Saturday, September 12, 2020

Langgar Hak Asasi Manusia Myanmar &Laut China Selatan.

 Myanma Economic Holdings PLC Dinyatakan Membiayai Pelanggaran Hak Asasi Manusia di Myanmar

1. Myanma Economic Holdings PLC Biayai Pelanggaran Hak Asasi Manusia Myanmar

Laporan Amnesty International mendedahkan bahawa pegangan Myanma Economic Holdings PLC (MEHL), yang diasaskan oleh tentera di Myanmar pada tahun 1990, membiayai pelanggaran hak asasi manusia di negara itu.

Amnesty International menerbitkan laporan yang didokumentasikan yang mengungkapkan struktur pembayaran dividen dan penyertaan oleh MEHL kepada banyak anggota dewan dan pemegang saham tentera, beberapa di antaranya disetujui oleh Amerika Syarikat (AS), Kanada dan Kesatuan Eropah (EU).

Dalam dokumen yang MEHL berdaftar dengan Direktorat Pelaburan Myanmar dan Pengurusan Syarikat pada Januari 2020, dilihat bahawa pegangan tersebut mempunyai 381,636 pemegang saham swasta, termasuk anggota tentera yang aktif dan yang sudah bersara.

Dokumen-dokumen tersebut menunjukkan bahawa tentera berpangkat tinggi berada dalam posisi pengurusan utama di MEHL, sementara ada yang berada dalam senarai sekatan Jabatan Perbendaharaan AS dan pemerintah lain kerana "pembersihan etnik di negara Arakan, pelanggaran hak asasi manusia di negara-negara Kachin dan Shan".

Organisasi ini meminta syarikat dan pemerintah yang telah bekerjasama dengan MEHL untuk memutuskan hubungan mereka dengan pegangan ini, kerana mereka dapat membiayai kegiatan yang melanggar hak asasi manusia, termasuk penganiayaan terhadap umat Islam Arakan.

Dua askar tentera Myanmar mengaku membunuh orang Islam Arakan, menguburkan mereka di kubur besar dan memperkosa wanita.


2. Laut China Selatan: China Tuduh AS Pencetus Ketenteraan.

China Menuduh AS Sebagai Pencetus Ketenteraan di Laut China Selatan

China menuduh Amerika Syarikat sebagai pencetus ketenteraan di Laut China Selatan.

Menteri Luar Negeri China Wang Yi mengkritik sikap AS dalam konflik di Laut China Selatan dan kegiatan ketenteraannya di rantau ini, dalam ucapannya pada Mesyuarat Menteri Luar Negeri ke-53 Persatuan Negara-negara Asia Tenggara (ASEAN) melalui sidang video.

Dengan menyatakan bahawa pentadbiran Washington berusaha meningkatkan pengaruhnya di rantau ini dengan menjadi pihak dalam masalah kedaulatan di perairan yang dipertikaikan, Menteri mengatakan bahawa ini melemahkan usaha negara-negara ASEAN untuk menyelesaikan masalah dengan berunding sesama mereka.

Yi berpendapat bahawa AS meningkatkan kehadiran ketenteraannya di Laut China Selatan dan bahawa sikap ini menjadi pencetus penempatan tentera multilateral di rantau ini.

Menekankan bahawa menjaga keamanan dan kestabilan di Laut China Selatan adalah kepentingan strategik China, Yi berkata, 

"China berharap negara-negara di luar kawasan, termasuk AS, menghormati keinginan dan harapan negara-negara di kawasan daripada menciptakan ketegangan dengan antisipasi kepentingan." menggunakan ungkapan tersebut.

Setiausaha Negara AS Mike Pompeo, yang turut serta dalam pertemuan ASEAN sebagai "rakan dialog" seperti Menteri Luar China Yi, meminta tindakan dan menentang kegiatan China di Laut China Selatan.

Dengan menyatakan bahawa penempatan tentera China di perairan yang dipertikaikan harus ditanggapi tidak hanya dengan kata-kata, tetapi dengan tindakan, Menteri Pompeo berkata kepada negara-negara di rantau ini, "Amerika akan bersama Anda." (IH) 

Hibur Hibur Sikit

3 comments:

Anonymous said...

Aii. Crita Myanmar? Buat la tajuk PRN Sabah bagaimana Pas membantu pacak bendera dan menyediakan botol air dan tuala lap peloh. Baru syokkkk.. Malu apa Pasku. Kikiki

Anonymous said...

KERA jaan negeri Pee H adalah kepala bapak penipu, muka puak Pee H pun muka penipu.

Kilang haram yang memusnahkan alam sekitar diberi tempoh hingga ke hujung tahun ini untuk membuat permohonan. Maklumlah towkay kilang haram kaum kerabat Dajjal Action Party dan puak Pee H suka makan pau towkay kilang haram.

Sebaliknya , KERA jaan Pee H bertindak rasis terhadap kaum Melayu dengan merobohkan rumah dan gerai Melayu serta merta.

Orang bodoh berlapis-lapis sahaja yang sokong Pee H pimpinan Dajjal Action Party kerana mereka suka dikencing berulang kali !

Anonymous said...

International pun perlu. Terlalu fobia kat pas. Tutup isu eng guan dan rasuahnya dengan isu pas, isu at takiri.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails