Friday, April 03, 2020

MOSTI tingkat koordinasi sesama kementerian


KELMARIN saya ke Mesyuarat Koordinasi Kementerian Sains Teknologi dan Inovasi – Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri bersama Menteri, YB Khairy Jamaluddin dan YB DS Azmin Ali.

Mesyuarat membincangkan beberapa perkara yang perlu disegerakan dalam menangani COVID-19 termasuk menggerakkan industri tempatan, menyegerakan proses bagi input input yang diperlukan oleh industri, digitisingautonomous robotic, peralatan perubatan dan lain-lain.

Di sebelah paginya saya menghadiri perbincangan dengan YB DS Dr.Zulkifli Mohamad Al-Bakri, Menteri Di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) bersama Timbalan beliau YB Ustaz Ahmad Marzuk. 

Antara yang saya bangkitkan adalah berkaitan pelbagai perubatan herba yang berminat dengan persijilan halal yang sangat penting diusahakan kajian kajian saintifik serta certification pengiktirafan, persijilan yang perlu sebelum ia boleh diperakui terutamanya oleh Kementerian Kesihatan Malaysia untuk digunakan oleh orang ramai.

MOSTI boleh membantu dan sumbangan JAKIM dalam membantu pembangunan produk perubatan yang halal dan toyyiban pastinya sangat bermanfaat.
Hari yang sama saya berkunjung ke Kementerian Alam Sekitar bertemu Menteri Alam Sekitar, YB Dato’ Tuan Ibrahim Tuan Man. 

Saya menyentuh berkaitan keprihatinan Kementerian Alam Sekitar tentang adanya kajian saintifik dilakukan di negara Belanda berhubung penularan virus COVID-19 melalui saluran kumbahan.

MOSTI menjadi tumpuan bagi segala usaha penyelidikan saintifik berhubung pandemik COVID-19 ini dan menyelaraskan usaha di peringkat nasional dengan pelbagai kerjasama strategik rentas kementerian.

Di peringkat antarabangsa, baru kelmarin satu perbincangan video conferencing melalui UNESCO telah berlangsung melibatkan Menteri Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi dari lebih 160 negara bagi membincangkan COVID-19.

Dalam sidang video berkenaan, Menteri Sains Teknologi dan Inovasi, YB Khairi Jamaluddin telah berkongsi pengalaman Malaysia mengekang penularan COVID-19 yang dianggap agak berjaya berbanding sesetengah negara yang lebih maju.

YB HAJI AHMAD AMZAD HASHIM



Timbalan Menteri Sains, Teknologi & Inovasi – HARAKAHDAILY 1/4/2020

5 comments:

Anonymous said...

Kerja bincang saja...tak ada yg produktif untuk rakyat dan negara..

Anonymous said...

Lagi Jilat juboq gian eng
Teruskan Meroyan.
Ya, kita tahu, masih ada puak anjing kurap jilat juboq gian eng meneruskan hasut ganggu..
Tak usah menyamar le, orang kenal mana penjilat juboq kapiaq gian eng.
Kesian, Masih jadi barua DAP lgi.

Kesian. Masih lagi mahu ikut hukum rimba. jadi hantu berpuaka. Masih tak tamadun. Jadi peluloq juboq tak basuh, si kulup gian eng. barua pecacai yang patut di hukum sula atau rejam kerana pembelot. Mana lagi geng puaka rimba, tulang besi, dan babi-babi buta tu..

Bertaubatlah.. tak besar mana dedak babi itu. Miskin keparat sangat ke?? kalau mampuih panggil lah gian eng solat.. hii jijik dan kesiannya. hi hi hi
Takde idea.. masih ulang bende sama. Miskin segala.. padanlah jadi barua..

DAP macam cicak penyet, kering, kepala terapit pintu, terkepit. Ekornya luruh jatuh terkodek-kodek. Terkodek itulah suara bunyi bising penjilat,peluluq juboq tak basuh si kulup gian eng. hi hi hi . tak malu muka tembok pungkok babi..

Jilat Juboq gian eng.. Jilat Juboq gian eng.. Jilat Juboq gian eng..
Mereka bangga disebut macam tu.

Hiiiiiiiii

Anonymous said...

RBA DA-Pigs sibuk menyalak bukit, bukit tak runtuh RBA pula yang tergolek gila babi.

Di waktu rakyat sedang menderita kerana covid-19 , DA-Pigs dan KHADAM liberalnya sibuk menangguk di air keruh untuk memburukkan keadaan.

Anonymous said...

Ya lah. Baru jawat. Mestilah survey dulu. Mana ada orang terus pelaksanaan. Lepas survey baru action.

Anonymous said...

Bukan senang nak betulkan atap bocor kerajaan pakatan hancing. Kena cari maklumat tempat bocor. Tahniah kerajaan pn.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails