Tuesday, September 08, 2020

Berhibur sampai pagi, tapi nak mandi pun takda air?

Ibnu Hasyim: Kisah Ramas Payudara Sampai Meletup, Di Kelab Malam KL.

PH simpati nasib pemuzik kelab malam

DI MATA kita orang Melayu Islam yang sensitif, mesti bengang dengan kenyataan ini.

 

Hanipa dan pub

Ceritanya, Hanipa respons kepada kenyataan Perdana Menteri (PM) yang masih tidak mahu membenarkan pembukaan semula kelab malam. Alasannya isu penjarakan fizikal yang sukar untuk berlaku ketika sesi tunjuk langit. Ya-lah. Kalau tak ada sentuh-sentuh, raba-raba, peluk-peluk mana nak syok clubbing.

Keprihatinan Hanipa dari sudut kebajikan pemuzik di pub. Namun bila pub tutup, bukan sahaja pemuzik, semua pekerja-pekerja di kelab malam itu terkesan sekali. Bartender, GRO, pemuzik, bouncer, semualah.

Saya tak nak bincang lebih mengenai industri pub. Semua dah sedia maklum. Juga tak nak sentuh pasal penjarakan fizikal. Budak sekolah pun faham. 

Kalau nak cerita kebajikan pekerja, industri pelancongan, pergudangan (warehousing) dan perdagangan borong (wholesale trade) juga terkesan. Sebab itulah adalah bantuan PENJANA, PRIHATIN, moratorium dan sebagainya. Dapatlah pekerja industri ini cari kerja lain. Bakat dan pengalaman mereka bukan hanya laku di kelab malam sahaja.

Melayu Liberal dan Bangsar Bubble

Tapi benda utama saya nak ceritakan, bagaimana PH manfaatkan segmen-segmen masyarakat untuk meraih sokongan. Mereka masih yakin, taktik PRU14 dahulu masih boleh digunakan untuk PRU15 ini.

Mereka tahu orang Melayu Islam majoritinya tak sukakan kelab malam. Kenyataan ini sudah tentu akan menyebabkan golongan di atas makin tak suka PH.

Tapi mereka tak peduli majoriti ini. Mereka target segmen Liberal yang minoriti. Tentu mereka ada data berapa peratus Muslim Liberal sekarang. 

Daripada kenyataan ini dan beberapa kenyataan pimpinan Muslim dalam PH yang lain, saya syak jumlah mereka bertambah sekarang. Sebab program untuk menangani penularan Liberalisme di peringkat autoriti masih tak nampak. 

Anak muda Melayu makin ramai yang berfikiran Liberal sekarang. Tengoklah di Twitter. Digelar golongan woke atau Bangsar Bubble. Maknanya sistem pendidikan di peringkat sekolah tak mampu lawan Liberalisme.

Big Data dan peluru tabur

Inilah seni politik yang kena ada pada parti politik sekarang. Kenal pasti target, dan gunakan peluru tepat ke targettersebut. Zaman sekarang dah tak sesuai pakai peluru tabur.

Dengan kemahiran Big Data, kita dah boleh baca trend semasa. Kita boleh tengok golongan mana yang kita nak target. Kita boleh sukat juga keberkesanan kempen di alam maya.

Target PH nampaknya masih sama. Bukan-Melayu, Melayu Liberal dan anak muda. Untuk kekal memerintah, kita juga perlu target segmen ini dalam peratusan yang signifikan.

Big Data juga boleh analisa sensitiviti segmen ini. Mereka akan luah apa sahaja tak puas hati di media sosial. Memudahkan kita kenal pasti do and don’t untuk dekati mereka. Walaupun woke, hakikatnya tisu juga.

Lim Guan Eng dan isu integriti

Mutakhir ini PH mula hilang sokongan bukan-Melayu dan Liberalis. Laporan PRK Slim menunjukkan sedemikian. Mungkin kerana isu integriti Lim Guan Eng.

Mungkin PH dah tahu awal trend semasa. Mereka awal-awal tak letak calon. Liberalis dan etnik Cina memang pantang bab integriti ini. Sebab itulah mereka hilang sokongan kepada BN sejak milenial ini. 1MDB adalah isu utama yang menewaskan BN PRU14 lalu.

Jadi untuk kekang PH, perlu terus dedahkan isu integriti PH terutama masa mereka jadi kerajaan dahulu. Juga isu di negeri yang masih dikuasai PH seperti Penang dan Selangor.

Kalau dulu pengundi Cina akan ikut NGO-NGO mereka lebih daripada kesetiaan kepada parti, pengundi muda Cina sekarang nampaknya sudah berubah. Mereka pun woke. Tak mudah diperdaya orang-orang tua mereka.

Pejuang, PAM: Third force

Tapi kena beringat juga. Kerajaan PN pun kena jaga integriti dan pulihkan ekonomi. Kalau ada isu juga, boleh jadi parti pilihan ketiga (third force) macam Pejuang dan PAM pula yang akan curi undi.

Walaupun kita tahu akhirnya parti-parti ini akan berkolaborasi dengan PH juga akhirnya, tapi majoriti rakyat Malaysia terlalu naif untuk memahami perkara ini. Soal mereka tertipu lepas pilihan raya, tiada siapa akan peduli. Inilah lompang demokrasi yang kena mesti akui.

Enjoy boleh, mandi tak boleh

Cuma nak pesan kepada budak-budak Twitter dan Bangsar Bubble ini, cukup-cukuplah terpedaya dengan PH lagi. Kononnya mereka pedulikan kita yang sukakan hiburan ini, tapi sebenarnya mereka nak undi sahaja. Bila memerintah, mereka lebih fokus untuk kayakan kroni juga.

Kata nak turunkan harga petrol. Kata nak hapuskan hutang PTPTN. Kata nak tayang Piala Dunia live percuma. Kata nak angkat gaji minimum jadi RM1,500. Sudahnya ke mana janji ini semua? 

Duit hasil jual aset-aset negara pergi ke mana? Duit pinjam bon samurai bon ninja apa semua itu buat apa?

Air tak ada hari tu di Lembah Klang pun sebab mereka, Kerajaan PH Selangor. Pencemaran kilang, pengurusan bekalan. Isu air ini sejak PH atau PR ambil alih Selangor 2008 dulu, masih tak selesai. Berbaloikah dapat berhibur di sampai pagi, tapi nak mandi pun tak ada air? Takut negara jadi macam Filipina Mexico nanti. Hiburan nombor 1. Tapi ekonomi? Jenayah? Sosial? Pembangunan?

ALANG IBN SHUKRIMUN – HARAKAHDAILY 7/9/2020

Orang ramai beratur untuk mendapatkan bekalan air di Pusat Khidmat Setempat, Taman Rakyat Klang berikutan ganguan bekalan air di sekitar Kuala Lumpur dan Selangor yang di sebabkan empat Loji Rawatan Air (LRA) susulan pencemaran sungai dikesan pada sumber air mentah di Sungai Selangor. - Foto Muhd Asyraf Sawal Sebelumnya, orang ramai beratur untuk mendapatkan bekalan air di Pusat Khidmat Setempat, Taman Rakyat Klang berikutan ganguan bekalan air di sekitar Kuala Lumpur dan Selangor yang di sebabkan empat Loji Rawatan Air (LRA) susulan pencemaran sungai dikesan pada sumber air mentah di Sungai Selangor. - Foto Muhd Asyraf Sawal

Hibur Hibur Sikit

26 comments:

Anonymous said...

Diorg join jamal pak tongkol mandi tepi sungai klang.
Anjing2 pasumno blh la join jamal lahabau tu.

Anonymous said...

Alamat rumah aku:

Kg Bukit Bator, 16070 Jelawat,
Kelantan.

Isu: Dah hampir 40 tahun tak ada air paip,
kami mandi, basuh dan makan kinum air perigi aje,
musim kemarau air berbau busuk.

Harap Kerajaan DAP Kelantan beri perhatian, tak payah tumpu isu lain di seberang benua,
isu di depan mata tak kan tak nampak...

YB ADUN PAS Jelawat: Cikgu Aziz, kamu mahukah kami menubuhkan ranting DAP Bachok?

Anonymous said...

Bro..ms PH berkuasa dlu, atok kan dah bg rm400 juta suruh naik taraf air klate? Xde kemajuan apa2 ke?

Anonymous said...

Sapa suruh rakyat kelantan undi org yg tak tau mentadbir. Yg tau tebang balak dan beli merc. Sekrg dipersilakan minum air tehsusu. Bila rakyat tegur..diambiknya hadis sirah bebagai suruh sabar. Hahaha. Usaha tarak.

Anonymous said...

Dah mula balik strategi meroyan fitnah. dah takut tenggelam ke!

Ha ha ha 22 bulan perintah menipu saja.. Inilah akibatnya, ikut group Jilat juboq tak basuh, habis keturunan keluarga jadi jauh dari agama, jadi rosak. Kini terpaksa kuncu-kuncunya meroyan. Dan teruskan meroyan, hina ulama. Terus ulang-ulang tuduhan basi, idea baru dari tokey kulupnya dah habis, tak laku lari.

Memang puak-puak munafik atau anti Islam ada sepanjang zaman.. Ya, kita tahu, masih ada puak anjing kurap jilat juboq gian end meneruskan hasut ganggu.. Tak usah menyamar le, orang kenal mana penjilat juboq kapiaq gian end.

Kesian, masih jadi barua DAP lagi. Kesian. masih lagi mahu ikut hukum rimba. jadi hantu berpuaka. Masih tak tamadun. Jadi peluloq juboq tak basuh, si kulup gian end, barua pecacai yang patut di hukum sula atau rejam kerana pembelot. Mana lagi geng puaka rimba, tulang besi, budak kampung dan babi-babi buta tu..

Bertaubatlah.. tak besar mana umpan mata kail dedak itu. Takde idea.. masih ulang bende sama. Miskin segala.. padanlah jadi barua.. DAP macam cicak penyet, kering, kepala terapit pintu, terkepit. Ekornya luruh jatuh terkodek-kodek. Terkodek itulah suara bunyi bising penjilat, peluluq juboq tak basuh si kulup gian end. hi hi hi . Tak malu muka tembok pungkok babi..

Jilat Juboq gian end.. Jilat Juboq gian end.. Jilat Juboq gian end.. Mereka bangga disebut macam tu.
huuuuu. manusia berjiwa hamba manusia..
Hai manusia....... kembalilah kepada Tuhanmu.... Tuhan Maha Penerima taubat!!

Anonymous said...

Penyokong PAS akan memaki hamun orang yang tak sealiran dengan mereka.
Ini ialah sifat-sifat SYIAH yang hakiki.
Ingat, bagaimana dakwah Nabi Muhammad SAW yang menjadi ikutan kita.
Ikutlah perangai Nabi Muhammad SAW jangan ikut perangai Ayatolah Khomeinis !

Bertaubatlah,
ini utama Islam adalah
1. Akidah.
2- Amalan ibadat.
3. Kebajikan.
4. Kelakuan / Adab.

Jagalah adab Islam kamu dalam menghadapi apapun situasi atau melalui apapun media.

HIDUP ISLAM yang berlandaskan Al-Quran dan As-Sunnah !
Allahuakbar!

Anonymous said...

Setakat mengarang surat layang, budak sekolah rendah pun boleh tulis.

Sila tulis nama penuh , no kp dan alamat penuh supaya isu ini boleh disiasat oleh pihak berkuasa.

RBA 3:13 ada beranikah ???

RBA sembang lebat babi gonna end pun boleh terbang tetapi habuk pun tarak !!!

Anonymous said...

Kita semua telah membaca pelbagai Komen ciptaan RBA ternakan parti kafir harbi biaDAP dalam pelbagai blog termasuk blog ini, FB, WhatsApp dll dan Kita mendapati komen-komen RBA tersebut berunsur fitnah, hasutan perkauman jahat, pembohongan dan penghinaan ke atas Islam dan umat Islam.

Anonymous said...

Sambungan Komen 6:35:

Setiap kali komen RBA dibuktikan mengandungi unsur fitnah, pembohongan dan hasutan perkauman , RBA akan memaki hamun , sumpah seranah , menfitnah dan memburuk-burukkan orang yang mendedahkan kebenaran.

Mungkin ini adalah SOP untuk RBA yang tersepit seperti seekor cicak penyet tersepit di celah pintu. Ekor menggelupur sakan.

Anonymous said...

RBA 6:00,

Apakah hukum orang Islam bersekongkol dengan parti kafir harbi biaDAP yang telah menghina ajaran Islam dan menafikan hak umat Islam ???

Anonymous said...

Yang kencing rakyat dengan pelbagai janji palsu itu biaDAP dan khadam liberalnya .

Yang janji hapus tol itu puak roket.

Yang kena dakwa kes LTTE itu biaDAP.

Yang bebaskan barua pengganas LTTE itu biaDAP.

Yang menafikan keadilan untuk Adib itu biaDAP.

Yang robohkan kampung dan gerai Melayu di PP itu ultra rasis biaDAP.

Yang robohkan kampung Melayu dan gerai di Sgor itu khadam biaDAP.

Yang mahu hapuskan hak Islam itu biaDAP.

Yang Jual aset negara itu Nobita biaDAP.

Yang mahu hapuskan hak kaum Melayu itu biaDAP dan khadam munafik liberalnya.

Yang mahu buang kakitangan awam Melayu itu biaDAP

Yang melingkupkan tabung umat Islam itu biaDAP.

Yang makan rasuah banglo itu biaDAP.

Yang makan rasuah terowong itu biaDAP.

Yang melingkupkan ekonomi negara itu
nobita kepala bapak biaDAP.

Yang menyamun peruntukan untuk sekolah Melayu dan sekolah Islam itu gonna end.

Yang hina Islam itu biaDAP.

Yang fitnah parti Islam itu biaDAP.

Anonymous said...

40 tahun guna perigi tak pernah mohon paip kerajaan tiba-tiba RBA bahlol salahkan kerajaan negeri !

Anonymous said...

geng juboq..

Anonymous said...

macam nana makbapak kau mandi junub eek..

Anonymous said...

Kamu yg memaki (di atas) adalah SYIAH yang sesat.

Anonymous said...

RBA biaDAP sedang menyalak histeria menyalahkan kerajaan PN sedangkan masalah air dalam negeri PH menjadi tanggung-jawab PH. Mengapa RBA tidak pergi ke rumah MB PH untuk minta air ? Bukankah di rumah MB PH ada banyak air dalam kolam mandi ?

Ini menunjukkan RBA mempunyai masalah mental yg kritikal.

Anonymous said...

Bukankah parti liberal pandap yg diternak oleh parti kafir harbi biaDAP dipimpin oleh Mike Syabu Al-Syiah ???

Anonymous said...

So apa perjuangan Pas skrg selain salahkan PanDap??
Hudud sm ruu355 dah senyap.

Anonymous said...

Bukankah selama ini puak pandap dan puak biaDAP menyalak histeria menentang Hudud, RUU355 dll ? Mengapa sekarang RBA pula sibuk berpura-pura mahu Hudud dan RUU355 dilaksanakan ?

Cukup-cukuplah RBA main wayang opera roket kerana rakyat sudah merasa meloya nak muntah menonton hantu roket melompat-lompat ke Sana sini.

Anonymous said...

Dap masih perintah malaysia rupanya..tu yg hudud x laksanakan lg

Anonymous said...

Apa nk heran. Lebai kelantan lepas keluarkan airmani dorg takpayah mandi. Tayamum je. Diaorg ada je dalilnya. Haha

Anonymous said...

Hoi anon 8:09.
Buat masa ni bab hudud ni bukan utama sebab hukum allah ni kami kena selaraskan dgn perlembagaan sekular ni.

Sekarang ni kami pimpinan pas lebih utamakan burung hud hud la.

Anonymous said...

Tahniah kerajaan sekarang. Teruskan performance yg baik.

Anonymous said...

RBA 10:38 sedang sakit mental yg kronik dan menyalak histeria sejak Pee H tumbang baham tanah.

Anonymous said...

Wah RBA sendiri buat soalan fan sendiri jawab soalan. Memang sah RBA sakit mental cakap seorang diri.

Anonymous said...

So, blh la bubar parlimen. Umno dah meroyan tu suruh bubar..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails