berkeladak sm tebang balak kat kg org asli gua musang.
BERANI KERANA BENAR. TAKUT KERANA SALAH.

Unknown said...

Alhamdulillah...terbaik parti islam semalaysia....Takbir

Anonymous said...

Kes Khairuddin dah selesai belum jangan sorok bawah karpet pula....Siasat semua, pencemaran sungai, ceroboh tanah musang king, dll kes lagi...barulah parti Islam klau tak parti selam....

Anonymous said...

Hoi RBA ternakan parti kafir biaDAP simpanlah sedikit kebodohan RBA untuk keturunan RBA sendiri. Yang terbang balak di Hulu Kelantan sehingga seluruh Kelantan banjir 2014 ialah perbuatan kepala bapak biaDAP kamu sendiri. Pergilah tanya dua orang N jika kamu tidak percaya.

Anonymous said...

Setuju siasat dan dakwa semua kepala bapak Pee H terutamanya puak kafir harbi biaDAP , barua dan kroni mereka yang terlibat dalam pelbagai skandal rasuah, salah guna kuasa, pecah amanah dll seperti skandal terowong, skandal banglo,skandal jual aset tabung umat Islam di bawah harga pasaran dan samun wang tabung umat Islam, skandal pencemaran alam sekitar, skandal merobohkan rumah dan gerai Melayu, skandal pusat judi, rumah urut dan pusat hiburan haram, kes LTTE, kes Adib, kes hiba Islam dll.

Anonymous said...

Pembetulan:

kes hina Islam dll.

Anonymous said...

Siasat dan dakwa semua pemimpin Pee H kerana mereka telah kencing rakyat dengan pelbagai janji palsu seperti hapus tol, hapus atau tangguh hutang PTPTN, turun harga minyak, hapus hutang peneroka Felda, janji 1 juta kerja dengan gaji minima RM2500 dll jika Pee H memenangi PRU.

Anonymous said...

Masa 2014 tu kera jaan klate tgh sibuk pelihara bewok 10.54am. Tu yg tau2 balak dah kena tebang..kah355x

Anonymous said...

Yeahh...sm mcm Pas lembu tipu nak laksanakan hudud sm ruu355. So pihak berkuasa wajib siasat dan dakwa suma lebai2 bahlol yg dah membahlolkan pengikutnya yg dah sedia bahlol mcm anon 11.08!

Anonymous said...

Anon 10.54. Suma salah Dap.
Bapak ko dpt anak bebal mcm ko pun salah Dap.
Konek ko x naik pun salah Dap.
Ko bodoh nak mampus pun salah Dap.
Ko x payah jadi org la. Ssh sgt..

Anonymous said...

Anon 11.31 dan 11:49 Suma salah pas konon.
Bapak ko dpt anak bebal dan bahlol mcm ko pun salah pas. Masa KO lahir dulu, kepala KO terhempas ke lantai jadi poyo tahap gaban
ko mandul pun salah pas.
Ko bodoh nak mampus pun salah pas.
Ko x payah jadi org la kerana ko adalah anjing biaDAP yang suka menyalak histeria menfitnah pas kerana upah dedak cap roket. Ssh sgt..
Biasalah babi ternakan gonna end suka makan dedak cap roket.

Ko mencarut maki hamun dan lucah siapa ajar ? Gonna end berbangga(ng) mendapat RBA bahlol seperti ko yg suka menyalak histeria siang Dan malam.

Anonymous said...

Yeahh...sm mcm lembu biaDAP menentang dan menghina hudud sm ruu355 dan kencing rakyat. So pihak berkuasa wajib siasat dan dakwa suma lembu2 bahlol biaDAP yg dah membahlolkan pengikutnya yg dah sedia bahlol mcm RBA 11.33 !

Anonymous said...

Aku kata dah. Anjing2 pasumno ni bkn ada otak. Nk maki pun copy paste.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails