Sunday, May 03, 2020

Inilah masa bank patut bantu rakyat - Tengku Zafrul

Menteri Kewangan, Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz.
Sikit Tazkirah Ekonomi: 
KUALA LUMPUR: Institusi perbankan memiliki kemampuan untuk melupuskan faedah terakru bagi pinjaman sewa beli dan keuntungan bagi pembiayaan Islam berkadar tetap yang terbabit dalam tempoh moratorium enam bulan.
Menteri Kewangan, Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz, berkata ini adalah masa untuk syarikat kewangan bersama-sama kerajaan membantu rakyat yang terkesan dengan COVID-19.

"Sebagai bekas korporat perbankan yang memiliki pengalaman lebih 20 tahun dalam bidang ini, ia (pelupusan) boleh dilakukan oleh perbankan ketika rakyat amat memerlukan bantuan ketika ini.
"COVID-19 adalah sesuatu yang belum pernah terjadi sebelum ini, jadi saya amat berharap Bank Negara Malaysia (BNM) dan bank-bank pertimbang pelupusan faedah terakru ini," katanya menerusi penstriman langsung Eksklusif TV3 bersama Menteri Kewangan di Sri Pentas, hari ini.
Terdahulu, Tengku Zafrul menerusi laman Facebook rasminya, berkata Kementerian Kewangan menyarankan agar semua institusi kewangan khususnya yang terbabit dalam moratorium untuk mempertimbangkan supaya faedah terakru bagi pinjaman sewa beli dan keuntungan bagi pembiayaan Islam berkadar tetap dilupuskan sewaktu tempoh moratorium itu.
Katanya, mengikut Akta Bank Negara Malaysia 2009, isu itu di bawah bidang kuasa bank pusat, namun demikian, Kementerian Kewangan telah memulakan langkah proaktif mencari penyelesaian kemelut berkenaan melalui perbincangan bersama BNM dan bank untuk membuat keputusan yang tepat mengikut keperluan rakyat.
"Dalam keadaan ekonomi yang serba mencabar disebabkan oleh wabak COVID-19, saya amat berharap pandangan ini dapat diberi pertimbangan yang sewajarnya oleh BNM dan juga institusi kewangan dalam negara.
"Saya yakin langkah ini akan dapat memberi impak positif kepada rakyat kita," katanya menerusi laman Facebook rasminya.
Baru-baru ini berlaku kekeliruan umum berkenaan kadar faedah atau keuntungan yang dikenakan berkaitan skim moratorium enam bulan bayaran balik pinjaman sewa beli yang ditawarkan oleh institusi kewangan.
Tengku Zafrul berkata, walaupun BNM sudah mengesahkan maklumat mengenai moratorium semalam dengan faedah terakru dibenarkan dalam tempoh moratorium, namun ilustrasi bank pusat itu berlainan.
"Ia menimbulkan kekeliruan kepada rakyat. Saya harap BNM dan bank bolehlah pertimbang mengenai pelupusan faedah terakru ini," katanya.
Selanjutnya sila lihat surat pengaduan, pandangan dan komen mengenai khidmat bank seperti berikut..
Klik di sini...


Komen Weblog Ibnu Hasyim: Rakyat perlu memberi kerjasama sepenuhnya bersama pemerintah untuk terus gerakkan ekonomi dan bangkit semula, insya Allah! Yang penting Malaysia perlu bangun bersama Islam berlandaskan syariat. Allahu Akbar!

11 comments:

Anonymous said...

Menteri kewangan perlu selesaikan isu faedah bank atau berundur'
2 May 2020, 4:19 pm
Dikemaskini 15 jam lepas

Menteri Kewangan Tengku Zafrul Abdul Aziz harus mengambil tanggungjawab penuh dan mengundur diri susulan kekeliruan berkenaan kadar faedah dikompaun dan terakru bagi pinjaman sewa beli serta pembiayaan Islam berkadar tetap, kata Anggota Parlimen Lembah Pantai, Fahmi Fadzil.

Dalam kenyataannya hari ini, Fahmi berkata kemarahan rakyat boleh difahami apabila menteri kanan (ekonomi) dan menteri kewangan sebelum ini tampil di kaca televisyen dan mengatakan moratorium berkenaan tidak akan dikenakan kadar faedah tersebut.

Fahmi berkata, saranan Zafrul agar bank-bank melupuskan faedah terakru sepanjang moratorium dilaksanakan hanya dibuat 39 hari selepas pengumuman Bank Negara Malaysia (BNM) pada 25 Mac.

“Ketiadaan penyelarasan dasar dan komunikasi dalam isu ini telah menyaksikan menteri kewangan semalam berkata pihak BNM perlu memperbaiki komunikasi.

Anonymous said...

Kenape jadi kelam kabut sejak lantik menteri kewangan baru?...

Pm umum boleh tangguh pinjaman..

Ada Bank umum peminjam kena bayar faedah lewat bayar..

Menteri kewangan umum bank boleh batal kadar faedah penangguhan...

Bank Negara umum silap pandang peraturan persetujuan tangguh bayaran....

Kenape blm ada satu peraturan yg jelas mengenai penangguhan bayaran pinjaman?..

Peminjam yg pening..

Pas sehingga sekarang masih bisu... Adakah bunga pinjaman sah disisi iselam?....adakah mp Pas velivrumah dan kereta tanpa pinjaman bank?..

Polisi rapuh oleh kerajaan PN yg rapuh



Anonymous said...

http://kedahlaniie.blogspot.com/2020/04/umno-cuci-tangan-dari-langkah-sheraton.html?m=1

Anonymous said...

PENJELASAN MANTAN TPM TENTANG DANA ROHINGYA AS$50 JUTA SUMBANGAN QATAR
Shahbudin Husin29 April 2020Politik Semasa152 Comments
A A A
1. Saya terpanggil membuat kenyataan media berikutan gesaan Dato’ Seri Ahmad Zahid Hamidi supaya Pakatan Harapan memberi penjelasan berkaitan komitmen sumbangan USD50 juta oleh Qatar bagi bantuan kepada pelarian Rohingya yang berada di Malaysia.

2. Zahid sebagai Presiden UMNO, sebuah parti yang sekarang ini bersama kerajaan Perikatan Nasional, seharusnya boleh memperolehi segala maklumat berkaitan hal ini hanya dengan berhubung dengan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat.

3. Tetapi saya berterima kasih kerana ini memberi saya peluang untuk memaklumkan berkaitan dengan apa yang telah dilakukan oleh kerajaan Pakatan Harapan berkaitan inisiatif ini.

4. Perkara penting ialah peruntukan ini tidak pernah disalurkan kepada kerajaan tetapi diberi terus oleh Qatar melalui Qatar Charity (QC) kepada badan-badan bukan kerajaan (NGO) yang terlibat.

5. Yayasan Kebajikan Negara (YKN), sebuah agensi di bawah Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, ialah badan penyelaras bagi bantuan tersebut selaras dengan satu keputusan Kabinet pada 5 April 2019.

6. Keputusan Kabinet itu juga melantik Majlis Keselamatan Negara (MKN) sebagai pengerusi jawatankuasa pemantau bagi program ini dan melapor terus kepada satu jawatankuasa tertinggi yang saya pengerusikan sehingga 23 Februari 2020.

7. Jemaah Menteri telah mengolah struktur pentadbiran sebegini rupa bagi memastikan ketelusan dalam pelaksanaan dan pengendalian program ini sesuai dengan penekanan kerajaan Pakatan Harapan ke atas akauntabiliti, ketelusan, integriti dan tadbir urus yang baik.

8. Apabila Pakatan Harapan mengambilalih Putrajaya pada Mei 2018, kami dimaklumkan akan hasrat Qatar untuk menyalurkan bantuan ini sejak 2016 lagi, dan kami bersyukur dapat menjadikannya satu kenyataan dalam tempoh tidak sampai 18 bulan selepas kami ke Putrajaya.

Anonymous said...

APAKAH MAKAN DI RESTORAN LEBIH PENTING DARIPADA SOLAT BERJEMAAH DI MASJID?

Lebih buruk, oleh kerana surau dan masjid masih ditutup, maka kunjungan orangramai ke kedai makan dan restoran mamak sudah pasti akan meningkat sehingga akan memaksa meja-meja diletakkan memenuhi ruang-ruang jalan.

Anonymous said...

Mana pergi komentor bijak pandai berapi-api beri komen sampai tak cukup ruang untuk orang lain, la dah bisu seribu bahasa itulah sokong sembrono tanpa buat homework,sekarang terkedu lidah

Anonymous said...

Pengalaman bersama kerajaan ph sangat memedihkan. Banyak sangat berbohong. Isu 1mdb pun rakyat menunggu najib ditangkap. Hampas tidak berlaku. 90 juta pun satu konspirasi mega puak hancing. Hampas rupanya. Jadi macam mana rakyat nak percaya dengan setiap alasan atau komen dari kaldai2. Hampir runtuh malaysia akibat rebut kuasa pm antara atok dan bekas banduan. Hampir runtuh malaysia oleh salah urus menteri duit eng guan. Banyak lagi penipuan ph. Contoh lapang terbang sungai besi, sabu kata nak selesaikan. Rakyat menunggu tapi seperti biasa sabu pandai dengan kelakarnya tapi ilmiahnya zero.

Anonymous said...

Anon2:05pm.
Berbelanjalah ikut kemampuan. Jangan kerak lebih besar dari nasi. Tak perlu galakkan orang meminjam. Galakkan berjimat cermat.

Anonymous said...

RBA poyo tahap gaban suka cipta cerita dongeng untuk menyalahkan PAS. Jika gunung Everest runtuh atau tsunami melanda Amerika, RBA tetap salahkan PAS kerana RBA adalah pesakit menral.

Anonymous said...

YKN berada di bawah Kementerian Pembangunan Wanita Keluarga Dan Masyarakat maka siapakah menteri PH yang bertanggung-jawab ke atas Kementerian tersebut, YKN dan derma RM200 juta
dari Qatar untuk pelarian Rohingya ??

Mohon RBA dan barua PH memberitahu Kita siapakah menteri PH tersebut. Ada beranikah ???

Mengapa derma RM200 juta untuk pelarian Rohingya tidak dibentangkan di parlimen untuk dibahaskan kerana is melibatkan kepentingan orang ramai dan maruah negara sendiri ???

Mana laporan lengkap audit tentang Wang derma RM200 juta tersebut ?

Anonymous said...

APA sudah berlaku kepada tabung PH sendiri ??? Ha ha ha ha

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails