Saturday, September 12, 2020

Bijaknya orang dulu-dulu berpolitik. -Dr Kamarul Zaman.

 

DALAM PRU 1969, PAS gagal mendapat sebarang kerusi di Dewan-Dewan Undangan Negeri di luar Kelantan, Terengganu dan Kedah melainkan 1 kerusi di Perlis (melalui Hussain Abdul Rahman di S8 Arau) dan 1 kerusi di Perak (melalui Mahmud Zainal Abidin di S18 Kampong Gajah).

Begitupun, setelah PAS menyertai BN, dalam PRU 1974, di peringkat Dewan Undangan Negeri, PAS telah diberikan 3 kerusi di Perak, 2 kerusi di Perlis, 1 kerusi di Pulau Pinang, 1 kerusi di Pahang, 1 kerusi di Selangor, 1 kerusi di Negeri Sembilan dan 1 kerusi di Melaka.

Di Perak, tiga ADUN PAS yang diberi peluang bertanding dan menang ini ialah Baharuddin Abdul Latif di N8 Gunong Semanggol, Mohamed Junid di N16 Lubok Kerbau dan Abdul Latif Mat Lajin di N28 Bota.

Di Perlis, dua ADUN PAS yang diberi peluang bertanding dan menang ini ialah Hussain Abdul Rahman di N10 Bandar Arau dan Ahmad Long di N12 Sanglang.

Di Pulau Pinang, ADUN PAS yang diberi peluang bertanding dan menang ini ialah Zabidi Ali di N7 Sungai Dua.

Di Pahang, ADUN PAS yang diberi peluang bertanding dan menang ini ialah Mohd Rushdie Arif di N27 Bukit Ibam.

Di Selangor, ADUN PAS yang diberi peluang bertanding dan menang ini ialah Hamdan Bakri di N4 Sungai Panjang.

Di Negeri Sembilan, ADUN PAS yang diberi peluang bertanding dan menang ini ialah Azhari Hamzah di N19 Pasir Panjang.

Di Melaka, ADUN PAS yang diberi peluang bertanding dan menang ini ialah Mohd Nor Noordin di N11 Tanjong Minyak.

Bukan setakat itu, malah Mohamed Junid telah turut dilantik sebagai Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri di Perak, Ahmad Long telah turut dilantik sebagai Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri di Perlis dan Zabidi Ali telah turut dilantik sebagai Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri di Pulau Pinang.

Begitulah bijaknya orang dulu-dulu berpolitik.

DR KAMARUL ZAMAN HAJI YUSOFF – HARAKAHDAILY 11/9/2020

10 comments:

Anonymous said...

Ha ha ha 22 bulan perintah menipu saja.. Inilah akibatnya, ikut group Jilat juboq tak basuh, habis keturunan keluarga jadi jauh dari agama, jadi rosak. Kini terpaksa kuncu-kuncunya meroyan. Dan teruskan meroyan, hina ulama. Terus ulang-ulang tuduhan basi, idea baru dari tokey kulupnya dah habis, tak laku lagi.

Memang puak-puak munafik atau anti Islam ada sepanjang zaman.. Ya, kita tahu, masih ada puak anjing kurap jilat juboq gian end meneruskan hasut ganggu.. Tak usah menyamar le, orang kenal mana penjilat juboq kapiaq gian end.

Kesian, masih jadi barua DAP lagi. Kesian. masih lagi mahu ikut hukum rimba. jadi hantu berpuaka. Masih tak tamadun. Jadi peluloq juboq tak basuh, si kulup gian end, barua pecacai yang patut di hukum sula atau rejam kerana pembelot. Mana lagi geng puaka rimba, tulang besi, A/Rahman Talib an, budak kampung dan babi-babi buta tu..

Ada pula betina-betina pakai purdah juga jilat juboq tak basuh kulup. Bangga pulak tu. Bertaubatlah.. tak besar mana umpan mata kail dedak itu. Takde idea.. masih ulang bende sama. Miskin muflis segala.. padanlah jadi barua.. DAP macam cicak penyet, kering, kepala terapit pintu, terkepit. Ekornya luruh jatuh terkodek-kodek. Terkodek itulah suara bunyi bising penjilat, peluluq juboq tak basuh si kulup gian end. hi hi hi . Tak malu muka tembok pungkok babi..

Jilat Juboq gian end.. Jilat Juboq gian end.. Jilat Juboq gian end.. Mereka bangga disebut macam tu.
huuuuu. manusia berjiwa hamba manusia..
Hai manusia....... kembalilah kepada Tuhanmu.... Tuhan Maha Penerima taubat!!

Anonymous said...

Aziz beri kata pasang bendera terbalik tidak salah kerana tidak disebut dalam perlembagaan. Kan dah kata, makin tinggi belajar makin tak berakal. Ini akibat bertuankan parti kafir dap.

Anonymous said...

Atok kaya. Anak atok pun kaya. Cucu atok pun kaya. Semua kerabat atok kaya. Tapi semua itu sebabkan atok dan keluarga sasau. Beriman ringgit.

Anonymous said...

Di atas petikan dari PhD holder
bukan professor kangkung
mungkin juga profesor jering
yg hanya enak makan kalau ada cili

Anonymous said...

Peringatan buat semua kerana atok, bang non dan sabu memang petah dan ada kelibar. Tapi hancur mereka sebab bertuankan dap yg mentah eng guan. Mentor segala mentor bapa eng guan ex komunis siang kit. Pejuang, pkr dan pan sudah tersasar jauh dari kebenaran dan taqwa.

Anonymous said...

Bekas Pengerusi PPBM, Tun Dr Mahathir Mohamad berkata orang Melayu tidak begitu bijak dalam berpolitik kerana gemar menubuhkan parti baru apabila tidak dapat sesuatu atau kehendaknya tidak dipenuhi.

“Habislah jadinya bila banyak parti, saya selalu cakap benda ni banyak kali, orang Melayu tak bijak dalam politik.

“Dia pegang kuat kepada parti, lepas itu kalau dia tak dapat (sesuatu), dia buat satu parti (baru), tak dapat (juga) buat satu parti,” katanya, dipetik dari rakaman video temubual dengan KiniTV.

Anonymous said...

Kamarul Zaman Jering

Anonymous said...

Mursyidul am pas tuan guru hashim jasin pon kayo. Siap beli porsche cayman. Apa ko ingat atok anak beranak aje ke yg kaya. Pemimpin Kami pas pun kaya la. Jgn nak bangga dgn atok tu. Hehe

Anonymous said...

Sasau sangat atok ni. Dia yg buat, dia kecek orang lain buat. Adui yaaiiyy.

Anonymous said...

PAS dulu memang cerdik bukan mcm PAS sekrg jadi boneka mainan dan tukang pacak bendera hahaha aduhai prof kangkong dah menang saman ke hahaha

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails