Wednesday, September 09, 2020

Gesa kerajaan laksana SSM baharu -Presiden CUEPACS

 

LAHAD DATU: Kongres Kesatuan Pekerja-pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) menggesa kerajaan mempercepat pelaksanaan Sistem Saraan Malaysia (SSM) baharu berikutan sistem saraan masa kini telah digunakan sejak 18 tahun lepas, kata Presidennya Adnan Mat.

“Sepatutnya kerajaan mengadakan sistem saraan setiap lima tahun dan dalam tempoh itu gaji penjawat awam perlu dilihat semula. CUEPACS rasa perkara ini perlu dilaksanakan dengan segera oleh pihak kerajaan,” katanya ketika ditemui pemberita selepas majlis penyerahan sijil penghargaan CUEPACS bagi petugas barisan hadapan di sini, semalam.

Adnan berkata perkara itu perlu dipercepatkan ekoran penetapan gaji minimum penjawat awam yang digunakan ketika ini adalah RM1,200 sebulan, berada di bawah paras Pendapatan Garis Kemiskinan (PGK) iaitu RM2,208.

Sementara itu, beliau berkata CUEPACS menyambut baik pengumuman Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin mengenai penggunaan sistem kerajaan elektronik (e-kerajaan) sebagai satu penambahbaikan dalam sektor perkhidmatan awam.

“Kita juga sambut baik apabila kerajaan juga tidak berhasrat untuk mengurangkan jumlah 1.62 juta penjawat awam sedia ada dan bilangan pekerja ini adalah munasabah untuk negara yang memiliki lebih 32 juta penduduk.

“Sektor utama iaitu kesihatan, polis, tentera dan pendidikan adalah wajib wujud, sama ada ketika negara ini aman atau sebaliknya,” katanya sambil menambah ketika ini jumlah penjawat awam untuk empat sektor utama berkenaan mencecah 1.1 juta.

Menurut Adnan, penjawat awam sedia ada perlu dikekalkan kerana penting untuk mendekati rakyat dalam perkara tertentu yang tidak boleh dilakukan sistem e-kerajaan. – BERNAMA

Hibur Hibur Sikit

3 comments:

Anonymous said...

Sistem politik kepartian adalah acuan Yahudi untuk memecahbelahkan ummah dan membentuk assabiyah. Umat Islam (ahlul sunnah wal jamaah) di Malaysia sudah terpecah kepada 5 kelompok yang masing2 mengutamakan kelompok masing2 dan ada yang sanggup mengkafirkan kelompok lain.

Ingatlah, parti politik tidak lebih pakaian sahaja dan JANGAN LETAK AKIDAH di parti politik.
Jagalah adab bicara yang sesuai dan elakkan memaki hamun dan membabi umat Islam yang lain.
Umat Melayu yang semakin merempat di tanah air sendiri ini adalah disebabkan beberapa sebab dan sebab utama ialah KITA MELEBIHKAN PARTI DARI TUNTUTAN AGAMA dan meletakkan pemimpin lebih dari Al-Quran dan As-sunnah.

Terutama penyokong PAS, sokonglah PAS tetapi dalam masa yang sama SILA JAGA akhlak Islam kamu. Ikutlah perangai Nabi Muhammad dan jangan sesekali kali kamu ikut perangai Abu Jahal.

Kembalilah kepada ajaran Islam yang sebenar.

Anonymous said...

Dalam keadaan pendemik Covit19 ini, kerajaan melalui Bajet 2020 Oktober ini perlu mengkaji semula umur persaraan wajib penjawat awam. Umur 60 sudah tidak relevant lagI.

Memandangkan ramai lepasan pelajar tidak berkerja dan menganggur elok di cadangkan umur persaraan wajib di tukar kepada 56 tahun sahaja.

Ramai pelajar leasan SPM STPM Kolej dan Universiti akan mengisi kekosongan penjawat awam ini. Bilangan Penjawat Awam hampir 2 juta orang boleh di isi dengan kakitanhan baru, bakat barudan lebih efficien dari knowladge dan tenaga.

Ramai penjawat awam yang berusia sudah tifak efecient dan ada yang mengalami penyakit kronik seerti diabetis, hilang upaya, sakit jantung,darah tinggi, gaout dan stress.

Bagi mengatasi pengangguran negara yang semakin bertambah, adalah elok umur persaraan wajib dikaji semula.

Semoga pembentangan bajet 2020 Oktober ini Kementerian MoF memcadaangkan pada kerajaan supaya persaraan wajib dikaji semula.

Sekian

Anonymous said...

Kejap lg mesti ko kena maki dgn lembu2 ternakan Pas.
Nak bg fakta, puak ni xde ilmu dan bodoh melampau. Sek2 nate beruk tu tau meroyan dgn maki je.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails