Wednesday, April 01, 2020

Masih Ada Negara Bebas Covid-19. Ini..


MESKIPUN Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) mengisytiharkan Covid-19 sebagai pandemik, dengan tiada tempat terkecuali, sebenarnya masih ada beberapa negara di dunia terselamat, lapor agensi berita Anadolu.

Sejak pertama kali dikesan di Wuhan, China pada Disember lalu, virus itu kini merebak dengan lebih 788,000 kes disahkan di seluruh dunia, hampir 38,000 nyawa terkorban, menurut Johns Hopkins University.


Bagaimanapun, 16 negara, sebahagiannya negara Pasifik dan rantau Afrika serta Asia, masih tiada kes disahkan setakat ini.

Di Afrika, negara seperti Lesotho, Sudan Selatan, Yaman, Sierra Leone, Burundi, dan Malawi serta wilayah Sahara Barat buat masa ini belum melaporkan sebarang kes Covid-19.
Korea Utara antara negara yang masih 'bersih' daripada wabak Covid-19 setakat ini.

Di Asia pula negara seperti Turkmenistan, Tajikistan dan Korea Utara. Terdapat juga beberapa negara di Kepulauan Pasifik, yang popular sebagai destinasi pelancongan ketika waktu biasa, kelihatan belum terjejas dengan virus itu, disebabkan kedudukannya yang jauh lagi terpencil.

Kepulauan Cook masih bebas Covid-19 sehingga hari ini.

Negara itu termasuk Tonga, Samoa, Vanuatu, Kepulauan Cook, Niue dan Tuvalu. Keseluruhannya, virus Covid-19 kini merebak ke sekurang-kurangnya 178 negara dan wilayah di seluruh dunia.

19 comments:

ira aziz said...

Sebabnya kerajaan mereka membuat pencegahan dari awal, orang puteh kate prevention is better than cure, seperti membatalkan visa pelancong cina kenegara mereka (mase China sedang outbreak bln 1) coz dengarnya 5 juta rakyat cina keluar Dari Wuhan sebelum mereka dikuarantin, rakyat mereka merata-rata kat dunia, then yang kedua melarang sebarang perhimpunan, Tak kire perhimpunan aper pun kat gereja, konsert, tabligh, or what ever event. Nak komen pjg2 pun dah terlambat cume ape yg kite boleh buat skang duduk diam-diam kat umah masing2 utk elak virus ini menular dengan cepat. Semua pihak kena main peranan skang. No time utk tuding jari dia buat salah aku je buat betul. Buat mcm ni jgn buat mcm itu. Pucuk pangkal just stay at home, Thanks to the front liner n the supportive n all guys again Plz Stay at home.

Anonymous said...

Ko dah pegi tengok dia orang buat pencegahan ker...

Anonymous said...

Meski PKP masih kabur
Perintah berkurung tetap diakur
Mujur Gelagat menteri menjadi penghibur
Dgn lawak jenaka paling tersohor
Makcik Kiah ketawa sampai tersembur.

KAH KAH KAH

Ada MENTERI.. Air suam sebagai solusi
Turun ke perut wabak pun mati
Akibat Fakta mengundang kontroversi
Kelibat hilang tak muncul di Tv
Makcik Kiah kini dah mula merindui.

KAH KAH KAH

Ada MENTERI..Hikmah Covic rakyat perolehi
Udara segar dapat dinikmati
Mengapa kumbahan pula nak disuruh kaji
Nanti Udara segar bakal dicemar.
Makcik Kiah tersenyum simpul bertali.

KAH KAH KAH

Ada MENTERI.. Ayuh WANITA gegar dilaungi
Ayuh Kemana tidak pula dipatri
Bila tak tahan nitizen memperli
Akhirnya Tweeter sendiri ditutup mati
Makcik Kiah ketawa tak kering gusi

KAH KAH KAH

Ada MENTERI.. signboard didahi
Dah macam puchong rakyat perati
Suit dipakai tak kena situasi
Skadar cuma mencari publisiti.
Makcik Kiah tersenyum menampakan gigi

KAH KAH KAH

Ada MENTERI.. otak kartun bervisi
Suara Doremon disuruh contohi
Nak diajar bermanja silaki bini
Takut buang tabiat mendapat maki
Ketawa Giant Makcik Kiah beraksi

KAH KAH KAH

Entah kapan wabak kan tamat
Pakman dah bosan berkurung ditempat
Hari demi hari x tahu apa nak dibuat
Masa yang ada menulis merembat
Sebelum malam datang memperlihat
Kala malam berkurung nikmat.

KAH KAH KAH
*sepai malaya*

Anonymous said...

KERA jaan PeeH yang membenarkan rakyat China Komunis (bersama covid-19) bebas memasuki negara kita menyebabkan virus tersebut membiak dan merebak ke seluruh negara kita.

Ini membuktikan kebodohan pemimpin PeeH mengalahkan lembu.

Anonymous said...

Komen karut marut di atas telah ditulis oleh RBA Indonesia yang diupah dedak cap roket oleh gian end tak basuh berak.

Anonymous said...

Khafam mca tertinggal kereta lembu.....KP kesihatan sahkan gelombang pertama kemasukan pelancobg cina tamat akhir feb...vovid tidak merevak..

Gelombang kedua merebak tidak terkawal bila PN masuk pintu belakang cara haram...tuhan marah lalu bagi bala covid...padan muko.

Anonymous said...

Bawa gelang ke pesta ria,

Gelang dibawa gelang suasa,

RBA DA-Pigs meroyan histeria,

Sejak gian end hilang kuasa.


Kah kah kah kah kah kah

Anonymous said...

Karut jepala hotak ko...menteri nana suruh minum air.. suruh buat suara diraemon?...menteri mana pakai mcm orang bulan?...

Kikikik.. . Khadam mca malu nak ngaku plak kerana bodoh..

Anonymous said...

Benarkah PELANCONG CHINA zaman PH menyebabkan kes COVID-19 meningkat ketika ini??

11 Fakta Perkembangan COVID-19 Di Malaysia Yang Perlu Anda Tahu



Memandangkan terdapat usaha menuduh kerajaan PH bertanggung jawab menyebabkan letusan wabak COVID-19 ini, maka berikut 11 fakta yang anda perlu tahu.

1. 1ST WAVE BERJAYA DIKAWAL

1st Wave yang diuruskan kerajaan PH (yang ditumbangkan pada 24Feb) yang terdiri dari pelancong China telah sihat sepenuhnya dan telah tinggalkan negara pada 27 Feb. Pada masa ini China telah melakukan LOCKDOWN yang bermaksud kawasan yang terjejas tidak boleh tinggalkan tempat mereka. Tiada lagi dibenarkan melancong.

2. 11 HARI GAP TIADA KES BARU

https://2.bp.blogspot.com/-U_rBaPb6MIM/Xm7jaUJhtuI/AAAAAAAAvcY/LgqToktJZkkXfUv2YM039y5hwJ8YD01wACNcBGAsYHQ/s1600/IMG_20200316_101744.jpg

15Feb – Wave 1 tamat.
24Feb – Kerajaan PH tumbang.
27Feb – Bermula Wave 2.

3. 2ND WAVE BERMULA 27Feb

Gelombang kedua terdiri dari rakyat Malaysia yang membawa virus ini dari luar ke dalam Malaysia. Mereka BUKAN pelancong.

4. NEGARA TIADA KABINET SELAMA 16 HARI

Akibat langkah Sheraton, Malaysia kehilangan Kerajaan yang effektif untuk tangani Convid-19 selama 16 hari dari tarikh PH tumbang (24 Feb) sehingga perlantikan 70 Kabinet baru (10 Mac 2020).

Individu yang terlibat mengkhianat usaha Kerajaan tangani Wabak COVID-19


5. NEGARA TERLEPAS 16 HARI WAKTU KRITIKAL

Semasa berdepan dengan Gelombang Ke-2, Malaysia tiada Menteri Dalam Negeri untuk membuat polisi kawalan pintu sempadan, Tiada Menteri Agama untuk menghalang aktiviti berkumpul di masjid, Tiada Menteri Kesihatan yang memandu pasukan menentang wabak dan paling teruk NADMA telah hilang arah tuju apabila TPM sudah kehilangan jawatan.

6. WHO MEMUJI KERAJAAN PH TANGANI WABAK

Wakil WHO ke Malaysia, Brunei Darussalam dan Singapura, Dr Lo Ying-Ru, berkata kerajaan negara ini cemerlang dalam melakukan siasatan kesnya selain telus berkongsi perkembangan terkini bukan hanya kepada WHO tetapi juga kepada orang ramai.

7. IJTIMA TABLIGH 27HB JADI PUNCA UTAMA WABAK

Semasa tumpuan negara kepada drama politik Langkah Sheraton, tiada lagi kerajaan yang efektif memantau aktiviti yang menjadi punca ledakan kes CONVID-19. Disamping tumpuan juga kepada kesan ekonomi dan pasaran saham yang sebabkan 43bil hilang dari Bursa.

8. 24hb TWEET TERAKHIR DR DZULKEFLY

“Alhamdulillah! 2 lg kes COVID-19 pulih sepenuhnya & discaj hari ini. Tiada kes +ve baru. Kes-14 & Kes-19 sblm ini dirawat di HKL. Jumlah yang tlh pulih sepenuhnya & discaj hingga hari ini 20 orang. 2 masih dirawat di wad dan stabil. Tweet saya terakhir sbg YBMK. TK!”

9. KES 26 RAKYAT TEMPATAN PUNCA MEREBAK

Pesakit ini disahkan positif pada 29 Feb 2020 semasa TIADA KERAJAAN yang sebabkan kes merebak. Pada 4 Mac, 215 Kontak rapat, 16 Positif, 19 Negatif, 180 menunggu keputusan dari Kes 26 ini.

10. GRAF TREND MENURUN SEMASA PH

MOH Mendedahkan graf kes yang dilihat menurun semasa PH masih memimpin kerajaan dan mencanak naik setelah kerajaan ditumbangkan.

Sumber: https://kpkesihatan.com/.../kenyataan-akhbar-kpk-4-mac.../

11. MALAYSIA MENJADI NEGARA TERATAS

12. MALAYSIA PECAH REKOD 190 KES SEHARI PADA 15 MAC 2020.

Sebanyak 190 kes baharu dilaporkan positif COVID-19 menjadikan jumlah kumulatif meningkat kepada 428 kes. Berdasarkan siasatan awal, kebanyakan kes baharu itu berkait dengan kluster perhimpunan tabligh di Masjid Sri Petaling, baru-baru ini.

TUDUHAN FITNAH PENYOKONG KERAJAAN PINTU BELAKANG

Berikut usaha penyokong kerajaan Pintu Belakang Pakatan Nasional yang cuba membuat tuduhan dan menyebarkan poster berikut.

Kerajaan Pintu Belakang sebaiknya menumpukan perhatian kepada memerangi wabak ini daripada bermain politik dan membuktikan mereka mampu menanganinya walaupun telah diperingatkan berkali-kali bahawa kerajaan PH sepatutnya tidak digangu dalam tempoh negara menghadapi wabak COVID-19 yang membunuh ini

Anonymous said...

Lewaat..

KKM kesan ahli Tabligh untuk diuji, meski tiada gejala Covid-19
Diterbitkan sejam lepas
Dikemaskini sejam lepas

-
Kementerian Kesihatan memaklumkan sedang dalam usaha mengesan semua peserta himpunan Tabligh di Masjid Seri Petaling bulan lalu untuk melakukan pemeriksaan walaupun tidak menunjukkan gejala wabak Covid-19.

Ketua Pengarah KKM Dr Noor Hisham memberitahu "akan bekerjasama dengan pihak polis" untuk membawa peserta Tabligh terbabit ke hospital atau klinik.

"Itu yang penting untuk kesan. Bila dapat kesan baru laksana ujian Covid-19, kalau positif akan dimasukkan ke hospital atau kuarantin. Tapi kalau negatif akan lihat bagaimana nak susuli," katanya kepada Malaysiakini hari ini.

Anonymous said...

RBA DA-Pigs menulis komen karut-marut sambil hisap ganja.

Fakta:

1. Covid-19 berasal dari negara china Komunis sebelum merebak ke negara lain.

2 RBA bangang ini tidak memahami tentang ciri-ciri virus covid-19 dan incubation period virus tersebut.

Hoi RBA simpanlah sedikit kebodohan kamu untuk keturunan kamu.

Anonymous said...

KETUA PENGARAH KESIHATAN TEGASKAN COVID 19 BUKAN DARI PELANCONG CHINA


Ketua Pengarah Kesihatan tegaskan Covid 19 bukan dari pelancong China
Ketua Pengarah Kesihatan tegaskan Covid 19 bukan dari pelancong China
Oleh: Redzuan RF8 MediaMarch 23, 2020
Sejak larangan pegerakan diumumkan oleh Kerajaan Perikatan Nasional (PN), laskar siber Pas terutamanya, menyerang bekas kerajaan Pakatan Harapan (PH), kononnya wabak Covid 19 berasal dari pelancong China yang tidak disekat kemasukan mereka sejak awal Februari lalu.
Biar pun media melaporkan jangkitan gelombang kedua kebanyakannya daripada kluster Tabligh yang berhimpun di Sri Petaling pada 27 Feb – 1 Mac, penyokong-penyokong Pas dan Umno tetap terus menyebarkan keburukan kerajaan PH, kononnya pentingkan diri sehingga wabak Covid tersebar luas.
Namun pada 22 Mac lalu, penjelasan dari Ketua Pengarah Kesihatan, Kementerian Kesihatan Malaysia dalam satu hantaran Facebook di https://www.facebook.com/kementeriankesihatanmalaysia/videos/2016081001869322/ pada minit ke 12:45, telah membersihkan dosa yang dicipta penyokong PN ke atas kerajaan PH.
Menurut Datuk Dr Noor Hisham Abdullah, Gelombang Kedua wabak Covid-19 melibatkan peserta ijtimak Tabligh dan virus mungkin dibawa masuk oleh peserta dari luar negara.
“Kalau kita lihat pada Covid 19 ini, pada Gelombang Pertama melibatkan warganegara China sama ada langsung atau pun tidak langsung. Dan kita ada tempoh 11 hari yang kita tiada kes (baharu) langsung.
“Seterusnya Gelombang Kedua melibatkan kes diimport. Iaitu warganegara Malaysia yang kembali dari luar negara membawa virus tersebut. Dan kita dapat kawal, ada beberapa kluster yang kita kenal pasti.
“Tetapi dalam perhimpunan Tabligh tersebut kita tidak sangka ada penularan Covid 19 sebab kita tidak dimaklumkan. Hanya kita dimaklumkan oleh rakan sejawat saya di Brunei pada 9 hari bulan Mac dan seterusnya tindakan susulan telah diambil dan kita mendapati ramai yang positif iaitu 62% setakat ini.
“Iaitu 743 kes dan jemaah Tabligh ini dia telah pun kembali ke negara dan negeri masing-masing dan kita tahu jemaah Tabligh ini akan bertumpu di kampung dan daerah-daerah dalam negeri masing-masing.
“Dalam pada itu mereka akan datang ke masjid ataupun surau untuk sembahyang jemaah. Dan mungkin dalam proses ataupun melaksanakan solat jemaah dan jangkitan kuman itu berlaku. Iaitu apabila ada seorang yang positif bersin dan akan menjangkiti makmum yang lain, ” katanya.
Oleh itu, para penyokong Pas sewajarnya tidak lagi mempercayai fitnah memburuk-burukkan Dr Dzulkifly dan mantan kerajaan PH.
Akhlak yang baik perlu ditunjukkan pada ketika negara diamuk wabak Covid 19. Penghantar dan penerima berita pada bila-bila masa boleh terkena Covid tiba ajalnya sebaik sahaja menyebarkan fitnah.

Tak tahulah klu masih nk tabur FITNAH bahawa kjaan PH yg bertgngjwb ...

Anonymous said...

Wah RBA DA-Pigs meroyan histeria sejak KERA jaan DA-Pigs tumbang baham tanah. Bekalan dedak cap roket sudah terputus sejak gian end hilang kuasa. Kasihan.

Kah kah kah kah kah

Anonymous said...

Khadam mca tak ada modal lain nak fitnah PH.

Anonymous said...

RBA DA-Pigs menulis komen karut-marut sambil hisap ganja untuk kencing rakyat.

Fakta:

1. Covid-19 berasal dari negara china Komunis sebelum merebak ke negara lain.

2 RBA bangang ini tidak memahami tentang ciri-ciri virus covid-19 dan incubation period virus tersebut. Tempoh incubation period Dari 1 hingga 14 Hari bahkan melebihi 14 Hari.

3. Rakyat China Komunis kelihatan sihat dan tidak menunjukkan sebarang simptom atau tanda di waktu virus covid-19 berada dalam incubation period tetapi virus masih boleh merebak dan menjangkiti rakyat Malaysia.

Hoi RBA simpanlah sedikit kebodohan kamu untuk keturunan kamu.

Anonymous said...

RBA DA-Pigs menulis komen karut-marut sambil hisap ganja untuk kencing rakyat.

Fakta:

1. Covid-19 berasal dari negara china Komunis sebelum merebak ke negara lain.

2 RBA bangang ini tidak memahami tentang ciri-ciri virus covid-19 dan incubation period virus tersebut. Tempoh incubation period Dari 1 hingga 14 Hari bahkan melebihi 14 Hari.

3. Rakyat China Komunis kelihatan sihat dan tidak menunjukkan sebarang simptom atau tanda di waktu virus covid-19 berada dalam incubation period tetapi virus masih boleh merebak dan menjangkiti rakyat Malaysia.

Hoi RBA simpanlah sedikit kebodohan kamu untuk keturunan kamu.

Anonymous said...

Wah RBA berpura-pura lupa bahawa RBA sendiri menyebarkan fitnah sejak sebelum PRU lagi maka tidak hairanlah KERA Jaan PeeH sendiri telah kencing rakyat dengan pelbagai janji palsu.

Bapa DA-Pigs kencing berdiri, RBA kencing berlari.

Anonymous said...

Pintu belakang oleh ph kerana melepaskan kecewa kerana bukan nuwar atau madey yg dapat jadi pm. Langkah sheraton pun kerana untuk lepaskan kecewa dan cari kambing hitam. Hakikatnya untuk sebarkan liberal oleh nuwar tidak tercapai. Hakikat nuwar jadi proksi dap juga gagal. Hikikat politik fitnah yg jadi jenama ph juga tersekat. Tapi ph masih lagi terunggul sebagai parti kreator fitnah.

Anonymous said...

Dap tak kenal melayu. Anak2 mereka tak bergaul dengan melayu kerana diasuh begitu sejak kecil hingga bersekolah. Anuar pun sudah banyak berubah. Sejak gagal jadi pm ke 5, ke 6, ke 7 dan ke 8, beliau lebih mesra dengan liberal dan dap. Beliau tidak lagi pertahankan islam, kerana rangking beliau dalam islam sudah mencurut. Tapi islam liberal dia rangking satu, dan sangat mulia di kaca mata dap dan zionist. Dan tentulah terpaksa berlindung dengan puak yg bertentangan dengan islam. Satu perjuangan anuar ialah menentang keras perbahasan ruu355.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails